Hoppa utan benskydd?

F

FridaW

Jag rider alltid min häst utan benskydd, vad jag än gör (hoppning, dressyr, rida ut etc.), då jag tycker att hon går bättre utan. Även på tävling rider jag utan skydd. Är detta fel?

Vet en del som har reagerat på det.

Sv: Hoppa utan benskydd?

Jag sgr detsamma, men i-och-med att många har reagerat på det så tänkte jag fråga iaf :D Hon har ju aldrig sparkat sig eller något så tycker det är rätt onödigt.

Har man en häst som är rädd om sig, välbalanserad och aldrig slagit sig själv så är det väll onödigt. Sen beror det också på vilka klasser man hoppar. Skaderisken ökar ju och går en häst omkull eller snubblar så är ju senor illa ute.

Jag hoppar aldrig utan skydd, men så har min häst ingen förbannad självbevarelsedrift överhuvudtaget... :rofl:

De finns ju en del hästar som inte funkar med skydd,
skav, eller att dom inte tycker om att som sitter på benen.
Då tycker jag det är bättre utan skydd .
Själv rider jag med skydd, men skulle jag få en häst som trivs bättre utan skydd skulle den få gå utan skydd .

Nej jag tycker inte att du behöver det, men om du börjar hoppa höga klasser borde du nog ha det. Jag rider alltid med skydd både fram och bak för säkerhetskull.

Jag använder inte heller det på nån av mina hästar.

Jag har benskydd på hästen av samma anledning som jag själv har hjälm - för att skydda.

/Timsetim

Klart att det inte är fel att inte ha benskydd om inte hästen behöver det.. Själv har jag alltid skydd fram på min häst, för att skydda henne. Men det är såklart upp till var och en hur man vill göra :p

Jag tycker inte det är fel att rida utan benskydd om häste går bättre utan, men om jag vore du skulle jag nog använda ett par enkla benskydd på hästens framben bara för att skydda mot slag.
Det är så onödigt att få en halt häst med typ sen skada för en sån sak! Sen kan dom ju skada sig när man rider ut eller dressyr oxå men risken är större i hoppningen!

Själv rider jag alltid med skydd/lindor( förutom på dressyrtävlingar då :p) men min häst behöver det. Vill dock inte ha i hagen, då tror jag hästarna blir oförsiktiga och ser sig inte för med benen - det gör ju inte ont om man slår sig! Fast jag kan förstå om riktigt dyra tävlingshästar går med skydd i hagen...

Håller med Timsetim! Jag har också skydd på min häst av samma anledning.
Det är väl upp till var och en hur man vill göra tycker jag,men personligen har jag alltid skydd på min häst. Han är rädd om sina ben och slår väldigt sällan i men även den mest säkra häst kan ju göra misstag och då är det ju onödigt att den ska gå och bli halt för man inte gjorde en sån enkel grej som att sätta på den skydd.

jag rider ofta utan skydd särskilt på denna tiden av året då det är lerigt i hagarna och det är svårt att få bort på benen , sätter man skydd på och inte fått bort allt kan det skava rätt bra. Jag hoppar dock aldrig utan skydd inte ens väldigt låga hinder för har man otur kan en bom smälla till på senan och då kan det innebära att karriären är slut för den hästen vilket är väldigt onödigt.

Jag har alltid skydd på min älskling för säkerhets skull:love:
Men jag vet en häst som blir halt så fort han får ett benskydd på sig:rofl: Han hatar det och blir helt halt:D
Gör som du känner, men jag skulle ta det säkra före det osäkra, benskydd är ju inte så dyrt, och det skulle vara så tråkigt om din häst skadade sig...;)

Jag har benskydd, så ifall det är dyrt spelar ingen roll. :D Men hon tycker inte om att ha dem på benen.. :smirk:

Min ponny behöver inte skydd men jag har det när jag hoppar då kan ibland blir lite ivrig och slår ihop benen.

Jag rider alltid med skydd alt. lindor på alla fyra. Men just igår då jag hade bråttom hoppade jag över bakbenskydden och då fick han genast ett sår på en bakbenet. Antagligen av att han sparkat eller trampat på sig. Det blödde rätt rejält och det var på kotan precis strykappan annars skulle ha skyddat. Så varför inte skydda benen om man kan?

kl*
Jag har skydd när jag hoppar och rider ut, lindar när jag tränar dressyr - för att skydda.
Om man tycker att hästen går bättre utan, så rider man väl utan då, och tar risken att den ska trampa sig/skada sig.

Senast ändrad:

om hon inte behöver ha benskydd så är det ju totalt meningslöst... kanske att det är bra att skydda senorna vid hoppning, men om det aldrig har hänt något så är det ju onödigt.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nej, jag har inte testat strömmen i tråden ännu. Men nu när jag hade dragit om alla trådarna i hagen och satt igång aggregatet (nät)...
Svar
2
· Visningar
247
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka