Hoppa med halsförlängare?

V

vblpower

Jag har sett personer hoppa med halsförlängare på hästar,
varför hoppar man med det? trodde de va till för att ha om man rider dressyr..

Sv: Hoppa med halsförlängare?

Ja du, jag har själv ridit upp till svår klass i hoppning och jag tycker det är ett oskick att hoppa hästarna med annat än martingal. Alla fasta hjälptyglar hindrar enligt mig hästen, lyckligtvis används de främst under markarbete och på låga hinder. Där jag tycker man borde sträva efter att man ska kunna rida utan hjälptyglar.... Men alla är vi saliga i vår tro...

Har också sett detta fenomen... tycker det är galet fel...:crazy: har även sett en häst som lyckats trassla in frambenet i halsförlängaren under ett hoppass...

Vet att alla sätter olika, en del i sadelgjorden på sidorna och en del mellan frambenen och sen i sadelgjorden. I detta fallet satt den i mellan frambenen.

Mvh Domino_s

Senast ändrad:

på en ridskola som jag red på förut för längesen hade halsförlängare på en av deras ponnyer, även i hopningen och det var hinder till ca 80cm, och den satt mellan fram benen, tycket det såg otäckt ut själv rider jag bara med martingal vid hoppning ( då min häst tycker om att kast med huvudet lite ibland)

Hoppning med halsförlängare har jag aldrig varit med om - låter mycket märkligt. Vad är det meningen att halsförlängaren skall hjälpa till med? Den borde bara vara i vägen.

Hoppning med theidemantygel har jag däremot sett vid några tillfällen, och själv ridit på tränarens häst enligt samma tränarens instruktioner. Studsserie i galopp, hinder på kanske 50 cm. Det var flera år sedan, jag har inte sett det på klubben eller någon träning sedan dess.

Och jag kan inte se att den tillför så mycket positivt vid dressyr heller. Men på samma sätt som frihetshästar på cirkus brukar ha någon form av inspänning kan den kanske vara bra att ta till när ridläraren har lektion med ett antal elever som mer åker häst än rider?

Helt fel att ha den när man hoppar, hästen kan ju inte sträcka på halsen!

Tips: Min ponny vägrade att gå ner på tygel i galoppen, Jag red i ca 4-6 dagar med halsförlängare i skogen. Sedan tog jag av den en dag när jag red på ängen och det var som ett mirakel, han böjde på nacken!, dagarna fter började han gå mer och mer på tyglen!:) Ni som har samma problem, Prova!:)

böjde han bara på nacken eller gick han under med hela bakvikten och gick ärligt på tygeln?

*kl*

använder mig bara av halsförlängare i samband med mag- och ryggövningar över upphöjda bommar (små cavaletti) sen brukar det även bli lite löshoppning men då åker snodden bort!

böjde han bara på nacken eller gick han under med hela bakvikten och gick ärligt på tygeln?

*kl*

använder mig bara av halsförlängare i samband med mag- och ryggövningar över upphöjda bommar (små cavaletti) sen brukar det även bli lite löshoppning men då åker snodden bort!

Först "böjde han bara på nacken. En häst som inte har gått på tygel på 4 år bär inte upp sig på samma sätt på en gång, men han tyckte det var bekvämt därför gjorde han det, han gick inte ut. eller så, när jag ridit honom ca 2 gånger så började han gå "ÄRLIGT""" på tyglen. Altså srampa under med bakbenen och bära om sig bra och fint.

/MISTY

Jag brukar ha på graman på min häst när jag hoppar. Dock hoppar jag bara lågt (f.d. hopphäst, endast dressyr numera) upp t.o.m. 80 cm. Anledningen till varför jag har det är dels för hon har väldigt svårt för att få upp ryggen och gärna sänker den, speciellt inför hinder då hon blir mycket het. Har hon graman så är hon mycket tryggare i sig själv (tar inte i den, hon blir cool bara av att ha den där). Och så har jag den då jag mest travhoppar (terränghinder oftast) och då har hon halsen och nacken sänkt och tar därför i mer med sina bakben och ryggmuskulatur.

Hon trivs ypperligt med det och det gör jag med (varför inte ha det; hon är mjuk och lätt i munnen när den är på och het som en spis utan). Skulle dock aldrig hoppa högt med den på.

Du får ursäkta men jag tror att du missförstår vad "trivas med" och "mjuk och lätt i munnen" innebär om detta är vad du tror att hästen blir av en graman.

Likväl som om du slänger på hästen ett skarpt bett så kommer DU slippa ta i så hårt, detta implicerar INTE att du inverkar mindre på hästen.

Alltså, så mycket som du inverkar på hästen när du har tränsbett (om du behöver dra och slita då) så mycket inverkar du även på hästen när du sätter på en hjälptygel eller ett skarptbett. skillnaden är att du inte märker det och att hästen ofta far mer illa av det (då vi inte märker hur mycket vi i vissa fall missbrukar våra "hjälpmedel"(

Självklart finns det fall där det är okey med skarpa bett (väldigt väldigt sällan hjälptyglar). I skarpa bett diskussionen så anser jag att man avänder det för att vidareutbilda och förfina hjälper (framförallt på stång) då man redan har ett ytterst lydig häst. INTE för att man inte klarar av hästen utan det.

Misty - du får nog gärna utveckla vad du menar "gå på tygen" implicerar, visa gärna med bilder/video på er så att vi kan förstå!

- men detta är ju endast mina åsikter och vad jag tror på. Alla har vi olika syn på hästeriet.

Jag förstår precis vad du menar, och jag kan tala om att när jag tar av den och ska hoppa blir hon inte lättare. Men eftersom jag rider dressyr mestadels så håller hon sig lugnare och därmed lugnare dagen därpå. Annars blir hon het (HET) och det tar ett tag innan hon lugnar ner sig.

Men egentligen håller jag med dig.

Liknande trådar

Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: Lightzone
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
352
Senast: MiniLi
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 692
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama