Hoppa studs (trekombination)

E

ecila

Vi tänkte hoppa studs (3 hinder) med vår D-ponny (ca 144 cm hög). Hur långt ska det vara mellan hindrena?

Sv: Hoppa studs (trekombination)

Det är studs och ingen trekombination ni ska hoppa alltså?

Alltså, jag är jättedålig på hoppning, men dottern vill hoppa ponnyn och hon vill ha en kombination med tre hinder.
Hur många galoppsprång är lämpligt att ha mellan dem och hur lång sträcka är det då? det var så jag menade.

Vad är det ni ska hoppa? Studs eööer trekombination. Studs är ju flera hinder på rad utan utan ngt galoppspårng imellan. Trekombination är tre hinder efter varandra med 1 eller 2 galoppspårng imellan.

Mellan studs ska det vara ca: 3 meter.

Om ni inte vet hur många galoppsprång ni ska ha i trekombinationen kan ni ju ta båda ett och två galoppsprång. 1 mellan de två första och 2 mellan de två sista eller tvärtom.
Hur långt avstånd ni ska ha beror ju lite på hur stor galopp ponnyn har. Vet inte riktigt hur långt avstånd det ska vara på ponny men häst brukar det vara 7-8 när det är ett galoppsprång och 10-11 när det är två galoppsprång. Sen beror det ju lite på hur höga hindrena är.

Jag menade alltså kombination med tre hinder. De ska inte vara så stora, provar att lägga 6 och 9 då till att börja med så får vi se om vi får justera sedan. Blir det bra tror du?

Alltså om du ska ha en kombination med tre hinder, vill du ha ett eller två galoppsprång mellan hindrerna??

Om du ska ha ett galoppsprång mellan hindrerna så kan ju avståndet variera lite pga olika steglängd och höjd på hinder. Min ponny (1,46) har ca 5 meter imellan. testa med 5-6 m först på låg höjd och ändra efter hand sedan!! =)

Senast ändrad av en moderator:

Så lite så :) Du kan ju oxå tänka på att om du har räcken, så blir avståndet oftast lite kort, medan om du har oxrar, bli samma avstånd längre. :idea:

Ska försöka tänka på det, ska bli kul att prova, tror jag pållen tycker med för hon är så hoppglad. Tack än en gång.

när jag läser det här så tänker jag bra, ta hjälp av en tränare... :crazy:

En till. Det kan bli så fel om man får problem inte vet hur man ska handskas med dem.

Till TS, ecila, ett galoppsprång för D-ponny brukar ligga på 3,25 m vid normalt tävlingstempo. Hoppar man låga hinder i ett lägre tempo kan man korta avståndet (min storhäst går med lätthet på 3 m galopp). Räkna ett galoppsprång för landning och avstamp. Alltså, ska ni hoppa en kombination med två galoppsprång bör man stega upp för tre.

men snälla, bara för att de ej vet avstånden behöver de väl inte betyda att de är okunniga? har man lågt i början och ser till så att avstånden stämmer bara, så går de ju bra :)

Nej men det var ju just därför hon frågade här.
Och har man hindrerna jätte lågt till och börja med och ser till så att avstånden stämmer så går det ju bra. Och dessutom om man har det lågt, så gör det inget om avstånden inte stämmer helt exakt, eller?

jo, men här kan man bara få generella svar - för att veta vad som passar just den ponnyn måste man ju se den först.
dessutom tycker jag att det låter som om de är realtivt orutinerade på /ponny/hoppning vilket innebär att det kan vara svårt att veta vad som är ett passande avstånd och hur man ska rida för att det ska stämma.
har sett folk både hoppa och löshoppa på helt felaktiga avstånd som de tyckt passat - men eg så "stämde" avståndet bara för att de hade för dålig galopp, och hästen hoppade som en kråka över hindrena (för kort avstånd snackar vi nu).
så jag tycker att man ska ta hjälp av ngn i alla fall de första gångerna (och helst annars åxå) för att det ska bli rätt - det är alldeles för lätt både häst och ryttare tappar självförtroendet annars.

jag tror att hon bara ville ha hjälp på ett ungefär hur långt det skulle vara emellan och sen så länger/kortar dom avstånden efter ponnyn :)

Om man skriver:
Alltså, jag är jättedålig på hoppning

och inte har koll på skillnaderna mellan kombination och studs är då är jag tveksam till att man klara av att "justera" hit och dit, jag tror helt eneklt inte att man ser det här med avstånd då.

Det som blir fel från början är så mycket svårare att rätta till i efterhand, ta hjälp och göra rätt från början är ALDRIG fel.

jag tror att hon bara ville ha hjälp på ett ungefär hur långt det skulle vara emellan och sen så länger/kortar dom avstånden efter ponnyn :)

men vet man inte skillnaden på studsserie och trekombination kanske man inte har koll på vad som är fel om avståndet inte stämmer.

Liknande trådar

Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
800
Senast: Elo
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Utrustning Jag har en ponny som nu har gått barfota i lite mer än ett halvår. Då han hittills bara har gått i hage o promenerar har han inga...
Svar
7
· Visningar
238
Senast: Tossa90
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka