Hoppa på lina - lämplig höjd?

Asa_S

Trådstartare
Jag har en häst som håller på att rehabiliteras (har varit igång i 3 månader, skrittades ca 1,5 mån före det) som jag har tänkt börja hoppa med lite smått. Jag skulle dock vilja börja utan ryttare och samtidigt gärna få styrketräning för galoppen så jag tänkte låta henne hoppa på lina. Min bana är tyvärr bara 15 m bred så det är hur stor volten kan vara. Vi har testat idag och hoppat ett litet hinder på max 50 cm och just nu är det helt lagom, hon är stor och har rätt dålig galopp så hon ska få jobba på detta några gånger och "hitta sig själv" innan jag har någon tanke på att göra något svårare. Jag har dock väldigt begränsad erfarenhet av detta så jag tänkte höra om det är någon som har någon uppfattning om vilken höjd som är max lämplig att hoppa på volt?

Sv: Hoppa på lina - lämplig höjd?

Min personliga åsikt är att det egentligen är ganska svårt för en häst att hoppa på volt, och att man därför bör hålla sig till ganska låga höjder (max 70-80). Jag hade nog satsat mer på att hoppa studs på båge, det är jättebra träning.

Någon max höjd finns väll inte tycker jag, utan det är väll hur högt du tycke hästen är "mogen" att hoppa:d men ja skulle ha satt upp flera hinder på volten med ett avstånd imellan och kanske en liten studs någonstans så det inte bara blir ett hinder elr prova att löshoppa den?:)Lycka till

Bättre o löshoppa tycker jag, än att hoppa på volt om hon inte är så igång kan det göra mer skada än nytta.

Min personliga åsikt är att det egentligen är ganska svårt för en häst att hoppa på volt, och att man därför bör hålla sig till ganska låga höjder (max 70-80).

Det här är min känsla också, därav min fråga. Mycket möjligt att jag är helt nöjd med att stanna på befintlig höjd beroende på hur det ser ut framöver. Hästen tappar ryggen i galoppen på rakt spår och löshoppar katastrofalt dåligt, därför väljer jag inte det (har inget med skadan att göra, hon är travarkorsning).

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur