Sv: Hoppar aldrig?
Jag hoppade min pnny mkt, och även när min mammas häst på typ5-6 år skulle hoppas. Men inte nu längre. Har helt enkelt blivit rädd. Har inte ramlat av lr så, men jag tycker det är lite läskigt. Små hinder, på en häst jag vet hoppar är helt ok. Men inte med min fodehäst. Då kan det hända vad som ehlst
Det där med att en häst har behov av att hoppa.......det tror jag nog inget på. Vårat äldsta sto (som idag är 21 o int gör speciellt mkt, mer än motionsrundor) hatatde att hoppa. Jag försökte otaliga gånger att lära henne att hoppa, när jag skulle gå över från min ponny till storhäst, i väntan på mammas häst, som då var föl/unghäst. Hon tyckte helt enkelt att det inte var roligt. kanske för att hon inte kunde, lr jag vet inte. Inte hade/har hon ngt behov av att få hoppa iaf.
Däremot så tror jag att vissa hästar kanske har ett "behov" av att få hoppa, om de verkligen tycker det är kul. Då blir de ju pigga o glada, o får lite omväxling.
Sen så har jag börjat löshoppa med min foderhäst nu. Han är klumpig som bara den, men det går framåt, o han lär sig snabbt, o tycker det är riktigt kul. O sen!! Dagen efter vi löshoppat, är han hur underbar som helst! Lite stel i början, men sen jäklar! mjuk o fin i hela kroppen, gör allt jag ber om o ä helt underbar att rida! Att han får löshoppa, är otroligt lösgörande för honom. Å så tror jag säkert det är för många kusar. Bar o lösgörande, om de tycker det är roligt.
Men att det FINNS ett behov av hoppning.....nej....