Hoppa en P.R.E??

M

Mira

Hej!,

Det här kanske låter som en dum fråga, men jag vill höra lite hur ni tänker ;).

Jag funderar på att köpa häst, och nyss hittade jag drömhästen xD.
Han är en P.R.E, och den rasen verkligen älskar jag och min mamma.

Men jag är en aningens tveksam.
För jag är nämligen en aningens hoppintresserad (till en viss höjd xD), och då undrar jag om det går att hoppa med en P.R.E utan problem liksom?
För jag kommer säkert i framtiden vilja gå på något hopp ridläger med min kusin (hon har nämligen en hopp ponny).
Dock har en liten höjdrädsla, så över 1 meter kmr jag troligen aldrig hoppa xD ^^'''.

Dessutom vill jag gärna höra lite om vad ni tycker om rasen i allmänhet :-).

Tacksam för svar ;-)

Sv: Hoppa en P.R.E??

Vist kan man det! i spanien använder de ju sin ras till hopp, körning etc.

Sen har nog inte alla P.R.E kroppen/språngkurvorna att kun ahoppa 160klasser.. men 1mklasser vet jag flertalet P.R.E som klarar.

Nu har jag lite mer "sporthästtypen" av PRE, men han tillhör även skaran som inte alltid hoppar som man ska (böjda framben etc) så blir ibland endel katthopp som är em rlika caprioler än riktigt hopp.. men ja, hittils har vi nollan 90rundor iaf.

21064_289588004433_582504433_4409811_7231419_n.jpg

22364_314188099433_582504433_4507566_4430536_n.jpg

Även terrängbana har han fått testa på med framtida målent att starta ngn debutant fälttävlan (dock blir det kanske inte så pga mina egnea hälsoproblem)
6170_141129034433_582504433_3258169_2273517_n.jpg

Har fler hoppbilder och även några hoppfilmer från clear roundhoppningar och så här:
http://joizmeds.mittspejs.se/A71890

Det känns verkligen skönt att höra!
Då kan jag kanske till och med köpa min drömhäst :-)

Hur är din pålle då? OCh vad tycker du om rasen? :-)

Rasen blir vad man gör den till.. många har tyvär erfarenheter av "de hispiga, aggressiva ibland anfallande spanska hästarna" men jag är relativt säker på att de blir så pga att de int eriktigt klarar den "spanska hanteringen" för det gäller vad ag märkt enbart importerade och importerade fårn vissa ställen. så man bör kolla upp vad hästen kommer ifrån (fast oftast märker man av temperamentet redan om man provrider/hanterar hästen innan), oftast ärd e antingen uppfödda helt löst och int ehanterade alls före 3 års ålder (en sådan skulle jag dock föredra) elelr stått uppstalald ei box hela livet, där nere är det ännu mindre självklart än här att de får gå ut och då blir de lätt psykiskt förstörda.

Min häst var en sådan.. och tålde inte att stå i större stall och gick inte hantera i box etc.. blir bättre och bättre, och ute är han helt underbar... Ambitiös, arbetsvillig, kelig. :love:. ja en dröm!!!
Jag har aldrig njutit så mycket på hästryggen som jag gör på honom, och det är en grymt allsidig häst!!! (och ras!!!) haft honom till handikappridning nu det senaste till o med, och barnridning (fast de får ej hantera). Tävlat både dressyr, hopp, och nya ridsportgrenen working equitation! haha till och med gymkhana :rofl:, långritter diverse utspökningar för fotografering. trickträning. ridning utan utrustning.. ja western håller vi på och skolar in oss i också med mål att tävla i år! ska även ta oss runt ngn distans.

Däremot bör man ta hjälp av ngn instruktör redan från början, för de har en annan gång, andra svårigheter, andra lättheter än valiga halvblod etc.
De har mkt lättare för att samla sig, och mycket svårare för att länga ut steget, och många tyckler de går bra bara de tar i med bekbenen men för det är det inte alltid ryggen är med.. Men när man väl hittar knappara så! ja:love:

Åååhh, din häst låter underbar!

När jag kollade på min drömhästs video så såg jag såklart att det måsta vara en annan ridstil än vanliga halvblods hästar.
Jag har tyvär aldrig ridit en P.R.E häst, men jag har bott på en gård där de hyrde ut stallet till en tjej som hade en liten uppfödning av P.R.E hästar.
Är det fel av mig att vilja köpa en? ^^''
Fast jag får nog känna hur det känns när jag provrider :-) Eller OM jag gör det! xD

Han kommer från Spanien och jag tror han kom hit någon gång i vintras :-) Eller Senare..

Törnblomma här på buke har PRE, så henne kan du säkert också fråga saker.

PRE är ju hästar och kan göra allt som alla andra hästar kan :). Vill du tävla på högre nivå i hoppning (eller dressyr) så kanske inte en PRE räcker till hela vägen fram, men utöver det är det ju tjusiga hästar. Jag har bara mött lätthanterliga och coola individer. Enda problemet är väl det saftiga priset...

Säger som min chef en ko kan hoppa en bana på 1m!! Min 3åring som är PRE/Halvblod löshoppas och hoppar defenitivt INTE bra men 120 kravlar hon sig över, fast det är inte vackert :D...

P.R.E hästar är kända för deras unika röreser, så dressyren är dom väldigt poppis i .. Eller de tkr iaf stuteriet där hästen står xD.
Men jag kommer aldrig sattsa på de högre nivåerna xD Jag är för lat för sådant :-)

Salasolen, jag skulle allt vilja se en ko hoppa 1 m xD :-D Det hade varit skit kul ^^
Vart köpte du din häst?? :-) Är bara lite nyfiken.

Har du inte högre hoppambitioner än så borde de flesta PRE klara det. Mina tränare har en Lusitano som hoppat svårklass. De fick bygga inte bara hingsthage till den hingsten, utan dinosaurie-staket. Han skuttade över allt tills de nådde den höjden. Så vissa PRE och Lusitanos kan hoppa högt!

Håller med om att de kräver en annan sorts ridning och har andra problem. De behöver kopplas ihop mer och på ett annat sätt än tex halvblod, för det mesta. De är ofta mer överrörliga i lederna, även åt håll halvblod inte rör sig. Men de är fantastiskt roliga att rida. Håller dock även med om att tränare är viktigt då det lätt kan kännas rätt och lätt och samlat även om det inte är det på dem. Och viktigt att tränaren är familjär med rasen och dess egenheter. Många tränare i Sverige klarar inte av att få dem att sitta ihop på rätt sätt. Man ser dem ofta med tappad rygg.

Fantastiskt roliga hästar! Men inte alltid helt lätta.
PREn jag rider nu kan vara hård som sten i skallen, dominant, hetsig och spåra ur med skolsprångsliknande skutt om han inte får sin vilja igenom. Detta trots att han har en duktig matte och är väldigt mkt mer välriden och välskolad än de flesta andra.
En annan jag red var dock väldigt cool och trevlig och förlåtande mot snedsteg man gjorde trots att han var unghäst. Jag satt inte så bra på den tiden. Men han var så snäll och förlåtande så. Nuvarande spanjor hade nog snurrat i cirklar om jag satt så.;)

Att tävla dem högre klasser dressyr blir lite körigt om du inte köper en för miljonbelopp typ. De rör sig inte riktigt så som svenska dressyrdommare vill ha dressyrhästar. De har för dåliga längningar oftast och ganska ofta gångarter generellt. Piaffen och pirouetterna gör de ju dock ofta bättre än halvbloden.

Senast ändrad:

Jag har köpt min flicka hos Pepino PRE. Hon ska på löshoppning idag igen hoppas hon överlever idag oxå :D

Tack så jätte mycket för upplysningarna Tuaphua :-) Det har gett mig en tanke ställare xD.
Men jag tror inte att jag kommer satsa högt, som sagt, så då kanske jag inte behöver oroa mig :-D. Men det är rätt fantastiskt att Lusitano hingsten kunde hoppa SÅ pass bra xD Jag skulle vilja se honom hoppa :-).

Salsolen, jag ska också ev. köpa min kille från Pepino PRE!!!!
Hur var stallet och ägaren?? Och resten av hästarna?? :-D

Jag har sätt alltifrån riktiga talanger inom hoppning och riktiga katastrofer. Jag kommer hoppa med min PRE i framtiden (ännu bara 1 år) men ska ha henne främst till dressyren, då det är det jag brinner för. Men visst finns det riktiga hopptalager faktiskt inom rasen, även om de inte växer på träd direkt. Annars är det generellt sätt en riktigt trevlig ras som jag är glad att jag fått lära känna så pass många olika härliga individer :).

Sara är super trevlig och deras stall är helt otroligt fint. Kan inte uttala mej om deras andra hästar mer än att dom är vackra. :D

Måste ta tillbaka allt jag skrev tidigare om min PRE kornsing som INTE kan hoppa... vet inte vad som hänt med henne men nu helt plötsligt så visade hon på löshoppningen att det kan hon visst det!! Jag var i chok, tror vi slutade på 130 och hade det varit bedömning idag hade hon nog fått 8or!

Jag har sålt min PRE men det var en trevlig häst, kanske blir det en igen om några år. Hon var ingen svårklasshäst i hoppning men 1 m var inga problem. 110 klarade vi också. Däremot vet jag inte om hon skulle kunna gå 1,20 på tävling. Kanske, kanske inte :)

Men som sagt tidigare, det är lätt att rida en PRE "fel" - alltså utan ryggverkan så en bra tränare som är RIKTIGT duktig är ett måste, tycker jag! :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Okej, det här blir väl mest bara en skriva-av-mig-tråd men jag vet inte riktigt var annars jag ska vända mig. Jag var medryttare åt en...
Svar
11
· Visningar
2 367
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka