Hoppa ponny fast man är över 18??

C

Covergirl

--------------------------------------------------------------------------------

Jag ska börja rida en D - ponny som är ca 148,3 (Kan vara högre) och jag undrar nu om man kan tävla en sån ponny i hästklasser? Hon hoppar 120 lätt med ryttare. Jag fyller nu 21 och jag vill börja tävla.. Kan man tävla ponny i hästklasser? :confused: Tacksam för svar!

mvh/Tess!

Sv: Hoppa ponny fast man är över 18??

Är det ingen som vet??

Jag vil verkligen veta för jag vill tävla! Men om det inte går måste jag hitta en ny häst... :cry: Och det är lite synd...

Jag är inte säker, men jag får för mig att du kan det om du löser en hästlicens för ponnyn.

Nu är det ju så att om "ponnyn" är 148,3 cm så är den ingen ponny så problemet torde vara obefintligt.

LenaH skrev:
Nu är det ju så att om "ponnyn" är 148,3 cm så är den ingen ponny så problemet torde vara obefintligt.

Men vad är gränsen för ponny då? Jag kan ha fel på höjden! Jag ska kolla upp det! :D

Zara skrev:
Jag är inte säker, men jag får för mig att du kan det om du löser en hästlicens för ponnyn.

Hur gör man detta då?? :)

Du får tävla ponny bland stora hästar efter att du fyllt 18.
Du får starta upp till 120 hoppning och msv dressyr, det är bara att skaffa hästlicens till ponnyn.
Det enda är att den inte får tävla bland ponnyer samtidigt.
När ponnyn sen byter ryttare får den tävla som ponny igen efter att man skaffat ny ponny licens.

Oki! Vad bra! Men hur skaffar man hästlicens då? Vad kostar det? Och hur skaffar man ryttarlicens?

Har du grönt kort?
Om inte, så måste du ha det först och då lär du dig också vad krävs för att få tävla och hur man skaffar licenser m.m.
Grönt kort tar du på din ridklubb, fråga dem när nästa tillfälle är!

Angående licenserna: Gå in på svenska ridsportförbundets hemsida, klicka på "Sport/Tävling" och sedan på "Till ryttaren". Där finns det en "Licensguide", och där kan du läsa precis hur du ska gå tillväga för att skaffa häst- och ryttarlicens.

Lycka till!

castle_bar skrev:
Har du grönt kort?
Om inte, så måste du ha det först och då lär du dig också vad krävs för att få tävla och hur man skaffar licenser m.m.
Grönt kort tar du på din ridklubb, fråga dem när nästa tillfälle är!

Angående licenserna: Gå in på svenska ridsportförbundets hemsida, klicka på "Sport/Tävling" och sedan på "Till ryttaren". Där finns det en "Licensguide", och där kan du läsa precis hur du ska gå tillväga för att skaffa häst- och ryttarlicens.

Lycka till!

Jag tog mitt gröna kort 1999.. Det var gansla länge sen.. =/ Så jag kommer inte riktigt ihåg allt.. hehe! men tack! jag kollar på en gång! ;)

om den är 148.3 så är det väl ingen ponny ? :confused: :)

Om jag inte e helt ute o cyklar så tror jag att du får tävla i avd B.

Covergirl skrev:
--------------------------------------------------------------------------------

Jag ska börja rida en D - ponny som är ca 148,3 (Kan vara högre) och jag undrar nu om man kan tävla en sån ponny i hästklasser? Hon hoppar 120 lätt med ryttare. Jag fyller nu 21 och jag vill börja tävla.. Kan man tävla ponny i hästklasser? :confused: Tacksam för svar!

mvh/Tess!

Ja du kan tävla den bland stora hästar. Bara att skaffa en hästlicens :)

ja det kan man men då får du höjaupp hästen när ni mäter den om den nu inte e mer än 7 elr 8 tror jag:S :smirk:

ja men då får ni göra om i papperna så det blir storhäst..

Du får inte tävla ponny om du är över 18 år, men om hästen är över 148 så kan höja den till storhäst. Men då blir det en väldigt liten storhäst och kanske får det kämpigare mot dom stora hästarna men hoppas hon 120 så är det mycket bra (LA) för storhäst.
Att ha en liten stor häst kan också vara en fördel, dom är oftast så kvicka och lätta så man kan slå dom tunga halvbloden tillex.
Sedan beror på på hur stor du är, är du allt för lång så kanske du inte ska ha en sådan liten storhäst.

Lycka till! :)

Men man kan fortfarande tävla ponny som storhäst om man skaffar hästlicens till den.

Ja, mät INTE om den eller ändra nått i papperna, då får den ju aldrig mer gå som ponny sen om den skulle säljas eller nått = mindre värd. Lös bara hästlicens och licens till dej som andra redan sagt..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 299
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka