Hoppar aldrig?

Sv: Hoppar aldrig?

Jag hoppar aldrig numera (fd hoppryttare)
Dels pga en ryggskada som gör att jag får ont av att hoppa. Och dessutom har jag blivit feg för att hoppa efter skadan. :crazy:
Hästen jag har nu har aldrig hoppats så jag tror inte att hon saknar det. Men vi ska börja löshoppa lite framigenom hade jag tänkt.

Behov tror jag inte att hästar har av hoppning. Jag har inte hoppat på flera år pga sjukdom och total hoppfobi:o Nu har jag varit iväg på två hopplektioner som bygger på mest bommar och markarbete. Vi hoppar bara småhinder. Både jag och min häst tycker att detta är jätteroligt. Nu en tid framöver blir det hoppning varje måndag för att jag ska hålla det vid liv:D

Jag tycker mig känna att min häst är mer positiv till dressyren nu än vad hon var förut. Nu förknippar hon inte släp och ridhus med bara dressyr, hon vet aldrig riktigt vilket som ska göras...

Hoppa eller inte, det viktigaste är att man har roligt tillsammans med sin häst!:)

Jag tror nog inte att våra kära hästar har behov av att hoppa men om inte annat så är det jättebra gymnastik hoppar inte jättemycket eller avancerat på någe vis men min pålle kan bli lite off vissa perioder och i regel så faller det samman med att hoppnings perioderna ligger på sparlåga så det är bara att hopppa och se glad ut även om inte jag har någon större lust alltid men som sagt vad gör man inte för sina kära hästar.

Jag hoppar stoet uppsuttet ca en gång/månad på vanliga hinder, och kanske 2 ggr/månad ute i skogen över stockar och grenar.
Valacken hoppar jag inte uppsuttet än.
Men både stoet och valacken löshoppas 3-4 ggr/månad. Då handlar det om gymnastikhoppning och att dom får göra nåt som dom tycker är skitskoj.

Tror inte hästen har något behov.

Däremot så anser många att en ridhäst ska vara hoppad lite grann. Det ingår liksom i inridning och grundträning att veta vad hinder är och kunna ta lite skutt.

Men det är ju för ryttarens skull och inte hästens.

knapplån

Jag hoppar ytterst sällan (förutom stockar i skogen), eftersom vi behöver arbeta mer med grundgångarterna på min häst innan vi börjar hoppa.

Jag hoppar aldrig. Anledning? Min häst tycker inte om att hoppa ;)

Jag hoppar aldrig min nordsvensk, förutom om en stock ligger över stigen samt över diken.
Kan bero på att han fullkomligt avskyr allt som har med ridbanor att göra, förutom när man löslongerar. Dessutom tycker han bommarna är läskiga, men har nu efter 5 år lärt sig att gå över dem utan att kallsvettas och springa iväg ;) Om han galopperar mot ett hinder tvärnitar han, han vet liksom inte vad han ska göra med den läskiga saken...

Dock ser jag fram emot att hoppa araben. Har inte provat öht än :) Gick ju trots allt i hoppgrupp på ridskolan hehe...

Jag hoppar aldrig, eftersom jag har trillat av alldeles för många gånger för att våga göra om det, sen får pållen ha hur mycket behov han vill....:angel:

Nej, allvarligt, inte har väl min häst nåt behov av att hoppas, han är född för att trava, inte flyga över hinder.....;)

Hoppar (skuttar över små kryss) kanske uppsutten 2 ggr per år. Löshoppar kanske 8-10 ggr per år. Vet inte om min har ngt behov av att hoppa, men däremot tror jag på variation i ridningen. Men om det sen är ridning i magnegen, uteritter, tömkörning, longering eller hoppning tror jag inte spelar ngn roll för hästen.

Jag hoppar aldrig med min häst. Jag är lång, 176 cm och hästen 137. Jag har ingen lämplig sadel. Galoppen är inte så ridbar.
Jag kan tänka mig att hoppa små terränghinder men inte att satsa på banhoppning.

Samma för mej!

Hoppade mkt på min ponny förut men vbl tyker helt enkelt inte om o hoppa... o då är det ju inge roligt för mej heller o hålla på o tvinga henne över hinder hit o dit :eek:

Jag och min häst hoppar väl en gång om året..
Fast i år blev det två :)

Anledning; Dåligt undelag, ingen ridbana, ingen "hoppehäst", dålig ryttare:angel:..

Som flera andra redan skrivit så tror jag inte att hästar skulle ha något behov av att hoppa - däremot kan det vara ett komplement till övrig träning; allsidig träning mår hästen bäst av. Själ har jag order från ortopeden att låta bli att hoppa - och jag lyder honom oftast... men ibland, om knäna känns bra, så kan det hända att jag hoppar lite grann och tycker att det är jättekul! Hästen får annars hoppa tillsammans med mina "medhjälpare", framför allt en tjej som brukar rida honom en dag/vecka. Försöker annars att löshoppa honom då & då. Löshoppning med studs är otroligt bra lösgörande övning som lyfter ryggen. Min häst tycker det är roligt med hoppning och bjuder i stort sett på allt (inklusive små pinnar på backen...) ;)

Enkelt svar...

Jag får inte hoppa för neurokirurgen som skruvade ihop mina halskotor och bytte ut den krossade halskotan mot en plugg från höften, när jag var med om en stallolycka för några år sen. Jag ramlade INTE av, jag sparkades INTE av häst... Jag knuffades av hungrigt hästhuvud under hakan.

Men min bästa kompis brukar hoppa 21-åriga Tima någon gång emellanåt och det uppskattas och själv löshoppar jag henne då och då som variation.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 184
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA