Hoppa med islänninger

H

Hrafn

Brukar ni hoppa med era isisar? om ni har så skulle jag gäna vilja se bilder!brukar man få hoppa på isisridskolor? eller är det bara tölt som gäller? :banana:

Jag går på en isisridskola och vi hoppar ibland :) Men inte särskilt ofta, bara när vi ber om det :D Har en bild på när jag hoppar min favorithäst Jörvi:
filippaojorvihoppar.jpg

Fult kort o MINIlitet hinder, men det är det enda jag har :D

Jeg har tenkt å begynne å hoppe med min, må bare ha en sal som passer først! Men jeg har et problem; hesten bremser kraftig opp når jeg lener meg fremover, og man må jo lene seg litt fremover rett før/ i det hesten tar sats? Så jeg har ikke fått til å hoppe på tur med han en gang, men det har mine medryttare greid! Jeg red mye sprang før, på fjordinger. Medrytterne mine har kun ridd islandshest, så de kan ikke så mye om hopping, kanskje lener de seg derfor ikke fremover, og derfor får de til å hoppe med hesten min? :confused:

Jag "brukar" hoppa. Han tycker inte att det är så kul att hoppa i paddocken men ute tycker han att det är skitbra. Riktigt fint hoppar han också. Tyvärr har jag inga bilder, har aldrig tänkt på att ta kort när vi hoppar. :(

Hejsan!

Ja, jag hoppar ibland med henne. Hon älskar det verkligen och är jätteduktig! Jag själv är inte lika duktig och ser ca. 30 cm som ett jättehopp :bump:
I löshoppning klarar hon ca. 70-100 cm och hon är endast 129 cm.
En hingst i stallet hoppade över ett staket som vart minst 110 cm.
Så visst kan de hoppa! Bara det att det inte är hoppning de flesta vill ha de till, utan gångarterna.
Folk som tror att islandshästar inte kan hoppa har allt fått sig ett slag i huvudet.
Det är en häst som alla andra! En annan ras bara, araber kan ju hoppa och det kan ju Connemara också, så varför skulle inte islandshästen klara det?? :confused:
Tro mig, de kan de också :)

På islandshästridskolor brukar man ju först och främst testa på alla gångarter, men om man ber om att få testa och hoppa går det självklart bra!

Ha det fint!

/Frida

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Jag har hoppat med mina isisar.
Stoet tycker inte att det är speciellt kul... de som har haft henne innan har nog aldrig hoppat med henne.. men visst går det... :smirk:

Å valacken tycker att det är jätte kul! Flyyyyyyger över hindren, jag har dock inte hoppat så högt än med honom... å inga bilder har jag heller.. jag fastnar inte på bild... :angel: :crazy: :smirk:

Jag har hoppat en del med islandshästar, som högst 80 cm och detta var på islandshästridskola! :)
Med min häst som jag har nu har jag inte hoppat lika högt..ca 60 cm. här kommer en bild när vi hoppar en liten stock i naturen!

1351400.jpg

Har hoppat ca 1 meter på en av mina isisar.
Han tycker det är jätte kul med natur hinder.
Vi har en perfekt "grop" med hinder av alla slag jag brukar rida och klättra i så det blir nåra hinder då o då... :banana:

hej! kolla på den där bilden! -->

http://www.lunarstorm.se/inaccessible/kollage/660

det är en bild på mig och min islandshäst när vi
hoppar över en vagn i hagen! jag tycker att det
inte känns nån skillnad att hoppa med islandshästar
som med vanliga hästar! jag har hoppat 90 cm med han,
för 4-5 månader sen..(ute, på vintern)..har inte provat högre men jag skulle tro att han klarar 1.00-1.20 :)
hoppa på alla :D kramar!

Jeg har tenkt å begynne å hoppe med min, må bare ha en sal som passer først! Men jeg har et problem; hesten bremser kraftig opp når jeg lener meg fremover, og man må jo lene seg litt fremover rett før/ i det hesten tar sats? Så jeg har ikke fått til å hoppe på tur med han en gang, men det har mine medryttare greid! Jeg red mye sprang før, på fjordinger. Medrytterne mine har kun ridd islandshest, så de kan ikke så mye om hopping, kanskje lener de seg derfor ikke fremover, og derfor får de til å hoppe med hesten min?

Jag har tänkt börja hoppa med min, måste bara ha en sadel som passar först! Men jag har ett problem; hästen bromsar upp kraftigt när jag lutar mig framåt, och man måste ju luta sig lite framåt när hästen tar sats? Så jag har inte fått hoppa med honom någon gång, men det har mina medryttare gjort!
Jag hoppade mycket förr på fjordingar. Medryttarna mina har bara ridigt islandshäst så dom kan inte så mycket om hoppning, kanske lutar de därför sig inte framåt och därför får dom hästen min att hoppa?

(hoppas jag översätt rätt)

Det du beskriver, är rätt vanligt för en islänning oavsett. De bromsar upp framför hindret, tar sen ett rent helikopetersprång över. De är inte så tekniska när det gäller hoppning, fast de går säkert att öva upp med lite tålamod och en del löshoppning först.

Sen är ju många islänningar inridna med vikthjälper, och andra viktändringar tolkar den ibland själv. Vissa hästar har nämligen en tendens til att stanna upp när de tror att ryttaren är på väg att trilla av, kanske är det så din pålle uppfattar det hela. :D

Själv har jag en gammal valack som stannar på stående fot om ryttare tappar stigbyglarna, han ökar inte heller farten om han uppfattar ryttaren som obalanserad. :)

Du har översätt helt rätt! :banana: Jag har fortfarande inte lycktas med at hoppa med honom :( Men så har jag inte provat så mycke heller.

Är det lettare om jag skrivar Svorsk? Jag tycker det är veldigt roligt att skriva Svorsk, så det är helt okej ;) Ni måste gärna retta mig lite om jag skrivar fel!

Jag tycker Svorsk låter som en bra ide! :D

Det jag tror du måste träna om du ska hoppa är att stå i fältsits när du rider mer än just vid hoppningen så han vänjer sig vid det och inte tror att luta sig framåt automatiskt betyder stopp. :)

bara en teori.. :)

Joo det är väl det :p
Med tanke på mitt mål för året med nya pålle:
Hoppa bana 50 cm :)
Han är 18 år, islänning såklart :bump:

Liknande trådar

Svar
9
· Visningar
785
Senast: hundtant
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
495
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Efter Meta-problemen för några dagar sedan är hoppar Facebook på min surfplatta så jag bara ser det i upprätt läge. Jäkligt irriterande...
Svar
1
· Visningar
313
Senast: tott
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
941
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar