Hoppa efter knäledsinflammation

Å

åsalin

Undrar om det är någon som har erfarenhet av hur hästen håller för hoppning efter en knäledsinflammation?
I vintras åkte vi till klinik med vår ponny och det konstaterades inflammation i båda framknäna. Värst i höger.
Han är bara åtta år och en fantastisk hopptalang. Jag har aldrig någonsin träffat en ponny som tycker det är så roligt med hinder!
Men i alla fall, i mars friskförklarades ponnyn och han är mycket långsamt igångsatt.
Vi har bytt sadel, tagit av skorna och nu för ett par veckor sedan så smått börjat hoppa.
Han mår superbra nu, visar inga tendenser på att ha ont.
Dottern ska starta honom i en LD nu i sommar.
Hur pass mycket vågar vi hoppa honom?
Jag själv har tänkt högst hoppning en gång i veckan, är det tävling på helgen så blir det ingen träning. Och högst en klass per tävling.
Ska tillägga att innan han blev dålig hoppade dottern två klasser och var precis på väg att starta LB. Nu börjar vi om från början...
Tar tacksamt emot svar från alla ni som har erfarenhet!

Sv: Hoppa efter knäledsinflammation

Enligt min erfarenhet blir hopphästar halta i kotorna, det är ju de som tar emot den största belastningen i landningen. Hade det varit min häst hade jag fortsatt hoppa. T ex träning en gång vecka och ev tävling på helgen. Det som antagligen är viktigare än att undvika själva hoppningen är underlaget vid all ridning. Rid enbart på bra underlag och rid allsidigt träna mycket olika saker så tror jag att ponnyn ska hålla. Det är ofta när träningen blir ensidig som förslitningar uppstår. Lycka till!

hej!
jag har haft en häst som hade inflammation i framknäna. Vet sa efter att hon hade blivit friskförklarad att jag kunde börja hoppa lite smått efter 4 månader om allt gick bra. Så långt kom jag dock inte med min häst då inflammationen kom tillbaka så fort jag började rida. Hon blev aldrig bra :cry: jag skulle ha tagit det ganska lugnt med hoppningen ett tag till så att inte hältan kommer tillbaka.

Inflammationer har en förmåga att komma tillbaka och det gäller att göra något åt orsaken till hältan. Har du någon aning om varför hästen var halt?

Det är säkert olika för olika hästar men på min häst märktes hältan mest vid longering och nästan inte alls vid ridning genom att hon betedde sig konstigt ibland. mitt tips är att vara väldigt uppmärksam på hur hästen rör sig och beteer sig och longera ibland för att kolla. Jag tycker att det kan vara väldigt svårt att se om en häst som är halt på båda frambenen är halt. Det är bra att låta någon som inte brukar se hästen kolla ibland. Man kanske inte märker när hästen börjar ta ett lite kortare steg när man ser den varje dag.
Många hästar biter ihop och jobbar på även fast de har ont.

Hoppas det blir bra!!

Det är svårt att veta exakt varför skadan uppstod. Veterinären på kliniken trodde han kommit snett och stukat sig i ett nedslag efter ett hinder.
Gått med stukningen ett tag utan att vi märkt något och blivit värre och värre. Dock trodde hon inte att han haft ont så länge. Vi är väldigt uppmärksamma nu och kollar honom ofta. Lite svårt att just märka nåt vid hoppning då han får världens adrenalinkick och verkar inte känna just någon smärta då.
Vi kom på att något var galet sist genom att han ömmade mycket i ryggen.
Håller med om att man ser mycket genom longeringen.
Vi bytte sadel också efter skadan, den andra var utprovad för 1,5 år sedan men passade honom inte längre!
Tog av honom skorna runt om i Mars när han friskförklarats och överrullningen har förändrats mycket, hoppas det även kan hjälpa honom. Sedan ger vi honom också glukosamin nu, hörde av en travtränare att det har samma effekt som tuppkam.
Så vi kommer fortsätta ta det lugnt nu, hoppa lite försiktigt. Det är svårt att låta bli hoppningen och lägga den på hyllan, han är nämligen en hopp- ponny från "topp till tå".
Har aldrig träffat en ponny med sån otrolig kapacitet och så roligt som han tycker att det är...
Hoppas, hoppas allt går vägen nu. I helgen startar dottern honom i en LD, vi börjar om helt från början nu och det blir bara en klass!

Min D-ponny återfick knäledsinflammationer tills vi slutade hoppa. Efter det gick hon dressyr massor med år utan problem.
Vår andra D-ponny fick också knäledsinflammationer och höll för hoppning (MSV A/SM) några år men fick tillbaka det sedan.
Om hästen är OK för övrigt, inga förändringar på röntgen t.ex., så skulle jag prova och se hur det går. Man kan aldrig veta om den håller för hoppning om man inte hoppar. Men var, som de andra skrivit uppmärksam på små förändringar och mycket noggrann med form och underlag. Kan också vara en idé att ge den viloperioder sommar och vinter så kan tendenser till inflammationer läka ut.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 143
Senast: Flixon
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 941
Senast: tuaphua
·
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka