Sv: Hoppa dagarna innan tävling?
För mig beror det på hur kursen är upplagd, och hur min häst är i kondition och hur den hoppar.
Med "hur den hoppar" menar jag är det en häst som tar i allt den orkar hela tiden, eller är det en häst som inte gör så mkt mer än den behöver.
Min fd tävlingshäst är en sådan som oftast stressade upp sig, det krävdes många språng för att det skulle bli bra (om det ens blev bra...). Och honom skulle jag inte rida en 2-dagars träning på innan en tävling. Det skulle bli rent slitage på honom även om han var i full tävlingskondition.
Gammelpållen däremot är en häst som inte gör ngt mer än han behöver. Så är han i toppkondition, då hade det inte varit några problem att hoppa en 2-dagars kurs och sedan tävla.
Men då måste det även vara en kurs där ena dagen inte är så mkt "höjdhoppning". Men en 2-dagarskurs där första dagen ägnas åt mest markarbete, tex "hopp" över bommar på sockerbitar, låga serier etc, och endast dag 2 till rejäl hoppning, där skulle jag kunna tävla med gammelpållen dagen efter den kursen.
Jag har däremot ridit en kurs där jag var tvungen att avstå dag 2 pga att hästen kändes ofräsch i slutet av dag 1, och där hoppades det massor båda dagarna. Både för mig höga hinder (efter markarbete över småhinder typ bom på sockerbit, knähög studsserie på böjt spår osv, hoppade vi sedan bla en "4 kombination" som låg på runt 1,30 runt 7-8 ggr. Dag två var lika krävande med lika många och lika höga språng. Efter en sådan kurs är det för mkt att tävla för min häst anser jag.