Hoppar aldrig?

L

Lillkaris

Hur många är ni som aldrig hoppar? Och vad är anledningen till det?

Jag hade en diskussion häromdagen men en kompis angående hästens behov av att hoppas.

Själv hoppar jag väldigt sällan, ca 2 gånger i månaden och då bara två små hinder med olika vägar mellan.

Sv: Hoppar aldrig?

Jag har aldrig hoppat sköthästen.. Lite svårt då han vägrar att hoppa :p

Nuförtiden hoppar jag aldrig just därför min häst är inte en häst man bör hoppa.

Jag hoppar inte min 5-åring uppsuttet pga att jag inte har någon hoppsadel. Däremot blir det regelbundet cavalettiövningar, så han är van vid att se bommar. Löshoppar dessutom regelbundet varannan till var tredje vecka.

Som 4-åring hoppades han uppsuttet litegrann, men sedan växte han ur hoppsadeln och den fick säljas och jag har inte haft råd att skaffa någon ny.

Jag vet inte om hästen själv har något behov av att hoppa, men jag ser löshoppningen som ett bra komplement till den vanliga ridningen. Hästen tycker att det är kul att få "busa" lite lös i ridhuset och dessutom får den använda ryggen lite annorlunda än vid ridning.

Kan inte föreställa mig att nån häst någonsin har ett behov av att hoppa men jag har under hösten hoppat min häst 1-2 ggr i veckan, kommer fortsätta så nu under vintern och sen när tävlingssäsongen drar igång får man anpassa sig efter det..

Har du enbart en dressyrsadel? Om du har en allround så går det ju att hoppa med den..? :angel: :)

Jempa skrev:
Jag hoppar inte min 5-åring uppsuttet pga att jag inte har någon hoppsadel. Däremot blir det regelbundet cavalettiövningar, så han är van vid att se bommar. Löshoppar dessutom regelbundet varannan till var tredje vecka.

Som 4-åring hoppades han uppsuttet litegrann, men sedan växte han ur hoppsadeln och den fick säljas och jag har inte haft råd att skaffa någon ny.

Jag vet inte om hästen själv har något behov av att hoppa, men jag ser löshoppningen som ett bra komplement till den vanliga ridningen. Hästen tycker att det är kul att få "busa" lite lös i ridhuset och dessutom får den använda ryggen lite annorlunda än vid ridning.

Hästens behov av att hoppa är lika stort som en människa måste hoppa över hinder:smirk: .. dvs= nada!

Jag tillhör väl de som nästan aldrig hoppar, jag kan skritta över stock och sten ute i skogen, tog "hopplektioner" förr för att mjuka upp min gammeltanta på 24 år hindrena var som högst 50 cm:smirk:
Men de va med hjärta i halsgropen varje lektion... vad man gör för sin häst.. hehe

Lillkaris skrev:
Jag hade en diskussion häromdagen men en kompis angående hästens behov av att hoppas.

Visste faktiskt inte att hästar hade behov av att hoppa. Så om jag regelbundet hoppar travhästen så "hoppar" den mindre i löpen. :idea: ;)

Det gör så ont om jag får hornet i magen:o
Med andra ord så rider jag western;)
Men det gör inget för jag avskyr hoppning om jag ska vara ärlig:crazy:
Jag har provat löshoppa honom och han hoppade hindret sedan gick han iväg och betade, så jag har nog lyckats hitta en häst som avskyr hoppning lika mycket som jag själv:rofl:

Hoppar inte med min pålla dels för att hon fattar inte vad hon ska göra :crazy: , dels för hon har fel på synen, kan inte fokusera om, pupillern kan inte vidga/dra ihop sig så snabbt som den eg ska, så hon ser helt enkelt hindret ordentligt.
Sen e hon utbildad westernhäst. Visst det e inget hinder men som sagt hon ser inte hindret ordentligt och vet inte vad hon ska göra.

Har prövat med ett litet hinder hemma i sommras när lillasyster hoppade med sin shettis, men det gick väl så där. Hoppade med framkärran inte riktigt med bakkärran och det kändes på henne att hon fattade jota av vad vi gjorde fast lite kul tror jag att hon tyckte det var ändå...

Något direkt hoppbehov tror jag inte att hästarna har så där som din kompis säger... sen tycker en del hästar att det är roligare än andra..

Skulle dock vara skoj för min egen skull, e ju gammal hoppryttare, att kunna ta ett skutt emellanåt :angel:
Får låna nån kompis pålle som förstår det där med hoppning kanske när suget bilr för stort...

Hoppar över mindre diken om jag "måste".
Varmblodet har fullt upp med att hålla reda på fötterna ändå. Cavalettibommar är max när det gäller honom. Jag har ingen livförsäkring :smirk: .
Nordsvensken blir så uppjagad efter två språng över 40 cm hinder så sedan springer han rakt igenom och det är supertrist att plocka brasved tycker jag så där blir ingen hoppning heller.
Men 5-åringen hoppade för första gången med shettisen igår :love:
15 cm högt var det säkert och hon fick lika mycket applåder av mor och far som om hon vunnit världscup.
Betvivlar att hästar har ett brinnande hoppbehov :angel:

Lillkaris skrev:

QUOTE]

Jag kallar det att mina hästar har haft "behov" av att hoppa därför att de älskar det, blir överlyckliga, ögonen lysser och de skuttar omkring av glädje när de ser hinder - de vill hoppa! Därför hoppar jag regelbundet (små hinder) för att hålla hästarna pigga och glada och för att variera ridningen så klart. Jag brukar också passa på att vara med på klubbhoppningar då och då, 50 cm clear roundklass, alldeles lagom! :bump:

Jag hoppade min pnny mkt, och även när min mammas häst på typ5-6 år skulle hoppas. Men inte nu längre. Har helt enkelt blivit rädd. Har inte ramlat av lr så, men jag tycker det är lite läskigt. Små hinder, på en häst jag vet hoppar är helt ok. Men inte med min fodehäst. Då kan det hända vad som ehlst:p

Det där med att en häst har behov av att hoppa.......det tror jag nog inget på. Vårat äldsta sto (som idag är 21 o int gör speciellt mkt, mer än motionsrundor) hatatde att hoppa. Jag försökte otaliga gånger att lära henne att hoppa, när jag skulle gå över från min ponny till storhäst, i väntan på mammas häst, som då var föl/unghäst. Hon tyckte helt enkelt att det inte var roligt. kanske för att hon inte kunde, lr jag vet inte. Inte hade/har hon ngt behov av att få hoppa iaf.

Däremot så tror jag att vissa hästar kanske har ett "behov" av att få hoppa, om de verkligen tycker det är kul. Då blir de ju pigga o glada, o får lite omväxling.
Sen så har jag börjat löshoppa med min foderhäst nu. Han är klumpig som bara den, men det går framåt, o han lär sig snabbt, o tycker det är riktigt kul. O sen!! Dagen efter vi löshoppat, är han hur underbar som helst! Lite stel i början, men sen jäklar! mjuk o fin i hela kroppen, gör allt jag ber om o ä helt underbar att rida! Att han får löshoppa, är otroligt lösgörande för honom. Å så tror jag säkert det är för många kusar. Bar o lösgörande, om de tycker det är roligt.

Men att det FINNS ett behov av hoppning.....nej....

jag hoppar nån gång i månaden

hästen har väl knappast ett "behov" av att hoppa då det inte en är naturligt för dom att hoppa över hinder

men hästen tycket det är roligt ibland :)

Jag har aldrig hoppat. Jag är nog bara en skogsmulle, min häst oxå. :) Blir riktigt pigg varje gång man kommer ut i skogen. Så att stänga in henne på volten och försöka få henne att hoppa över hinder, då total ruttnar hon och vill inte alls! :)
Så att säga att hästar har "behov" det är nog olika från häst till häst!

Innan när min häst var frisk och jag kunde rida på henne hoppade vi i princip bara om det kom en stock ivägen i skogen. Då kändes det meningsfullt och hästen älskade det.
De få gånger vi provat att hoppa byggda hinder i ett ridhus har det inte alls gått bra. 0 framåtbjudning, taskig hoppteknik från både min och hästens sida. Ingen av oss tyckte det var kul. Så jag forcerar inte utan gör sånt som vi har lätt för och tycker är roligt.
Men lite fälttävlan på blåbärsnivå kanske vore nåt för oss så småningom. :)

Varierat arbete som hästen tycker är roligt är förstås viktigt. Men det kan tillgodoses på många sätt. Min häst tycker det är roligt att hoppa och därför får hon göra det ibland. Tidigare hoppade min dotter henne ett par gånger i månaden men numera blir det mest små gymnastikhoppningshinder som tom jag törs hoppa. Hon är lika glad för det.
Lejonelle

Jag hoppar kanske 2-3 gånger per år. Men däremot så hoppar mina medryttare ibland. En del av mina hästar hoppar då kanske 2-4 gånger i måanden, och en del av hästarna mer sällan.

Jag ska löshoppa min 5 åring nästa helg med hjälp av Lars Berglund.. det ska bli jättespännande!

Än så länge är det bara cavaletti, och när han får kläm på vad hoppning är så tänkte jag också sätta mig upp och börja hoppa lite med honom.. men nu hoppar vi aldrig :p

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 184
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30