Hoppa ponny fast man är över 18??

Sv: Hoppa ponny fast man är över 18??

Ska du tävla lokaltävlingar/häst på ponnyn behöver du inte lösa licens, enda "kravet" är att du fyller 18 det året. Ska du däremot tävla regionaltävling/häst måste ponnyn lösa hästlicens. Lycka till!!

Som andra redan sagt, du får tävla en ponny bland hästar om den har hästlicens. Om det är en fördel eller inte beror ju lite på din häst. Storgalopperande ponnyer kan ju verkligen ha det. En ponny som kanske inte är så snabb och inte har någon vägvinnande galopp kan ju få det lite svårare. När det sedan kommer till kombinationer och så vidare så stämmer kanske inte avstånden och då blir det lätt problematik.

Vill själv fortsätta tävla min ponny i hopp/dressyr (fyllt 18 i år) men hon ska få föl ist :D

Tufs skrev:
Ska du tävla lokaltävlingar/häst på ponnyn behöver du inte lösa licens, enda "kravet" är att du fyller 18 det året. Ska du däremot tävla regionaltävling/häst måste ponnyn lösa hästlicens. Lycka till!!

Kravet är att du ska ha fylla 19 det året, som 18 åring får du fortfarande tävla ponny, samt att man ska skicka in hästens, ryttarens samt ägarens uppgifter till förbundet. Sen är det fritt fram och på regional och uppåt så gäller det att lösa hästlicens för ponnyn om man vill tävla, även om man har ponnylicens redan (ponnylicensen ligger "vilande" tills det blir ägar/ryttarbyte).

Kom på en sak.. om jag tävlar min ponny som häst (lokal och uppåt), kan den fortfarande gå ponnyklasser på klubbtävlingar och så då? Eller är det totalstopp där också?

Nä, klubbtävlingar går oftast inte under TR.

Om jag är 19 år men har en lilla syster som är 14. kan jag tävla ponnyn som häst och hon som ponny? :confused:

Jag är inte säker, men jag skulle inte tro det.

Men om jag skaffat häst licens till ponnyn. Men kan inte min syster tävla då överhuvud taget?

Om jag är 19 år men har en lilla syster som är 14. kan jag tävla ponnyn som häst och hon som ponny? :confused:

nej den får inte gå som häst och ponny samtidigt. Man får välja antingen eller.

TeamTanja: Hur det är på klubbtävlingar är upp till klubben att välja, så fråga den aktuella klubben.

När man säljer den så försvinner hästlicensen såatt säga, men jag vet inte hur det är med syskon. Kan vara så att när hon startar ponnyn som ponny så får du inte längre starta som häst. Men kolla upp det i TR!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 299
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka