Hoppa utan benskydd?

Sv: Hoppa utan benskydd?

Jag rider alltid med skydd alt. lindor på alla fyra. Men just igår då jag hade bråttom hoppade jag över bakbenskydden och då fick han genast ett sår på en bakbenet. Antagligen av att han sparkat eller trampat på sig. Det blödde rätt rejält och det var på kotan precis strykappan annars skulle ha skyddat. Så varför inte skydda benen om man kan?

Det kan ju oxå vara så att han brukar kunna sparka sig utan att det känns eftersom skydden alltid finns där.

Jag rider oftast utan, men stoet slår sig på insidan av bakbenen då o då, så henne har jag strykkappor bak på. Jag såg genast efter att jag skaffat dem att det blev en massa repor på dem, vilket tyder på att de behövs. Annars hade ju dessa smällar kommit på kotan istället.

När jag hoppar tycker jag det känns bäst att ha ett par smidiga senskydd på. En hård smäll från en bom på senan så kan man ha ett halvårs rehabilitering framför sig.

har du tänkt på att olyckan kan vara framme för vem som helst, hur bra hästen än är ? .. visst det kanske är en modefluga att ha skydd, jag har senskydd när jag hoppar, ifall olyckan skulle va framme, min ponny stryker sig inte vad jag har märkt, så andra skydd skulle vara onödiga.. Men ni MÅSTE hålla med mej att senskada skulle vara hemskt att få!!! jag skulle skämmas något enormt om jag visste att jag kunde förhindra denna jobbiga skada. men det är upp till var o en, som sagt vissa hästar vill ju inte ha senskydd, men att skippa dom av ren lathet ?:S ...

Jag har alltid skydd på, men min häst har aldrig trampat sig själv eller dyl.
Varför ha hjälm om man ändå aldrig ramlar av?

Det är ungefär samma sak tycker jag.

Jag har alltid skydd på, men min häst har aldrig trampat sig själv eller dyl.
Varför ha hjälm om man ändå aldrig ramlar av?

Det är ungefär samma sak tycker jag.

Det där var en jättebra jämförelse tycker jag! Den borde fler lyssna på. :smirk:

Senskydd som man oftast har under hoppning är till för att skydda senor om det skulle hända att de slår i kraftigt eller liknande. Annars Finns det strykkappor som man har om hästen har tendens till att "skrapa" i benen i varandra. Om de inte gör ngt av det så behövs det inte. Men man vet aldrig när olyckan är framme.

Detta är svar till både dig och den som skrev precis innan dig: Det är inte så att jag skippar dom av ren lathet, min häst tycker inte om att ha dom på benen, visst det går. Men hon går mycket bättre utan.

Jag har alltid benskydd på min häst, oavsett om jag rider rakt ut på vägen i skritt, eller hopptävlar. Jag vill inte ta risken att hon skadar sig. Känns bara onödigt.
Även på min tidigare ponny som inte strök sig öht hade jag benskydd på vid hoppning, men inte annars..

Jovisst. Men hon är 18år nu, ingenting har någonsin hänt och hon tkr inte alls om att ha dom på benen.

Jovisst. Men hon är 18år nu, ingenting har någonsin hänt och hon tkr inte alls om att ha dom på benen.

fast jag tror inte att nån häst gillar dom första gångerna,men det är bara att vänja sig :smirk:

Det kan ju oxå vara så att han brukar kunna sparka sig utan att det känns eftersom skydden alltid finns där.

Han går ju inte hela tiden med skydd? I hagen finns ju inte skydden där t.ex. Så varför inte skydda om man kan?

fast jag tror inte att nån häst gillar dom första gångerna,men det är bara att vänja sig :smirk:

Jo, precis. Har aldrig vart med om nån häst som inte kan gå med skydd , men visst, det finns säkert. Men jag tror som sagt att dom flesta vänjer sig efter ett tag.

Jag har ridit henne med senskydd en hel del, just för att vänja henne, men det blir inte bättre, hon tycker helt enkelt inte om att dom sitter där. Något som jag bara har fått acceptera.

Nä, jag anser det verkligen inte vara fel! Det är väl bara onödigt att krångla med det om de ändå inte behövs?

I regel har jag alltid benskydd när jag hoppar men nästan aldrig då jag rider som vanligt. Enligt erfarenhet har jag upptäckt att behöver hästen inte skydd orsakar skydden oftast mer problem än om man har skydd. Skavsår osv. Stryker sig hästarna mycket har jag givetvis skydd. Har även ett halvblod som fått en senknuta på ena kotan fram som sitter precis i vägen för skydden. Det går inte ha något skydd utan att det skaver. Så hon får vara utan fram även vid hoppning utan att det är någon fara.

Jag har benskydd på när jag hoppar, man bara fram annars sparkar han men bakbenen hela tiden.! Men när jag rider dressyr har jag inget.
Det har gjort min häst mer försiktig och han har mer koll på sina ben :)

/Kikki

okej men hur visar hon att hon inte gillar det då?:p Skulle vara lite kul att veta för har inte sett en häst bry sig förut mer än att de lyfter lite extra på benen :p

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nej, jag har inte testat strömmen i tråden ännu. Men nu när jag hade dragit om alla trådarna i hagen och satt igång aggregatet (nät)...
Svar
2
· Visningar
247
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka