Hoppar era ridtravare?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Tregly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 109
  • Visningar Visningar 16 827
Sv: Hoppar era ridtravare?

Så här högt har jag hoppat med min travare:

22897659.jpg

40 cm. :p

Vid löshoppning har han klarat 80 cm, men stannar på 90 (rätuppstående, hinderstöden har inte räckt till att bygga nåt mer inbjudande).

Första löshoppningen, 40 cm: Ett ben i varje hörn och ytterst misstänksam mot detta nya påfund. :p
7162842.jpg

Fjärde löshoppningen: 60-70 cm tror jag:
10204522.jpg

Lidos är en sådan häst som löser alla nya (läskiga) situationer med att springa ifrån dem, så vi har tagit det lugnt med hoppningen. Uppsuttet mest travhoppat och jobbat mycket med bommar för att han ska förstå vad det går ut på. Nuförtiden hoppar han hyfsat lugnt, om det inte är konstiga terränghinder. :p Vi hoppar inte så mycket eftersom jag har en bomlös sadel, men är på jakt efter en bomsadel så vi kan ta tag i hoppningen igen. Det är ju roligt! På rimliga höjder.. ;)

Vet inte hur jag snubblade in i denna tråd...:o Varken har eller har haft en travare, men måste bara fråga. Filmen är från klubben i Bredhult va? Tyckte det såg bekant ut:angel: Har visserligen bara varit där en gång, men det var nog samtidigt som det där filmades, världen är liten:D

Min är löshoppad 1,50 med goda betyg av en välkänd löshoppningsbedömare. Hoppad uppsuttet 1,20 banor runt metern, ej tävlad pga min hopprädsla.

Min travare hoppar vääldigt gärna=) och jag tycker hon hoppar ganska hyffsat. Men hon har väldigt bråttom och fixar inte höger galopp än så vi hoppar bara runt 50-70 på träning men om hon känns bra och om hon vill så hoppar vi strax över en meter.
Lite bilder och en länk till ett filmklipp:
52194_1244298465.jpg

30225_1240572300.jpg

Hehe inte särskilt högt men man ser glädjen
95964_1223818170.jpg

40050_1223818351.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=uNVl9iXdQzM

Gud vad ni ser smidiga ut, bara flyger över ju! :D men det går fort ^^ Klubbtävlingen gick ju jättebra tycker jag. Så fin var inte min första tävling :angel: Travhopp och en viss tvekan över varje hinder. Visserligen var det bara 30 cm men ändå.
Tycker ni ser jättebra ut tsm. Där kan man inte tro att det har varit en travhäst.

Haha tack =) Ja det går lite fort, både på klubbhoppningen och löshoppningen. Han tycker det är så sjukt roligt och på löshoppningen har han inte hoppat på en månad ungefär, då är det extra roligt ^^

Åh tack:o Vad roligt att höra! Köpte honom som 5 åring, ej startad men tränats och gjort kvallopp. Och började träna honom ordentligt när han va 7-8 år ungefär på egen hand. Idag är han 10 år och till hösten ska vi börja träna för en dressyr tränare för första gången, ska bli så sjukt roligt ^^

Vet inte hur jag snubblade in i denna tråd...:o Varken har eller har haft en travare, men måste bara fråga. Filmen är från klubben i Bredhult va? Tyckte det såg bekant ut:angel: Har visserligen bara varit där en gång, men det var nog samtidigt som det där filmades, världen är liten:D

Haha visst är det den klubben:D Så du menar att du var där den dagen när jag och Kadde hoppade?
Haha där ser man, som du säger världen är liten :D

Jepp jag var nog det. Satt på en STOR brun häst med låånga ben, 4 vita strumpor och en bred bläs. Jag försökte gömma mig bakom stallet i början då han for runt som en galning, hade ju ingen lust att mosa alla söta ponnyer och barn som fanns på plats:angel: Vilket är lätt hänt när man sitter på en upprörd 5åring på 700 kg:eek::D

Ska jag försöka ge något råd så är det att skynda långsamt och jobba mycket med dressyren...hoppa låga höjder tills hästen har fått styrka nog att bära sig själv...det funkar inte så bra att hoppa bana på en häst som bara rusar, den måste vara styrbar också.

Jag håller med :D
Jag köpte min i maj/juni förra året som 5åring. Endast inkörd.
Har nästan inte hoppat alls, trots att både hästen och jag ÄLSKAR det :love:
Har tränat mycket på gångarterna och styrka. Denhär sommaren ska jag börja hoppa honom ca 1ggr/vecka är det tänkt.
Kan ju tillägga att dom få gångerna vi hoppat har det varit mest lydnadsövningar som inkluderar hinder på ca 60cm.

Han är löshoppad ca 110cm med lätthet:banana:

Jepp jag var nog det. Satt på en STOR brun häst med låånga ben, 4 vita strumpor och en bred bläs. Jag försökte gömma mig bakom stallet i början då han for runt som en galning, hade ju ingen lust att mosa alla söta ponnyer och barn som fanns på plats:angel: Vilket är lätt hänt när man sitter på en upprörd 5åring på 700 kg:eek::D

Aha men då såg jag dig ;) Undrade ändå vad det var för någon stor häst som jag aldrig sett innan ^^ Men då var det ju du och din pålla, haha:D Såg att han var lite stimsig av sig och såg att du höll till mest bakom stallet ^^
Men vart bor du egentligen:o:p

Min travare har hoppar 1,40 enskilt och bana 1,20.. :P

Min systers ridtravare hoppar 80cm uppsuttet utan problem, högre har vi inte provat än. Han löshoppar säkert 110cm utan problem med.

Han har väl inte världens snyggaste teknik dock, men det går!

Min 8-åring har löshoppat en enstaka gång.
Hon överhoppar ju så det sjunger om det och har förmodligen ingen teknik alls, men jag tror ändå inte hon tyckte det var så roligt så det spelar ingen roll. Jag är dessutom hopprädd.

Untitled-1-4.jpg

Om hon hoppat med mig? Jodå. Beroende på hur man tolkar det. :angel:

CIMG1794-Kopia-1.jpg

Annars är väl det här det högsta vi tagit oss över....

vlcsnap.png

Ja han är svår att missa när han far runt på det där sättet:o;)
Jag bodde i Lammhult ett tag men nu har jag flyttat, så jag kommer nog inte dyka upp och vara en fara för allmänheten hos er på ett tag!:angel:
(Dock har han börjat lugna ner sig nu, det var bara andra gången han var på "tävling" när jag var där)

Har precis børjat hoppa med min travare, jag var hopprædd innan.
Hon hoppar allt man styr henne mot men det kan gå lite før fort då hon verkligen ælskar å hoppa.
Tidigare ægare har hoppat 140 cm met henne.

Det var min pojkvæns lugnare travare på 6 år (som bara blivit riden i ett halvår) som botade min hopprædsla:laugh:

stallägaren till stallet där mina hästar står äger en kallblodstravare som hon tävlat både reg. och nat. 1.10 på. TROR även att hon har placeringar upp i 1.20 också. Minns inte.

Den hästen är ashäftig! Han har gjort allt! Gått på trav, gått på turridning, ridskola, vanlig körning, utbildad i dressyr mm mm
Idag är han 20 år men det märks inte, han är som ett lokomotiv att rida! Men mycket välriden så även om han är het så räcker det med sytråd till tyglar :love:

Vad kul att se alla fina hästar! Önskar att vi också hade kommit så långt och blivit så duktiga i hoppningen. Min häst är 9 och riden ordentligt i ca två år, men jag har koncentrerat mig på dressyren då jag är "nybörjare" i hoppning, samt länge varit lite rädd för att hoppa.

Dock har vi tagit små hinder på max 50-60. Har bara hoppat henne ca fyra ggr, men känner mig helt trygg på denna häst trots att varken hon eller jag kan hoppa egentligen :p Tur att jag har syrran som tävlar hoppning som hjälp. Hon har även lovat att utbilda hästen lite.

Faktiskt så ska jag hoppa lite idag tänkte jag, kanske lyckas få till lite bilder eller tom. en film! Lägger in dem här senare isåfall (så kan ni i alla fall få er dagens skratt :D)

/AnneSofie

Ja jag ser att det går väldigt fort på filmen. ^^ Men det viktigaste är väll att man har kul. =)

Egentligen skulle jag behöva rida lite mer dressyr med min travare. men vi har kommit till en punkt då ingenting går framåt utan bara bakåt i dressyr. Vägrar sakta av till skritt från trav. Bara spänner sej och travar snabbare. Går inte att samla upp traven eller sakta farten.. Behöver nog inte räkna upp allt för då lär listan bli låång. x) Nu försöker jag satsa på saker vi båda tycker är kul och inte sitta och älta på ridbanan utan resultat. Innan jag började hoppa min travare var jag också väldigt hopprädd. Men när jag hoppar med min häst så är jag inte osäker alls. ^^ Han har lärt mej att inte vara rädd.

Jag har hoppat uppsuttet c:a 85 på min häst, hon är löshoppad 130. Hon är duktig på att taxera och krångla sig över diverse kombinationer. Hon är lugn, säker och har en bra grundgalopp. Lite bilder:

30871299.jpg

30871317.jpg

27046002.jpg

27045998.jpg

Egentligen skulle jag behöva rida lite mer dressyr med min travare. men vi har kommit till en punkt då ingenting går framåt utan bara bakåt i dressyr. Vägrar sakta av till skritt från trav. Bara spänner sej och travar snabbare. Går inte att samla upp traven eller sakta farten.. Behöver nog inte räkna upp allt för då lär listan bli låång. x) Nu försöker jag satsa på saker vi båda tycker är kul och inte sitta och älta på ridbanan utan resultat. Innan jag började hoppa min travare var jag också väldigt hopprädd. Men när jag hoppar med min häst så är jag inte osäker alls. ^^ Han har lärt mej att inte vara rädd.

Det är nog bra att tänka på att ha kul :) men att hoppa innan grundläggande dressyren sitter låter lite vanskligt :o
Om hästen inte går att samla upp/sakta av skulle jag lagt krutet på att jobba med det i första hand, eftersom en lydig och välriden häst är ett måste för att lyckas på hoppbanan.

Varför inte satsa på markarbete med cavaletti och bommar istället?
det är bra både för lydnad och styrka :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 880
Senast: lirco11
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år... 2
Svar
34
· Visningar
4 609
Senast: Roxy
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
625
Senast: cowgirl81
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 665
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Betnovat mot jästsvamp i öron?
  • Valp 2025