Hoppa med islänninger

behöver du hjälp någon gång med översättning så kan jag försöka hjälpa.. för mig så är norska och svenska i stort sett samma sak..=) men så är det väl när man är född några mil ifrån gränsen..

Jag hoppar JÄTTEHÖGA hinder med vissa av mina. Säkert 10-15 cm höga, jag styr på , blundar och hoppas på att överleva det ofantligt stora språnget :D

Ofsi har hoppat 105 cm utan ryttare och 60 cm med ryttare (tävling).

ofsihopp.jpg

hoppning.jpg

hoppning001.jpg

Tack så mycket! :) Jag tycker själv att jag är rätt duktig :o; jag är ju så norsk som bara dét ;) he he...

På min ridskola hoppar vi tydligen ca 1 gång per år (jag har precis börjat där). Ridskolan har, som tur är, tillgång till en instruktör som är utbildad inom "storhästsystemet", tror hon är utbildad RIK I. Hon tränar dock och tävlar islandshästar och är mycket väl införstådd med gångartsproblematiken.

Vår hopplektion gick till så att vi hade kavaletti på ena långsidan (lite upplagda i ena änden så de var höst 10 cm), sedan skulle vi fatta galopp och hoppa en bom som från början låg på marken och succesivt höjdes till ca 60 cm (då ballade min häst - som aldrig hoppat förut - ur totalt).

Själv har jag ridit "stora bruna" i ca 12 år och mestadels för fd K1-instruktörer. De har en tendens att prioritera "fältsitsen" vilket gör att jag har allra bäst balans på hästar när jag får stå upp. Jag stod upp i varje hopp och tror nog jag hade god balans, men hästen hoppade delvis i flygande pass, delvis i galopp, delvis i galopp med frambenen och trav med bakbenen osv i alla möjliga gångartskombinationer!

Det är detta som är tricket! Hur många av oss ryttare har DELS kompetensen att stå stadigt i lättsits utan att vara i närheten av att rycka hästen i munnen DELS kompetensen att få hästen att gå i rätt gångart för tillfället (i hoppning antingen ren galopp eller trav)?

Själv vet jag att jag är betydligt bättre på att stå stadigt i fältsits än vad jag är på att hjälpa till med resten!

Ja det är lite trixigt har jag sett. Min klubb hade hoppträningar i vintras och jag var med ett par gånger, skitkul var det man attan vad många ben islandshästar har. Vår tränare var en storhästhopptävlare och superb intruktör
trots att han så vitt jag förstod inte var islandsmänniska alls.
Hästarna som var med på hoppningen var med några få undantag rena skogsmullar med huvudet bland molnen och ryggen extremt låsta som jag gissar kan gå rakt fram i tölt på bogarna i skogen typ så i ett ridhus med svängar ploppade det fram de mest roliga steg du kan tänka dig.

Vi fick ta oss över mkt kavalletter, typ 10 utlagda på rad varav vi skulle ta oss över 5, göra en volt och ta de nästa fem. När vi fösökte hålla kvar hästen i nån speciell gångart kom knappt runt men när man struntade i gångarterna och formen och bara skyfflade över hästen så blev det efter ett par varv betydligt lättare för dem att trava.

Vår instruktör var duktig och lät oss ramla runt i valfra gångarter, min valde grisepass med travinslag för det mesta :D
Efter e par lektioner så upplevde jag att hästarna blev mer och mer styrbara och förmögna att hålla en vald gångart. Supernyttig träning var det.

Liknande trådar

Svar
9
· Visningar
785
Senast: hundtant
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
495
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Efter Meta-problemen för några dagar sedan är hoppar Facebook på min surfplatta så jag bara ser det i upprätt läge. Jäkligt irriterande...
Svar
1
· Visningar
313
Senast: tott
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
941
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar