Hoppar av banan?

I

isse

Man blir ju diskad om hästen hoppar av banan men vad gör man om den gör det?
Får man åtminstone fullfölja programmet eller är det bara att gå där i från då?:confused:

Sv: Hoppar av banan?

Får man åtminstone fullfölja programmet eller är det bara att gå där i från då?:confused:

Om den hoppar till så den sätter hovarna på insidan av banan har jag varit med om att alla ekipage fått genomföra programmet, en häst hoppade över stängslet ut från hela ovalen på utsidan & den fick komma in igen på banan & genomföra programmet eftersom domarna tyckte den minsann skulle lära sig av med dumheterna;)

Svar ja, du får fullfölja programmet vilket jag kan se som en självklarhet att man gör förutsatt att hästen inte skadade sig på kuppen.

men jag var på en tävling förut och en häst hoppade över och då fick ekipaget inte komma in igen.. kan det vara olika eller är det domaren som bestämmer?

men jag var på en tävling förut och en häst hoppade över och då fick ekipaget inte komma in igen.. kan det vara olika eller är det domaren som bestämmer?

Hoppade över innanför eller utanför banan?
Hoppar den över ut från banan förstår jag att den inte får vara med.

Men man borde ju få göra det så inte hästen "vinner" när den hoppar ut.

Då jag tävlade min unghäst för första gången råkade jag tänka på annat i 3 sek, vips så var vi utanför banan. Jag red in igen och genomförde programet. Hon var otroligt spänd och osäker, hon var inte van vid så mycket tillställelse. :crazy:

Du får - om du vill - slutföra programmet men om hästen har hoppat ut på utsidan kan det ju vara knepigare att ta sig in igen (såvida man inte vill hoppa mera...) vilket gör att folk kanske avstår oftare då. Oavsett om du slutför programmet är du i alla fall diskad så länge alla hovarna är utanför banan.

Kan vara så att det var tidsbrist så domaren/speakern inte ansåg att de skulle hinna. Eller så visste inte speakern att den fick fortsätta utan bara kallade in nästa ekipage.

En häst jag tävlade på Sleipnirs Lätta vår hoppade över.
Åh han var så fin i alla gångarter! Så kom vi i galoppen, sista långsidan (red själva), och jag slappnade av i en sekund. Tjoho så var vi ute.
La till spöt på bogen, red in igen och töltade ut. ;)

Vet någon Varför dom hoppar ut? :crazy:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
512
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka