Hoppa dagarna innan tävling?

Sv: Hoppa dagarna innan tävling?

Jag hade inte gjort det, om jag ska tävla på söndagen så rider jag ut på fredagen och rider igenom min ponny på lördagen.

;)

Helt beroende på vad jag har för häst, hur tränad den är, ålder osv. Även beroende på hur träningen skulle vara upplagd.

I nuläget har jag en unghäst så med henne skulle jag inte åka på hoppkurs två dagar o sen tävla. Hade jag haft en äldre häst så hade jag kanske gjort det.

Fast jag hade nog försökt att planera in ngn annan tävling...

Det kanske inte skulle vara mitt första alternativ att åka på tävling direkt efter hoppkurs, men vill man verkligen vara med på båda och tror att hästen har kondition nog att klara det så hade jag nog åkt på allt. Eftersom´det inte blir så hårt varje helg så tycker jag att det är helt okej :D

när man åker på kurser brukar dom ju vara ganska så intensiva , så jag hade inte gjort det min häst .

nej, jag skulle inte hoppat båda dagarna före, isåfall hoppa på fredagen men strunta i lördan

beroende på hur kursen är upplagd, vad det är för tävling och vad jag har för häst så skulle jag kunna göra det. Inget man gör varje vecka, men någon gång dör inte hästen av det så länge den är tränad för det.

Ja, det blir ju perfekt med bra träning innan tävlingen. Självklart får man ju anpassa kursen efter att man ska tävla och berätta det för tränaren.
Man behöver ju inte köra slut på hästen på kursen utan istället få den så bra som möjligt till tävlingen:)

Så länge man inte gör så varje helg är det väl inga problem

Det beror vell liksom på ? Ska ni liksom köra hårt eller inte liksom. Men det måste juu du avgöra Det är juu du som känner din häst liksom du vet väll hur mycket den klarar av :):smirk: men om ni tar det lugnt så tror jag nog det går

För mig beror det på hur kursen är upplagd, och hur min häst är i kondition och hur den hoppar.
Med "hur den hoppar" menar jag är det en häst som tar i allt den orkar hela tiden, eller är det en häst som inte gör så mkt mer än den behöver.

Min fd tävlingshäst är en sådan som oftast stressade upp sig, det krävdes många språng för att det skulle bli bra (om det ens blev bra...). Och honom skulle jag inte rida en 2-dagars träning på innan en tävling. Det skulle bli rent slitage på honom även om han var i full tävlingskondition.

Gammelpållen däremot är en häst som inte gör ngt mer än han behöver. Så är han i toppkondition, då hade det inte varit några problem att hoppa en 2-dagars kurs och sedan tävla.

Men då måste det även vara en kurs där ena dagen inte är så mkt "höjdhoppning". Men en 2-dagarskurs där första dagen ägnas åt mest markarbete, tex "hopp" över bommar på sockerbitar, låga serier etc, och endast dag 2 till rejäl hoppning, där skulle jag kunna tävla med gammelpållen dagen efter den kursen.

Jag har däremot ridit en kurs där jag var tvungen att avstå dag 2 pga att hästen kändes ofräsch i slutet av dag 1, och där hoppades det massor båda dagarna. Både för mig höga hinder (efter markarbete över småhinder typ bom på sockerbit, knähög studsserie på böjt spår osv, hoppade vi sedan bla en "4 kombination" som låg på runt 1,30 runt 7-8 ggr. Dag två var lika krävande med lika många och lika höga språng. Efter en sådan kurs är det för mkt att tävla för min häst anser jag.

nej, det hade jag inte gjort. min ponny hade nog varit ganska trött den tredje dagen.

Jag hade nog mycket väl kunnat åka på kursen och sedan tävlat med min förra häst, men han var vältränad, och jag vet inte status på din häst.

MEN... jag hade inte hoppat högt (ca 1 m), tränat mycket mjölksyresaker eller tränat omhoppning på träningarna utan fokuserat mer på lydnad samt tagit med mig tiåpsen och råden samt idéer om saker att träna på hemma. På söndagen tycker jag du kan nöja dig med en klass. Hur högt tävlar du?

PS... slöm inte att varva ner hästen ordentligt efter träningen och tävlingen samt skritta fram/mjuka upp ordentligt och länge innan, den kan ju få lite mjölksyra å så.... spola med kallt vatten, linimenta och linda över nätterna...

*KL*
ja hade gjort de..
så hade ja bett min tränare att ja skulle få köra markarbete dagen innan tävlingen och på fredagen lite hoppning men inga höga höjder..

jag brukar ibland hoppa dagen innan eller 3 dagar innan. och om ja hoppar dagen innan brukar ja hoppa upp hästarna lite.
kanske 1 språng på högre höjd.
som idag, då ja hoppade en oxer på 125 EN GÅNG för att hoppa upp henne lite inför imorgon och resten av sprången låg på 95-1m och hoppade kanske 2 språng på varje höjd, och då brukar ja inte hoppa fram så mkt på tävlingen.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Är det vanligt att direkt efter parning, tiken och hanen är ointresserade av varandra resten av dagen/två dagarna. Hundarna var på...
Svar
5
· Visningar
462
Senast: Sel
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
943
Senast: Freazer
·
Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
1 046
Senast: shebeen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2