A

aetm

Hello alla buke människor :D
Tänkt höra mig för lite, bara för skojjs skull!

Ni som ridit in era hästar, när hästen har blivit riden i alla gångarter, hur lång tid efter det började ni hoppa in hästen/hästarna?

Sv: Hoppa in

oj, kommer inte ihåg exakt, men jag började nog springa med hästen i grimma och grimskaft först över jättelåga hinder så han fattade principen. Efter allt detta så började jag smått hoppa uppsittandes, men jag kommer inte ihåg hur långt efter.. det beror nog på digh själv, du avgör. jag kanske inte var till så mycket hjälp;)

ingen mer?
Jag är mest bara nyfiken på hur långt ni väntade, jag själv väntade kanske 4-5 månader efter att ponnyn var inriden i alla gångarter till att jag började skutta med honom lite lätt :)

unghästen vi hade i stallet blev tömkörd och longerad först, lite över bommar, sen blev det lite löshoppning,
nu håller vi på med inridningen, fram till treårstest men hon löshoppas fortfarande (det ingår ju i testet).
sen blir det lite travande över bommar bara.
hoppningen kommer nog inte före treårs, kanske efter sommaren när hon har fått smälta det hon lärt sig nu och är sugen på ngt nytt.

jo men jag väntade också ca nån månad tror jag

Jag hoppar in mina hästar så fort de lyssnar och är manöverbara. På vissa hästar dröjer det längre än andra, men jag rider in hästen och när jag tycker att den lyssnar tillräckligt på mig så sätter jag uåå små kryss och hoppar dem. Jag gör ingen större grej av det!

Dock är hästarna alltid löshoppade innan så de vet vad ett hinder är och vad som förväntas av dem.

min ungponny började jag "hoppa" uppsuttet på våren när han blev 3. det var mest för att jag behövde hålla kvar min plats för tränaren eftersom de skulle bli svårt att få tillbaka den sen när jag ville börja hoppa med honom. så hade inte hoppat något själv innan förutom en gång då jag tog några skutt på ridbanan och några i gånger på småträd i skogen. då i början var de mest social träning och han var bara med på uppvärmningen princip och bara cavaletti och upphöjda bommar.

Liknande trådar

Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: Freazer
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
242
Senast: Badger
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka