Hoppade över bommen i transporten

Sariz

Trådstartare
En av våra hästar skulle ut och åka snart. Han har inte åkt något på 4 år så vi började lasta ett tag innan för att se hur han var. Igår lastade vi precis som vanligt och han gick in hur snällt som helst (han tycker om att gå in där och få lite godis och brukar bli jätteivrig så fort man öppnar). Vi stängde igen transporten och skulle låta honom stå där inne och äta lite hö (hade ett hösegel som han brukar äta ur när vi lastar).

Han stod ganska snällt, trampade runt lite ibland och sparkade lite med frambenet ibland, men stod mest stilla och det var helt tyst. Jag var utanför hela tiden för att höra hur han var (och för att jag har haft en känsla av att han ska hoppa över bommen, trots att han aldrig har gjort det). Det åkte förbi en del bilar på vägen brevid och var lite andra ljud, men inget som han verkade reagera så mkt.

Efter en stund var det knäpptyst både i transporten och utanför, men sen började det dundra där inne. Jag öppnade för att kolla in snabbt och såg att han hängde med bommen precis bakom frambenen. Vi fick i alla fall loss bommen från utsidan och tog ut honom, han klarade sig med bara ett litet sår och lugnade sig ganska snabbt och gick in i transporten igen.

Jag har aldrig varit med om något sånt tidigare, varken med egna hästar eller andras, men jag undrar om det är någon som kan ha någon idé om varför han kan ha gjort så? Nu var det ju några år sedan han åkte, men han har alltid varit hur snäll som helst.

Han har hoppat över staketen en del när han inte har velat blir fångad i hagen och brukar se det som en bra "flyktväg", men jag vet inte om det kan ha haft med det att göra nu.

Hans pappa dog för några år sedan pga att han hoppade över bommen och bröt benet. Det har nog suttit lite i huvudet på mig sedan när vi har lastat våran häst.

Förlåt för ett långt inlägg. Men jag skulle vilja ha tips på vad man kan göra för att undvika att han hoppar över igen.

Sv: Hoppade över bommen i transporten

Jag har oxå varit med om detta en gång, då vad det visserligen en b-ponny så henne lyfte vi tillbaka på rätt sida.
Men anledningen till att hon kunde hoppa över bommen var att transportgrimskaftet var för långt, fick knyta henne kort med ett vanligt grimskaft så gjorde hon aldrig mer om det.
Man lär sig av sina misstag...

Det där behöver inte vara sant.

Jag hade en isis som trots superkort bunden (i bommen) och hög bom ändå gick över. Hon blev hängande precis som ts häst.
Men det är klart, det är ju en bra början att höja/korta upp ifall nu ts har haft det helt fel innan.

Åkte ni eller stog ni bara?

En del hästar får man börja rulla med direkt för så fort den stannar blir de oroliga.

Förr körde en del mot rött för att det annars kunde bli kaos- köra mot rött en tidig söndag morgon brukar inte innebära ngn större risk:angel:

Man kör jätteförsiktigt, men en del hästar kör man gärna på krokiga vägar så de måste lära sig att koncentrera sig o hålla balansen- stå på alla fyra.

Att bara binda i bommen ger hästen stor möjlighet att hoppa över. Bättre då att binda långt fram och lågt, och i så fall binda med halsrem i bommen.

Precis. hästen har ändå rörelsefrihet med huvudet i sidled o neråt, men bör inte kunna få upp frambenen.
Hästen ska inte kunna backa ifrån bommen. Den ska stå tryckt däran.

Som andra sagt, bind hästen i den främre öglan (om ni har en sådan) under fönstret. Det har vi alltid gjort, och trots att vissa av våra hästar levt rövare där inne har ingen av dem någonsin klättrat över bommen.

Bommen var lite låg insåg vi tyvärr efter, men som någon sa så lär man sig ju av sina misstag, bommen sitter redan nu högre upp. Hästen var bunden kort, men i ringen ovanför fönstret. Ska pröva att sätta fast honom längre ner nästa gång.

axel: vi stod bara still, tänkte att han skulle vänja sig vid att bara vara där inne igen. Men nu är transporten borta några veckor, men när den kommer hem ska vi lasta igen och då ska vi åka direkt. Förra ägarna gjorde så (men det kom vi inte på förän efter han hade hoppat över) och den hästen är nog en sådan som man inte ska stå still med för länge.

Tack för alla tips och kommentarer, det är jättebra att höra vad andra tycker! :laugh:

Vi gjorde allting precis som vi gör och har annars, men de andra hästarna. Vi har inte haft någon häst som har hoppat över bommen innan så vi har väll inte riktigt bundit upp hästen utifrån något sånt (hästen som vi har åkt med mest har blivit hur snäll som helst och står jättesnällt hela resan så vi har väll lastat alla ungefär som vi har lastat henne). Men nu ska vi börja göra annorlunda med den som hoppade över bommen.

Men tycker ni att jag ska fortsätta att ha hösegel eller ska jag ta bort det? Hade det nu, men då fastnade han i det.

Senast ändrad:

Du har fått fina råd :)

Jag är evigt tacksam att jag har panikbommar på min transport :love:
Nu har inte min häst hoppat över bommen men hans resekamrat har gjort och då var det bara att dra ut spaken på utsidan och hästen stod där han skulle utan skador :)
Kan vara bra att ha i bakhuvudet om du byter transport någon gång :)

Hösegel eller hönät har jag bara när jag ska åka riktigt långa sträckor.
Som du märkte är det onödigt lätt att de fastnar i det och det tycker jag är onödigt om de faktiskt inte måste ha mat under resans gång.
Jag ger en godisbit när min häst är lastad och klar och en när jag kliver ur bilen och ska lasta ur så han tycker att transporten är ganska bra ändå :)

Ta bort höseglet. Häng i såna fall en påse på sidan av- som den når ändå när den sitter fast lågt.

Prata med förra ägarna om den var resvan förr,om den blev nervös eller om det gick att säga till den- hörru!

att stå still i släpet lär man när den har ridits ordentligt- som mellan 2 tävlingsklasser. Inte när hästen har en massa uppdämd energi. Eller hemma o då efter ett rejält ridpass- får sin mat i släpet- cafeterian.

Det där med halsring har jag också läst. Då band de hästen ifrån båda sidorna med korta rep för att den inte skulle kunna resa sig och få över frambenen. Om det är bra vet jag inte men den gick tydligen inte över bommen i a f.
Håller med Axel om att man måste köra med en gång och lasta ur så fort man kommer fram. Om den börjar leva rövaren när du kör så kan du köra lite ryckigt, trampa till lite på bromsen så att den måste koncentrera sig på att stå på benen.

Givetvis är det så. Tyvärr fanns inte möjligheten till det i den transporten. Vi hade heller inte väntat oss att hon skulle gå över (fast det gör man väl sällan iofs...).

Vi har också det (skrev nog inte det så tydligt) och det var jag väldigt glad för när han hoppade över! Annars vet jag inte hur vi hade fått loss honom för han var helt tokig och det hade nog inte gått att gå in och hjälpa honom utan att det hade varit stor risk för att han skulle råka göra illa oss.

Okej. Jag hade hört att ett hösegel kunde hjälpa om dom ville hoppa över, men det hindrade inte honom. Men till min ponny som är ganska matglad (och som har blivit ganska resvan under det tiden vi har haft henne) så brukar vi ha höseglet fyllt med hö för att hon ska ha något att göra, hon brukar stå snällt då. Vi bor på en ö och har minst en timmes resa med bilfärja om vi ska någonstans med hästarna och då brukar det bli mycket lugnare där inne med lite hö.

Ja någon godisbit ger vi alltid också som belöning när hästarna gör rätt. Förra ägarna till hästen som hoppade över bommen jobbade ganska mycket med lastningen och att det skulle vara en positiv grej och den hästen älskar att få gå in där och få lite godis.

axel: Okej, tack för tipset. Ja jag ska ta och kolla med dem. Men (som jag skrev tidigare i det här inlägget) så jobbade de rätt mycket med lastningen och den hästen som hamnade hos oss har alltid varit väldigt positivt inställd till transporten. Jag vet däremot inte om de var ute och åkte så mycket med hästarna, men när vi hämtade hem honom så blev väll resan ca 3 timmar lång och det klarade han utan problem då. Men förra ägarna sa hela tiden åt oss att åka direkt när hästen var inne (tyvärr tänkte vi inte på det den här gången).

Ja det låter ju vettigt. Det var också en sak som vi missade den här gången, jag hade inte varit hemma under dagen och tog hästen ur hagen och direkt till transporten. Dagen innan lastade vi efter ridningen och då var han lugn. Men när jag inte hade ridit innan så var han lite spänd hela tiden.

kryddan: Tack för typset!

Man insér nu hur mycket saker det är som man kommer på i efterhand när det händer något, men nu vet jag i alla fall vad vi ska tänka på nåsta gång vi lastar honom. Tack för alla tips! :)

För ett par år sedan var jag ute och tävlade med min foderhäst och min kompis häst som inte var så jättevan vid att åka transport. De åkte tillsammans i transporten och lastades snällt när vi skulle åka hem, de fick stå där kanske 10-15min innan vi var klara att åka med öppen skötardörr och äta.

Vips som det var hade min kompis häst tagit sig över bommen och ut genom skötar dörren och stod helt plötsligt utanför transporten, fortfarande fastbunden! Min häst hade stått lungt hela tiden, tack gode gud. Kompisens häst fick ett jack över ögat och lite skrapsår på frambenen men inte några allvarliga skador alla. Jag har fortfarande inte förstått hur den bar sig åt, det är helt sjukt!:crazy:

Usch vad läskigt! Men tur att det gick bra!

Förra ägarna till min häst berättade att hästens pappa hade ramlat ut genom framdörren när dom öppnade. Han hade hoppat över bommen på något sätt hamnat liggande innanför dörren. Helt otroligt att han inte heller gjorde illa sig. Han hade bara rest sig och gått runt som om inget hade häst sen. Tyvärr så dog samma häst några år senare pga att han bröt benet när han hoppade över bommen :(

Två saker:
1. bommen är för låg.
2. hästen är bunden för lös.

Obs ang bomhöjden. Bommen får inte sitta för högt, behöver man göra en häftigare inbromsning är det inte halsen/strupen som ska ta smällen utan bogarna. Bommen ska sitta på rätt höjd oavsett om man har en hoppare eller inte, man får komma på andra lösningar för att stävja hoppandet, tex halsring fäst i bommen.

Vi lastade en 2åring förra året och den gjorde en kullebytta över bommen och ut igenom lilladörren. Den reste sig och traskade runt och in igen. =) (vart rädd för övre luckan när den fälldes upp)
Men efter de åker hon alltid nerbunden i bommen med halsrem och kort framåt och kort i sidan.

Obs ang bomhöjden. Bommen får inte sitta för högt, behöver man göra en häftigare inbromsning är det inte halsen/strupen som ska ta smällen utan bogarna. Bommen ska sitta på rätt höjd oavsett om man har en hoppare eller inte, man får komma på andra lösningar för att stävja hoppandet, tex halsring fäst i bommen.

När man övningslastar o kör en liten träningsrunda kan man visst ha för hög bom- för att stävja.
Den ska oxå vara bunden så att den står med bogen intill bommen o inte kan backa o ta sig upp.

Vi lastade en 2åring förra året och den gjorde en kullebytta över bommen och ut igenom lilladörren. Den reste sig och traskade runt och in igen. =) (vart rädd för övre luckan när den fälldes upp)
Men efter de åker hon alltid nerbunden i bommen med halsrem och kort framåt och kort i sidan.
Det här är lika viktigt- att hästar ofta bli bakskygga o kan reagera starkt på när luckan fälls upp o även mer av att det stängs upptill.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Marvin
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 953
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama