Hoppa bettlöst

A

Angely

Har lite funderingar kring bettlösa träns. Jag vet ju att man får tävla på hackamore, men får man även leda runt hästen på tävlingsplatsen iförd ett, det är ju ett måste med träns menar jag.

OCh sen ang. sidepull. Är det tillåtet att tävla på det? (Sen vet jag ju inte om någon hoppar på det alls, men ändå.)

Tacksam för svar! :bump:

Sv: Hoppa bettlöst

ja, hackamor är ju fortfarande ett träns, det heter ju inte träns för att man har ett bett i munnen ;)
med sidepull, menar du pullarnosgrimma? för det får man självklart ha :)

Hmm, ett "riktigt" sidepull har väl remmar som går i kors under hakan? Eller? Så man får alltså hopptävla på det, okej!

Hmm, ett "riktigt" sidepull har väl remmar som går i kors under hakan? Eller? Så man får alltså hopptävla på det, okej!

Ett träns som har remmar i kors så som du beskriver är ett bettlöst träns (bitless bridle)
Ett sidepull är annorlunda utformat - inga korslagda remmar!

Men jag tror du får tävla på vilket bettlöst som helst. Har inte sett det på "riktiga" tävlingar dock (förutom hackamore då), men på en fri höjd hoppning såg jag en som gick på sidepull. Undrar om hon tävlar även vanliga tävlingar på det? :idea:

Jaja. Hur som. På häst får du nog, men på ponny tror jag dock inte det är tillåtet.
Men det allra bästa är ju ändå att fråga förbundet direkt!

Har lite funderingar kring bettlösa träns. Jag vet ju att man får tävla på hackamore, men får man även leda runt hästen på tävlingsplatsen iförd ett, det är ju ett måste med träns menar jag.

Det är ovärdeligt (iaf för mig ;)) på meeting att man får/kan leda i hack. Om man vill ut och prommenera med hästen så slipper den bett, kan kanske tom beta lite.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
551
Senast: Twihard
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 060
Senast: TantAgda
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka