Sv: Hoppa studs
Att hoppa bara tre stycken tycker jag inte ger så mycket, men det kan vara en bra start
Varför inte ta och variera lite mera. Börja med att bygga upp hästens rygg och bakbensmuskulatur med några färre studsar och bygg sedan på. Tycker generellt sett att det ger mer att hoppa längre serier, med varierat studs, ett galopp språng eller två språng mellan. Mjölksyreträningen blir bättre när serien är längre.
Det man måste ta hänsyn till är, hur gammal hästen är, vilken utbildningsnivå och vilken kondition hästen har. All uppbyggnad av muskler måste ske stegvis där vila även är en viktig del för att kroppens muskler ska hinna återhämta sig. Är faktiskt under vilan som själva musklerna byggs
Om vi utgår från en normalgammal häst med bra grundkondition tycker jag seriehoppning, styrkehoppning kan ske max 2 ggr i veckan. Men självklart beror det på HUR mycket man hoppar.
Mitt tips:
Sätt upp en serie, förslagsvis kryss, 2.80(inte längre får då ger inte studsträningen något), kryss, 2.80 fram till kryss- ett språng (ca 6 m beroende på höjd, kort dvs!) fram till räcke, 6m fram till ett till räcke, 6 m fram till kryss, 2.80m-kryss-2.80m- kryss.
Alltså tre studsar alla med kort avstånd i, och två räcken med ett galoppsprång mellan som avslutas med tre studsar igen. Går att hoppa från båda hållen och allt eftersom hästens styrka ökas kan svårigheten ökas genom att höja vissa studsar eller räckena. Alternativt byta ut räcken mot oxrar för att få hästen att hoppa upp sig samtidigt som styrka och elastiteten tränas. Lägg gärna ut galoppbommar mellan räckena för att tvinga hästen att korta sig och använda rygg och bakben
Lite flummigt, men hoppas du förstår!