Hoppa in treåring själv eller anlita "proffs"

A

anni0301

Har en treårig valack som jag rider in själv med tillsyn av en unghästutbildare och även andra erfarna som kommer med tips och idéer.
Tränaren meddelade att under hösten är det dags för inhoppning och undrade om jag skulle göra det själv eller överlåta det till någon annan.

Hur har ni gjort som ridit in era hästar själva, har ni fortsatt med hopp-biten oxå eller lämnat bort den?
Jag har inte haft några problem med inridningen men är inget hopp-proffs. Inhoppningen kommer ske tillsammans med min tränare.

Jag vill gärna ha en häst som hoppar "med huvudet". På ett sätt vill jag hoppa in honom själv för möjlighet att få honom dit jag vill, är rädd att en mer skicklig ryttare sitter å lägger honom perfekt på varje hinder så när jag ska hoppa så taxerar han inte alls på egen hand.
Men å andra sidan finns det mer duktiga hoppryttare än vad jag är så det kanske är bättre ändå....

Tankar, tips, erfarenheter?

Sv: Hoppa in treåring själv eller anlita "proffs"

Varför inte börja med löshoppning så att hästen lär sig att hantera sin kropp över hinder utan en ryttare som "stör" i början?

Jag tror inte att du behöver vara rädd för att en mer erfaren person ska förstöra för dig så att du inte kan hoppa din häst själv sen, det ser jag som en ganska minimal risk! ;) Däremot kan det ju vara bra att variera lite i början, om du själv känner dig osäker. Alltså att dels låta en erfaren person hoppa hästen och dels hoppa lite själv med hjälp av tränaren. Eller rida själv hela vägen, med tränarens hjälp. Man kan också löshoppa med ryttare, vilket brukar vara bra för orutinerade hästar som behöver lära sig hoppa själva, men med en ryttare som kan korrigera om det blir helt galet.

jo löshoppas mer ska han ju. han är välbalanserad och väl ihopkommen så han har rätt lätt för sig.

Nä jag behöver säkert inte oroa mig om ett proffs rider ;) det är bara en känsla jag fått av "snacket" att en del lägger sina unghästar perfekt varje gång.... å jag fick för mig att då kommer jag aldrig kunna rida honom för jag är INTE duktig på avstånd :D vill ha en häst som hoppar själv *skratt* missförstå mig rätt :D

jo löshoppas mer ska han ju. han är välbalanserad och väl ihopkommen så han har rätt lätt för sig.

Nä jag behöver säkert inte oroa mig om ett proffs rider ;) det är bara en känsla jag fått av "snacket" att en del lägger sina unghästar perfekt varje gång.... å jag fick för mig att då kommer jag aldrig kunna rida honom för jag är INTE duktig på avstånd :D vill ha en häst som hoppar själv *skratt* missförstå mig rätt :D

Det handlar om hjälp till själv hjälp inte hjälper dom pållarna så att dom inte behöver *tänka själva * då tjälper man dom istället .

Är svårt att råda om man du ska hoppa in pålle själv när man överhuvudtaget inte vet hur du rider ?

Däremot tycker jag att du tänker för mycket ;) Lita på din tränare unghästutbildare för jag antar att han kan sitt jobb ?

Mvh Mia

*skratt* jo nog tänker jag för mycket alltid! ;)

Det jag mest ville med tråden, som står i TS, var att höra andras erfarenheter - som varit i samma sits.

(och jo, hon kan sitt jobb, men det var hon som undrade hur jag skulle göra!)

det låter ju lite väl hysteriskt det jag skriver. Jag menar bara att om ett proffs hoppar in honom och är supernoga med allt och jag inte kan vara lika supernoga så kanske han inte vill hoppa med mig på ryggen. Å andra sidan borde en duktig människa kunna se till så att hästen blir tillräckligt "duktig" så han kan hoppa trots att jag inte är lika detaljrik.

Jag tror inte att proffsen "lägger" 3-åringarna rätt, utan låter de lära sig uppgiften.

det är ju skillnad sen på större hinder, men det som ska hoppas i höst är nog mest "pinnar";)

min ena som bara hade löshoppats( moi dressyrfegis:o) fattade inget när hindret stog på diagonalen:rofl:

Ett proffs jobbar för att uveckla hästens EGET självförtroende och inget annat just för att du ska klara av att rida pållen inte tvärtom :)

Mvh Mia

ja det är väl där skon klämmer, att de jag pratat med faktiskt gör så, lägger hästarna perfekt... men det finns säkert andra att anlita om jag inte vågar göra jobbet själv.
Pållen är lugnet själv så jag tror inte det kommer bli någon katastrof, men å andra sidan vill jag ju ha en välhoppande häst!

Nån som både hoppat in själv OCH lämnat bort - vad blev skillnaden?

Jag tror knappt attt det går att lägga en så ung häst rätt.

den är inte så lydig- den har fullt sjå med att spana in o avgöra hur den ska ta sig över- taxera.
En skicklig ryttare hänger bara med, men har en bra balans o stör inte trots kråksprång.

Rid den själv. första hästen som du utbildar i hoppning själv.

Den känner ju dig o kan bli mer ängslig av att ngn annan sitter upp.

Jag håller med om att man helst ska rida den själv men med mycket hjälp!

De ska bara och enbart komma underfund med vad de ska göra och få upp ett självförtroende och man måste kunna låta bli att lägga sej i när man inte ska men ändå stötta när det behövs. OCh v egta skillnaden.

Man får aldrig ställa för höga krav, många vill höja hindren alldeles för tidigt för att se att den KAN:cool: men hästen måste först få upp känslan att den klarar av det och få tänka och hitta glädjen i att hoppa. Sen kan man gå vidare. Det tar olika lång tid på olika hästar. Vissa är som födda att hoppa, men även med dem måste man hålla i sej och inte gå för fort fram. FÖrst ska den komma på, sen få självförtroende och glädje i att hoppa och så småningom när den tycker det är roligt kommer den att som du säger "hoppa med huvudet" och själv vilja tänka. En del kanske aldrig blir så hinderkloka som man vill andra blir det snabbt.

Man behöver också hjälp med vad som är svårigheter för en häst och inte - om man inte är en duktig hoppryttare själv.

Tycker man ska skutta mycket ute över små hinder det brukar de flesta älska.

Vi har hoppat in kanske sju-åtta hästar och även nu gör jag det, faktiskt (kom jag på, :idea:) men alltid haft hjälp av tränare dock inte lämnat bort.

Senast ändrad av en moderator:

Till Axel och flashlight - ja jag kanske ska sluta å grubbla så mycket å göra något istället *skratt*

Ja det blir ju första hästen att utbilda i hopp så det vore ju spännande. Får kanske prova å känns det inte alls bra så får nån annan ta över.

Och ja, det handlar ju inte om några höjder utan att se till att ha roligt först och främst. Det är väl samma princip som med inridningen, det handlar om känsla. Om det känns bra så är det bra. Men skulle aldrig drömma om att göra något överilat. Han ska ju bara "skuttas" lite i höst. vi har mååååånga år kvar att hoppa å rida på och huvudsaken är att han gillar läget!

Har ju en väldigt duktig tränare, tycker jag själv iaf ;), så med hennes hjälp kanske det går ändå!

Ja jag tycker absolut du ska rida själv men med hjälp, särskilt om tränaren tycker att det är ok (och inte har alltför mycket synpunkter på nhur du rider:idea:)

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 910
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Bruce är 5 år och har aldrig varit med på en golfbana, men nu har jag själv börjat spela. Jag insåg ganska snabbt att om jag ska kunna...
Svar
9
· Visningar
5 243
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30