Hoppa från stillastående

N

Notorius

Räknas det som en vägran?
Min häst har gjort så på några tävlingar på 90 höjd att han kan stanna precis framför hindret, men då petar man till honom med spöet och han hoppar. Han stannar inte på alla hinder, utan på ett kanske.
Han står då still 1-2 sekunder bara.

Sv: Hoppa från stillastående

Nej, vad jag vet räknas det inte till vägran, däremot finns det nog en tidsram om hur långt tid det får ta innan hästen hoppar i sådana fall stillastående, vad denna ligger på eller hur de gör mer exakt vet jag icke.

Okej, men 1-2 sekunder borde det ju få ta innan det blir vägran :)

Så länge hästen/ryttaren inte lägger en volt eller atr ett steg tillbaka är det ingen vägran.

Det räknas inte som stopp sålänge hästen inte tar ett steg bakåt, precis som älgen sa.
Så du får göra helikoptersprång hela banan runt om du vill ;)

Yeaaah :banana:
Haha, men han gör inte så jämt faktiskt, han kan hoppa bara jag rider ordentligt, men det är ju jobbigt :angel:

De behövs inga volter eller steg tillbaka för att det ska bli en vägran.

älgen skrev:
Så länge hästen/ryttaren inte lägger en volt eller atr ett steg tillbaka är det ingen vägran.
Faktiskt så är det vägran så fort hästen står stilla, men ibland kan det var svårt att avgöra om den verkligen stått stilla.....

Om hästen stannar och sedan omedelbart hoppar så är det inte en vägran.
Om hästen stannar och blir otvetydigt stående så är det en vägran även om den sedan hoppar.
Om hästen stannar till, flyttar en hov bakåt och sedan hoppar så är det en vägran.

Det beror alltså på hur det ser ut.

Han stannar inte till och ställer sig med alla 4 i backen, utan hoppar nästan direkt. Nu vet jag inte ifall han gör så längre iofs, har gått 3 mån sen sist, men ifall det händer så ville jag veta om dte var vägran eller inte :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 263
Senast: Svartkatt
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023