Hoppa med kaninen?

F

FillanPillan

Hej igen :rofl: ! Jag undrar om det finns någon hopptävling där hindrena bara är 20 cm?? Rabbe ( min kanin) luktar hela tiden på gräset:angel: , vad ska jag göra? någon som vet något bra sätt att gå till väga?:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Sv: Hoppa med kaninen?

jag tror att det finns hopptävlingar med 20centimetershinder men tror att det är den lägsta höjden.
Svårt att säga hur du ska gå till väga. Kaninen måste ju ändå vilja. Först måste man träna på lekande lätt höjd (började själv med 5-10 cm :rofl: Kaninen var då liten unge), och bara 5-minuterspass eller så, så kaninen inte tröttnar. Locka aldrig din kanin med godis eller något, däremot kan man ge kaninen godis efter den har hoppat som en belöning. Min kanin har själv ingen riktig aptit utomhus när det finns andra spännande saker, så jag brukar bara berömma honom med rösten och låta honom skutta som han vill.
Men hur högt har du hoppat med din kanin då? Och hur "ovillig" är han? Kan han tänka sig att hoppa ibland eller måste du "fösa honom helavägen fram till hindret? ;)
Vill din kanin bara hoppa ibland, hoppa väldigt sällan då, så att han behåller den lilla viljan ;)

Hade en kompis som hade samma problem och då var det för att kaninen var ensam, så snart den fick en kompis så började den hoppa igen som den skulle.
Kanske lägg ner bommen på marken och låt bara kaninen traska över den och då beröm den oerhört mycket och sedan höj upp sakta och för varje gång den hoppar som den ska så gosar du, berömmer och ge den godis. När den inte gör bra så låt den bara vara och ta ner hinderhöjden igen. Till slut lär den sig, då den vill göra dig nöjd och vill få godis också.

Har för mig att max höjden i lätt klass är 30 cm ?? :confused:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 567
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 202
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka