hoppa med bomlös?

C

CarenSidney

Kan man hoppa med bomlös sadel? :confused:
Allstå inge högt utan bara skutta?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: hoppa med bomlös?

Klart man kan! :) Eller, om vi menar samma sak med små skutt ^^ Har själv hoppat ett par hinder i dressyrsadel i skogen, va inga problem bara lätta lite från sadeln. En kompis till mig har hoppat 80cm i sin bomlösa.Fast en "vanlig" sadel är ju klart bättre/enklare, men det går i bomlös också!

Jaha okej!:)
Var bra för det har visat sig att min häst nog inte kan ha något annat än bomlös, och jag gillar att hoppa och det gör hon med...
men jag läste någonstans att det fanns bomlösahoppsadlar, är det sant? :)

Folk hoppar ju med westernsadel. Varför inte:)?

gör dom?:eek:
men inte så högt då va?

Slänger in en fråga om bomlös sadel: Jo, den sadeln har ju ingen bom utan ligger direkt på hästen (?). Sitter man inte och belastar hätens ryggrad då :crazy: ?

Man ska använda tryckavlastande pad under. En bra sådan. Då ska det inte bli tryck mot ryggrad.

Att hoppa skutt går bra, men mer regelbunden hoppning avråds.

nej det skulle jag inte göra, absolut inte.
Rid barbacka istället.
Du har ju redan haft en lång tråd om detta på utrustning.

Jag skulle inte göra det, i så fall utan stigbyglar. Fast att typ ta ett 'skutt' över ett litet dike i skogen skulle jag kunna tänka mej, men inte mer.

KL
Beror på vilken bomlös. Soffkuddemodellerna avråder jag all ridning ifrån (åtminstånde de billiga varianterna) och definitivt hoppning. Av säkerhetsskäl för ryttaren.

Men bomlösa med bossor, som ser ut som en ''riktig sadel'' kan man lugnt hoppa små skutt med då och då. Bör kanske undvika höga hinder och att hoppa varje dag. (vilket man inte ska i vilket fall).

Det finns bomlösa hoppsadlar, i dem kan man naturligtvis hoppa högre också.

Kan man hoppa med bomlös sadel? :confused:
Allstå inge högt utan bara skutta?

klart man kan men jag gillar det inte, mest för att stigläderna sitter lite längre bak så jag inte får tillräckligt med stöd men är man van vid en stübben så blir man lite kräsen;) hade en bomlös på en "platt tinker" jag red ett tag, det var ju rejäl padd under givetvis och inga höjder heller.

Senast ändrad:

klart man kan men jag gillar det inte, mest för att stigläderna sitter lite längre bak så jag inte får tillräckligt med stöd men är man van vid en stübben så blir man lite kräsen;) hade en bomlös på en "platt tinker" jag red ett tag, det var ju rejäl padd under givetvis och inga höjder heller.

nä precis,har ju såklart inte tänkt hoppa någe högt:smirk:...
funderar på den här sadeln, den ser lite mer ut som en vanlig sadel... http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/4918?sid=37b046d363cf587523419a1675be8181

Jag skulle inte rida hopplektion i en bomlös sadel men om man rider i skogen och kommer till ett dike eller nedfallet träd så skulle jag nog kunna hoppa över. Tror inte att enstaka skutt skadar, men skulle som sagt inte rida en hel hoppträning i bomlöst oavsett höjd på hinderna.

nä precis,har ju såklart inte tänkt hoppa någe högt:smirk:...
funderar på den här sadeln, den ser lite mer ut som en vanlig sadel... http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/4918?sid=37b046d363cf587523419a1675be8181

så länge det inte är något besvär för hästen så ser inte jag något hinder i att rida bomlöst var försiktig för att unvika feltryck bara bra pad rek. men ring och rådfråga en sadelutprovare de brukar jag göra.:)

Jag fick hoppa en hel lektion i en Barefoot Cheyenne, eftersom ridlärarna bytt plats med varandra och det egentligen skulle vara dressyr. Men det gick alldeles utmärkt, sånär som på att jag blev jättetrött i benen av att inte ha något knästöd. Du känner ju din häst, så du ser ju om han ogillar det eller får "ont".

så länge det inte är något besvär för hästen så ser inte jag något hinder i att rida bomlöst var försiktig för att unvika feltryck bara bra pad rek. men ring och rådfråga en sadelutprovare de brukar jag göra.:)

aah, jopp, hade tänkt det :)

Jag fick hoppa en hel lektion i en Barefoot Cheyenne, eftersom ridlärarna bytt plats med varandra och det egentligen skulle vara dressyr. Men det gick alldeles utmärkt, sånär som på att jag blev jättetrött i benen av att inte ha något knästöd. Du känner ju din häst, så du ser ju om han ogillar det eller får "ont".

Ja, det kan ju vara det som är jobbigt, när man inte har någe knästöd. :(
jopp!;)

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
488
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 058
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat rida en häst med bomlös sadel. HUR hittar man balans i en sådan? Den har ju inget djupare säte liksom. Därtill känns den...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: skiesabove
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 401
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning