hoppa med svanskappa?

bapro

Trådstartare
Någon här som hoppar sin häst med svanskappa????
Min häst är högre bak (ryggen sluttar mot manken) & jag har alltid haft problem med att sadeln glider fram. Har börjat rida henne med svanskappa, vilket inte fungerade så bra i början (hon bara knep med svansen & sprakade bakut i galoppen) men nu har hon vant sig vid den...
Har hoppat lite småhinder med den på & det har gått bra, provat hoppa lite "större" hinder en gång & då knep hon med svansen efter hindret, men sparkade inte...
Tror ni att det kan störa hennes ryggverksamhet i språnget om jag har den när jag tävlar & tränar eller vänjer dom sig??
Hon har lätt för att bli lite låst i ryggen & jag vill ju inte uppmuntra till detta...
Nån som tror något?
:confused:

Sv: hoppa med svanskappa?

Hade ett russ som vi hoppade med svanskappa, men han brydde sig inte om den alls. Jag tror tyvärr att din häst kan reagare på den. Det finns andra sätt att få sadeln att sitta kvar. Är du säker på att sadeln passar till 100% på din häst. Sen finns det något som man kan sätta på sadeln famtill, vet inte riktigt vad det heter. Tror att dom som håller på med islandshästar använder sådana.
Lycka till

generellt är det så att man öht inte ska rida med svanskappa om ryttaren väger mer än 50 kg.
svansroten får "bära upp" vikten och det leder väl till att hästen kortar sin överlinje (sänker ryggen) för att slippa belastningen på svansroten.

jag tror det alltså inte är en så god ide att hoppa med svanskappan om du vill utveckla ryggtekniken, ett språng med god ryggverksamhet länger ju överlinjen avsevärt.

testa en förgjord (tror det var det Russin8 menade)? jag har inte sett en sån irl men det finns en del trådar här på buke om dom, värt att kolla upp.

har du fått sadeln kollad av auk. sadelutprovare?

Sadeln låg kanon när jag köpte den i mars, men nu har den sjunkit ihop endel fram, så jag ska ha ut en tjej nu snart som stoppar om den, men jag har provat så många sadlar på denna hästen sedan hon var 4 år gammal och alla glider fram, red henne även barbacka ett halvår & tömkörde mkt för att hon skulle muskla sig mer vid manken & sadeln skulle ligga kvar bättre, men inte heller det hjälpte...

Sadelutprovaren sa att jag skulle hoppa av & dra bak sadeln var tionde minut om jag så behövde, så skulle hästen snart utveckla ett sadelläge längre bak... Jag höll på så ett tag, men sedan gav jag upp, kan lixom bli lite jobbigt i längden...

Men det är nog som du säger, gissar att det är stor risk att hon störs av den när vi hoppar, så jag kanske ska ha den bara när jag rider "som vanligt, ut & dressyr & så) så får väl sadeln ligga lite för långt fram när jag hoppar... :cry:

vad skönt att du ska få sadeln omstoppad!

en tillfällig lösning på problemet, som jag har haft med en av mina hästar, var att lägga en pad (typ stallbandagepad strl lite större) dubbelvikt bakom bogbladen, mellan schabrak och sadel, för att tillfälligt "fylla ut" där det skulle byggas muskler.
detta var min sadelutprovares idé.
funkade riktigt bra faktiskt, sadeln låg betydligt mkt mer stilla, men det var omständigt att få det bra och jämnt.

och det är väl inte bra kanske, men ok, att den får ligga aningen långt fram just bara när du hoppar. du kanske kan göra så att du sitter av och drar bak sadeln efter framridningen innan du börjar hoppa?
det är ju nämligen inte speciellt ändamålsenligt att ha en sadel som (ev) klämmer på ryggen om det är bättre ryggverksamhet du vill ha?

har du lagt en padd över manken då eller en på varje sida...
får för mig att det ska bli knöligt, alltså det blir ju som en kant där padden slutar, annars var det ju ett bra förslag :D , för jag ska tävla nu i helgen & vi hinner ju inte stoppa om sadeln innan...

Har tidigare haft en för vid sadel till min andra häst tills vi hittade en som passade & då vet jag att jag försökte hitta en sadelpadd som höjde sadeln fram, men att det var svårt eftersom man höjer hela sadeln...

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·
Ridning min irländare,het som en skogsbrand och hoppglad som bara den gick omkull milt för någon månad sen. Vi hade minimerat hoppningen innan...
Svar
10
· Visningar
2 281
Senast: Bullen22
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 755
Senast: Josofinito
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka