hoppa i snö?

miamiSwing

Trådstartare
vad tycker ni om att hoppa i snön?? ca 30-50 cm?? Tycker du det är bra? i så fall varför? tycker du det är dåligt så säg varför?

Vill veta vad ni tycker om det? :smirk:

Sv: hoppa i snö?

kan vara bra styrketräning, det är jobbig för hästen att pulsa i snön. Tycker att det är okej upp till ca 30 cm, sen börjar det nog vara för tungt för att orka hoppa upp sig ordentligt. Man bör nog inte hoppa några högre höjder. Bra gymnstik och styrketräning om man inte överdriver.

Okej. ja tycker 30 är ganska lagom när det gäller i snön..

tack för svar vill gärna ha av flera va ni tycker.

Jag hoppade 85cm i snön för nån helg sedan.. inga problem? Men det var nedtrampad snö.. Sen hoppar vi några naturhinder ute i skogen också.

Skulle inte vilja hoppa i snö eftersom risken då är mkt större att hästen halkar och sträcker sig eller så kan underlaget vara ojämt under så att den kna vricka/stuka sig.

men det är ju väldigt bra träning att rida i snön och stärka hästen.

på sommaren har vi en stor äng där vi sätter upp hinder
bra träning hömurar, hinder med presenigar under, för att hästen ska bli van vid läskiga hinder, till vintern tar vi in de flesta men i år fick nga stå kvar, så när det precis snöat. och inte är något isunderlag har jag hoppat där, runt 70 - 80 cm perfekt, bara att hästen blir lättare trött i med att det blir lite mera motstånd. + att vi har broddar och plastskivor, så hon halkar inte eller får snösulor. perfekt =D'

molvi

Nej, eftersom det ofta är knöligt/halt under vilket kan leda till skador.

tips; när hovis kommer lägg in plats sulor. - slipper du stultorna .
antar att hästen din är redan broddad.
så kan du ju hoppa loite precis när nysnön har kommit, då är det inte halt då är det BRA underlag. du får inte vänta efter en dag, för då fryser det under natten, rid precis efter snön kommit igen :)

det beror helt och hållet på vad det är för "snö" asså underlaget..

själv tycker jag att det är helt ok att hoppa lite högre höjder om det inte är halt el ojämn mark under snön..
har själv hoppat när det är snö,lite kombinationer och sånt,höjden var väl ca 80-100 cm..men då var det på ute banan och det var mkt bra underlagt-som om det vore "vanligt" underlag fast "vitt" :D

går hur bra som helt,men visst tar det mer på krafterna när det är snö då det fortfarande blir anorlunda "motstånd" än vanligt underlagt...men jag tycker det är helt upp till vad det är för häst,alla hästar är olika å klarar av olika situationer på olika sätt...så det är väl upp till var och en om vad man vill ha för höjd,men personligen skulle jag aldrig hoppa högre än 1 m,för säkerthets skull..

Det kan ju vara mycket bra styrke träning. Men det ska nog inte vara så höga inder utan 50 cm är ju utmärkt. Har själv hoppat lite själv i snön :)

Men det är ändå ofta hårt/knöligt under o det är inte så bra för hästens ben.

Dessutom har jag mina hästar oskodda nu på vintern.

50 cm lär inte jag kunna hoppa i snön här, det är 50 cm lager snö. Jag hoppar i snön då det är "lössnö" o då ca 90 cm, jättebra styrketräning. Hoppar bara 5-6 språng så det inte blir för mycket.
Skulle inte hoppa om det är knöligt underlag som det lätt blir efter att man ridit mycket på en åker el dyl.

Zandrizzz skrev:
Men det är ändå ofta hårt/knöligt under o det är inte så bra för hästens ben.

jag tror inte det skadar hästens ben om man hoppar då och då, fresten är det inte allt knöligt precis när snön lagt sej, vad vet du om det om det är så hemma hos os ? :p

Nej det vet jag inte men det är ofta knöligt och/eller hårt. Du vet ju inte hur det är hos oss heller? Under snön är det visst ofta knöligt även om den precis har lagt sig. Och det kan visst skada, hästarna vrickar sig lätt då. Vet en häst som stog på mitt stall förut som halkade på is som det var snö ovanpå (ryttaren inte såg isen).. benen bara åkte rakt isär så den gjorde magplask o fick så allvarliga skador att den fick avlivas direkt. Inte så trevligt, eller hur?!

jag skulle aldrig i hela mitt liv få för mig att rida på ett ställe där jag inte vet säkert om det är is under.
alltid när snön har lagt sej precis är det inget islager under, vi kollar det över allt på banan, sedan går det perfekt, visst kan det vricka sej, men det kan den ju i skogen oxå, över allt. sedan har jag ridit sså här då och då i snön och hoppat så länge jag kan minnas och jag har inte vart med om att ngn hästr vrickat, men visst klart det kan hända, men allt kan hända.
det handlar inte om att jag utsätter min häst för fara för jag vill ha kul att hoppa, jag vet att det är bra underlag och jag jag hoppar då och då . punkt slut, ha dt så bra :D MVH / molvi

Liknande trådar

Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
284
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 622
Senast: Rugge
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka