På min ridskola hoppar vi tydligen ca 1 gång per år (jag har precis börjat där). Ridskolan har, som tur är, tillgång till en instruktör som är utbildad inom "storhästsystemet", tror hon är utbildad RIK I. Hon tränar dock och tävlar islandshästar och är mycket väl införstådd med gångartsproblematiken.
Vår hopplektion gick till så att vi hade kavaletti på ena långsidan (lite upplagda i ena änden så de var höst 10 cm), sedan skulle vi fatta galopp och hoppa en bom som från början låg på marken och succesivt höjdes till ca 60 cm (då ballade min häst - som aldrig hoppat förut - ur totalt).
Själv har jag ridit "stora bruna" i ca 12 år och mestadels för fd K1-instruktörer. De har en tendens att prioritera "fältsitsen" vilket gör att jag har allra bäst balans på hästar när jag får stå upp. Jag stod upp i varje hopp och tror nog jag hade god balans, men hästen hoppade delvis i flygande pass, delvis i galopp, delvis i galopp med frambenen och trav med bakbenen osv i alla möjliga gångartskombinationer!
Det är detta som är tricket! Hur många av oss ryttare har DELS kompetensen att stå stadigt i lättsits utan att vara i närheten av att rycka hästen i munnen DELS kompetensen att få hästen att gå i rätt gångart för tillfället (i hoppning antingen ren galopp eller trav)?
Själv vet jag att jag är betydligt bättre på att stå stadigt i fältsits än vad jag är på att hjälpa till med resten!