Hoppa studs

mazariin

Trådstartare
Hejsan! Tror det är första gången jag yttrar mig på hoppforumet, därför blir det en fråga också.. ;) Skall förhoppningsvis vara hindernisse åt min kompis nu i veckoslutet då hon skall hoppa med sin pålle. Hade tänkt lägga upp en liten studsserie. Sökte runt lite här på forumet och hittade att avståndet mellan studsen skulle vara runt 3 meter. Stämmer det? :)
Så nu undrar jag bara vilken höjd som är "lagom jobbigt" för en 155-160 cm hög pålle med normal kondis? Har ingen koll alls, hoppar så sällan själv..

Tack på förhand!

Sv: Hoppa studs

avståndet stämmer, varierar lite från häst till häst bara så pröva dig fram :)

höjden beror helt på hästen, inte bara kondition utan även hoppkapacitet....men börja på ca 50 som uppvärmning och höj sedan allteftersom så märker ni ju när det blir för jobbigt för hästen.

Tack för svaret! :) Det låte ju bra att börja med lite lägre och sedan höja vartefter. Hästen är väl ingen superhoppare direkt, men hoppar hyfsat. :)

PÅ våra hopplektioner börjar vi lågt å så höjer vi seddan eftersom. Vissa får ju vara med hela tiden, men vissa säger ridläraren till att nu räcker det för er, dels för att vissa är lute fegare å så är även vissa hästar lite fegare oxå.

Personligen fick jag ett nytt rekord för en utav hästarna när vi hoppade studs, hon hade bara hoppat 1 meter tidigare, men jag hoppade ända upp till 1,20 på henne seddan avlutade vi lektionen å tur var väll det :D

Vi hade först tre hinder på rad, alltså två studs, seddan så att det blev stt språng å så ett hinder ut det som vi höjde hela tiden.

Så det blir totalt 4 hinder.

Tackar för det förtydligandet.
Jag trodde först att nu var vanvettiga och red en serie studsar med hinder på 1.20! Var tvungen att ta mig för pannan där ett slag...
Men nu klarnade det, och jag tror inte längre att ni har ngt som liknar sjöhästar och rider på.:smirk:

Nej gud heller, tror du vi är helt tokiga ;)

Man tränar ju så gärna när man kollar hur högt man själv klarar av att hoppa å hur högt hästen klarar av. Detta eftersom att man gör det ut ur en studsserie så kommer hästen alltid rätt på hindret :idea:

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·
Hoppning Har en D-ponny som ja måste träna studs me för att han ska lugna sig lite i hoppningen får vi hoppas.. Men ja är osäker på hur långt...
Svar
9
· Visningar
2 720
Senast: boccia
·
M
Hoppning Hejsan! Ja, nu är det så att jag har gått och blivit intresserad av hoppning, jag som älskar dressyr och uteritter. Men när man rider ut...
Svar
9
· Visningar
2 880
Senast: Raider_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka