Hoppa efter hälta???

millus

Trådstartare
Min lilla ponny har varit halt i fyra veckor. Han är röntgad och undersökt flera gånger av både hovslagare och veterinär, men inget fel går att hitta.

Igår var han för första gången ohalt! Om utvecklingen fortsätter, att han inte blir halt igen, när tror ni han kan börja hoppa? Jag brukar åka på löshoppning med honom och nästa gång är den första mars? Vågar jag åka då om han fortsätter vara ohalt?

Sv: Hoppa efter hälta???

du får tänka förnuftigt.. om din ponny inte är halt mer och du börjar sätta i gång honom igen så tror jag inte det är något problem att löshoppa i mars.. men du kanske inte ska hoppa så högt med honom.. lite lagom så han får jobba men inte för ansträngande..

tycker det låter väldigt tidigt att hoppa en häst som varit halt i 4 veckor redan efter en månad sen första ohalta dagen.
Du kanske bör skritta den i 3 veckor först, sen trava liiiite försiktigt ett tag och sen öka träningen. Sikta hellre på april/maj nu när den varit halt så länge - ta det säkra före det osäkra, vänta hellre lite för länge än för kort! :)

Jag vet ju inte hur eller på vilket sätt pålle har varit halt och jag kan inte säga något direkt om hoppningen heller eftersom jag inte har en aning om hur h*n varit tränad eller inte innan...

Men.. tänkte bara... kan h*n bara varit allmänt öm i sulan pga att det varit så hårt ute? Inte helt ovanligt... Tänkte bara eftersom det inte visade sig något just vid varken veterinär- eller hoviskoll... Fast hovarna brukar väl vara lite ljumna iofs... Så kom äntligen lite snö och jämnade till och så kändes det allt bättre...? Teori bara men såg du var i Värmland, och vi har ju just fått ordentligt med snö så... Dessutom varit med om det på någon häst -det behövde sulor när det var som hårdast och knöligast ute...

Om det bara var ett så enkelt problem är det ju ingen fara att sätta igång pålle tänkte jag...

fast vila i fyra veckor är ändå vila och ska sättas igång försiktigt...

Jag har lärt mig att så länge hästen har vilat så lång tid ska det ta innan den är helt igång. Dvs vila i 4 veckor och hästen bör vara helt igång om fyra veckor.
Sen tycker inte jag att vila i 4 veckor är så jättemycket. Man kan ju jämföra det med en vanlig sommarvila/bete eller vintervila. Förutsatt att den inte haft boxvila eller stått i konvalescenshage utan sin vanliga hage.
Däremot skulle jag fundera lite mer om varför just hästen varit halt, nu har den ju varit undersökt av både vet och hovslagare, men just eftersom den varit halt så pass länge kan jag tycka att man ska sätta igång lite försiktigare och se hur hon mår. Är osäker på om jag hade löshoppat den, isf lågt, hade väntat och sett hur igångsättningen gick först.
Men var hon inte halt hos vetrinären, kunde de inte behandla henne eller hitta anledningen?
Hatar mystiska hältor :P

Jag skulle inte ha chansat.

Inte jag heller.

Trådskaparen: vad har hältan bestått av? Även om hästen nu är friskförklarad måste det ju finnas ett igångsättnings program rekommenderat av veterinär? Följ detta noga. Det är för övrigt 2,5 veckor kvar till mars, så det är väldigt kort. Skulle se till att jag ridit planerat och lagt upp arbetet nogsamt tex. varvat med tömkörning och ridning i försiktiga successiva doser där jag är uppmärksam på hästens reaktioner och hur den rör sig. det finns ingen anledning ALLS att hoppa i så tidigt skede anser jag, vad är rushen?

I somras var min ponny också halt utan att varken hovis, veterinär, fysioterapeut mfl hittade ngt fel.
Hon vilade i 5 veckor och jag hoppade inte förrän 2 månader efter jag börjat sätta igång henne.
Varför stressa och riskera att hältan kommer tillbaka?

Skynda långsamt så går det fortare.. ;)
Att börja hoppa hästen så kort tid efter 4 veckors hälta är nästan som att be om problem tycker jag. Det bör ju ändå finnas en bakomvarande anledning till att hästen varit halt såpass länge även om vet & hovis går bet på diagnosen. Skulle du förlåta dig själv om hästen blev skadad igen (eller kanske t.o.m förvärrade skadan) bara för att du vill vara med på nästa löshoppning..?
Eller säg såhär: Skulle du själv börjat med höjdhopp efter 4 veckors oförklarlig värk i foten eller hade du valt alternativa träningsmetoder för att komma i igång och känna efter först?

//Cinnamon

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 937
Senast: Missemus
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka