Hoppa dagarna innan tävling?

Sv: Hoppa dagarna innan tävling?

Nej. 3 dagar i rad låter lite mycket. Beroende på vilken häst det var skulle jag välja kursen bara på fredagen eller bara på lördagen. (Ena hästen vill gärna ha lite vila mellan passen, medan den andra hoppar jättebra om hon hoppat lite dagen innan). Eller skitit i tävlingen

beror vell på, om de är en 'banhoppekurs' eller.. & om de är höga klasser som ska tävlas.. men om ajg skulle åkt på allt så skulle jag nog inte varit med på alla övningarna på kursen..

Jag var på kurs torsdag-fredag förra sommaren och tävlade på söndagen så då blev det iofs en dags vila men jag kan ju tala om att ingen annan tävling gått så bra :) Nu tävlade jag inte högt (90 cm) och ena dagen på kursen var mer markarbetesinriktad...

Ullis

*kl*

Hoppkurs låter lite väl kanske
Men min förra häst "hoppade jag upp" några språng dagen innan tävling

Min nuvarande kan lika gärna stå dagen innan o de går fortf lika bra.

Men även jag tycker att det låter saftigt med tre dagar hoppning. Beror väl som sagt kanske på vad det är för övningar och om du ska vara med på allt, om det är mer markarbete eller om det är höga höjder och jättekrävande

Varför inte?

Jag hade nog gjort det, lite beroende på hur kursen är upplagd och i vilken kondition och grad av träning hästen är i och vilka klasser det handlar om på tävling givetvis.
Oftast har man ju kanske lite mer markarbetsinriktat första dagen på en kurs och mera ren hoppning andra dagen.
Perfekt att ha tränat innan man tävlar tycker jag :)

Jag skulle klart ha gjort det, blir ju lite att man får passa på när det är träningar och tävlingar man verkligen vill vara med på.

Beror ju på hur tränad hästen är osv.

När man är på tvådagarskurser brukar dom väl oftas vara mkt styrka mark arbete första dagen och sen banhoppning andra. Då kan du ju välja att bra hoppa genom banan en gång efter uppvärmning och framhoppning:idea:

Jag skulle inte ha gjort det med min häst iaf.
Beror ju kanske lite på hur intensiv kursen är och så, men..

Det beror ju på vad det är för typ av träning och vilka klasser det handlar om på tävlingen. Men generellt sett så skulle jag delta i både träning och tävling. Mina hästar har bra kondition och ska klara 2-3 dagars hoppning utan att falla ihop ;)

Varför inte?

Jag hade nog gjort det, lite beroende på hur kursen är upplagd och i vilken kondition och grad av träning hästen är i och vilka klasser det handlar om på tävling givetvis.
Oftast har man ju kanske lite mer markarbetsinriktat första dagen på en kurs och mera ren hoppning andra dagen.
Perfekt att ha tränat innan man tävlar tycker jag :)

Jag skulle klart ha gjort det, blir ju lite att man får passa på när det är träningar och tävlingar man verkligen vill vara med på.

Håller med! Du får ju tala om att du ska tävla, så lägger ni upp det efter det.

Min ena skulle klarat det, medans den andra skulle vara lite väl trött på tävlingen :smirk:

Min skulle klara det och jag har en känsla av att det skulle gå bäst då.

Då har man hoppningen helt nytränad i kroppen på både häst och ryttare. :)

Nej, det finns fler tävlingar och jag hade antagligen prioriterat kursen. Man måste inte hinna med allt.

Med min polla hade jag inte gjort det, men med annan häst så hade jag kunnat göra det OM den var i kondition för det.
Pollan har lite bestämda åsikter om vad man ska göra dagen innan tävling. :p

Håller med dig, hamnade i sådan sits en gång med min ponny. Det var hoppträning över två dagar för min favorit tränare (landslagsryttare, ej svensk) men där efter så var det tävling i Elitlaget. Inget av det ville jag missa!
Visste dock att min ponny hade kanon kondis, och så tog jag ett snack med tränare, som i sin tur hade väldigt bra övningar, just inför en tävling.
Ponnyn gick kanon bra på lagtävlingen därefter ;)

Ja :bump: sånt är ju inget man gör varje helg precis. Och säger man till i förväg brukar ju tränaren anpassa sig åxå (vilket kan göra träningen ännu roligare och mer givande)

Bara man kommer ihåg att ge hästen tillräcklig vila efter så är det lugnt tycker jag.

Är det en tävlingshäst på hög nivå med bra kondition och allting ska den väl klara det...
Men.. Är inte som att åka på meeting.. Beror på hur träningen är upplagd.. Är det hårda träningspass kanske det blir för mkt..
Annars ska den ju klara några dagar i rad :banana:

Inte alla tre dagarna... men däremot om det varit kurs typ onsdag, torsdag och sedan tävlat på söndagen och kanske lördagen. Jag anser att det blir för mycket annars och vi ska ju vara rädda om våra vänners ben, leder och muskler.
Men jag skulle även rådgöra med min tränare och utifrån hästen/ ponnyn som jag hade i tankarna fundera hur vida jag skulle gå tillväga, men helt spontant nej.Kanske lite rörigt inlägg. Men det finns som sagt två sidor där. :cool:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Är det vanligt att direkt efter parning, tiken och hanen är ointresserade av varandra resten av dagen/två dagarna. Hundarna var på...
Svar
5
· Visningar
462
Senast: Sel
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
943
Senast: Freazer
·
Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
1 046
Senast: shebeen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2