Hoppa studs

M

Malichan

Hur ofta är det lagom att hoppa studs (3st) med en häst som bygger ryggmuskler? Hon är inte omusklad men behöver mer över rygg och rumpa.

Sv: Hoppa studs

Att hoppa bara tre stycken tycker jag inte ger så mycket, men det kan vara en bra start:)Varför inte ta och variera lite mera. Börja med att bygga upp hästens rygg och bakbensmuskulatur med några färre studsar och bygg sedan på. Tycker generellt sett att det ger mer att hoppa längre serier, med varierat studs, ett galopp språng eller två språng mellan. Mjölksyreträningen blir bättre när serien är längre.

Det man måste ta hänsyn till är, hur gammal hästen är, vilken utbildningsnivå och vilken kondition hästen har. All uppbyggnad av muskler måste ske stegvis där vila även är en viktig del för att kroppens muskler ska hinna återhämta sig. Är faktiskt under vilan som själva musklerna byggs:idea:

Om vi utgår från en normalgammal häst med bra grundkondition tycker jag seriehoppning, styrkehoppning kan ske max 2 ggr i veckan. Men självklart beror det på HUR mycket man hoppar.

Mitt tips:

Sätt upp en serie, förslagsvis kryss, 2.80(inte längre får då ger inte studsträningen något), kryss, 2.80 fram till kryss- ett språng (ca 6 m beroende på höjd, kort dvs!) fram till räcke, 6m fram till ett till räcke, 6 m fram till kryss, 2.80m-kryss-2.80m- kryss.

Alltså tre studsar alla med kort avstånd i, och två räcken med ett galoppsprång mellan som avslutas med tre studsar igen. Går att hoppa från båda hållen och allt eftersom hästens styrka ökas kan svårigheten ökas genom att höja vissa studsar eller räckena. Alternativt byta ut räcken mot oxrar för att få hästen att hoppa upp sig samtidigt som styrka och elastiteten tränas. Lägg gärna ut galoppbommar mellan räckena för att tvinga hästen att korta sig och använda rygg och bakben:)

Lite flummigt, men hoppas du förstår!

Liknande trådar

Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: Freazer
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 980
Senast: fio
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
728
Senast: Blyger
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar