hoppa stillastående

B

Bellson_

om hästen på en tävling vägrar men hoppar hindret direkt stillastående, utan att backa innan. då räknas det väl inte som en vägran?

Sv: hoppa stillastående

Nej det skall inte räknas som en vägran, men vissa domare "blåser" av för snabbt. Men du har helt rätt, hästen har chansen att hoppa stilla stående utan att backa.

Vet inte direkt vad TR säger om saken, men när min ponny stannade 7-8 m framför ett hinder(dock för ett par år sedan) och sedan hoppade (utan volt eller ngt, hon backade inte heller) så fick jag 4 fel(olydnad) för det.

hästen får inte stå stilla på banan, utan msåte hela tiden vara i rörelse framåt.
Så stannade din ponny så långt innan ett hinder så är det en olydnad.
Dock dömmer dommarna olika om hästen gör ett snabbt stopp precis vid hindret och sedan knycklar sig över.

hästen får inte stå stilla på banan, utan msåte hela tiden vara i rörelse framåt.
Så stannade din ponny så långt innan ett hinder så är det en olydnad.
Dock dömmer dommarna olika om hästen gör ett snabbt stopp precis vid hindret och sedan knycklar sig över.

Joo, det vet jag:p

nej för att de ska räknas som vägran ska hästen ha tagit ett steg bakåt :)

I TR III mom 333 Olydnader står det:

"Som olydnad räknas fel väg som rättas i tid, vägran, utbrytning och istadighet."

Lite längre fram i momentet, under rubriken Istadighet står:

"Som istadighet räknas det om hästen vid vilket tillfälle som helst och av vad skäl som helst, stannar, antingen den träder bakåt eller inte, vägrar att röra sig, vänder mer eller mindre, ryggar eller stegrar sig."

På endel klubtävlingar tror jag att dom inte fått fel om hästen stannar och sen hoppar.Men vet ej hur det är på lokaltävling osv.

det är lite lustigt, jag tävlade en häst för inte så länge sen som "bjöd" på fel hinder han ville fortsätta rakt när vi skulle svänga, men jag hann ju stoppa honom o svänga, blev bara ryckigt o en dålig väg. men iaf det bedömde dom som en olydnad. o han stegrade inte eller tog ett steg bakåt. lite irriterande då det var hans första tävling o vi var felfria i övrigt. (hästen ville ju ha rosett ;))

Som jag har förstått det får hästen aldrig stå still, oavsett om det är i samband med ett hinder eller inte. Sen kan vissa domare vara lite snälla.. Allt beror väl på hur länge hästen står still. Är det ett jättekort tag så kanske dom ser genom fingrarna. Men det är lika som när ett ekipage kraschar igenom ett hinder, en del låter dom fortsätta och en del blåser av och bedömer det som en olydnad..

om de är på klubbnivå eller små lokala tävlingar brukar dommaren se lite genom fingrarna... men när de blir regionalt ÄR det 4 fel.. om hästen står stilla.. :)

Men det kan ju inte räknas som ett fel om ryttaren medvetet stannar hästen för att tex rätta till en stigbygel om man inte ens är i anridning? Jag menar, på internationell nivå stannade de klockan förut för att hästen skulle skita så jag menar hur hård kan en domare på nationell nivå och nedåt vara?

jag tror man får olydnad eftersom hästen stannar dvs inte lyder det ryttaren vill alltså att den ska hoppa.

om hästen på en tävling vägrar men hoppar hindret direkt stillastående, utan att backa innan. då räknas det väl inte som en vägran?

Nej det gör det inte för utom om hästen backar ett steg eller flyttar i sidan..

Nej, inte som du sa, om den inte backar eller tar steg snettåtsidanbakåt eller så...

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
603
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka