Hopp - tips!

S

Shetland_Memories

Hejsan, jag har inte ridit särskilt länge ( ett och ett halvt år, är på mitt andra ) Och jag skulle gärna villja ha lite tips! Jag har hoppat en gång med min foderhäst (Shettis) Och det kändes liksom inte rätt, jag liksom dunsade i sadeln i hoppet...och jag tror inte det ger hästen särskilt bra balans, och jag har också hoppat på PRK (Ridklubben jag rider på) Och det gick bättre, det var hög cavaletti.

Snälla, ge mej lite tips på hur jag förbättrar min hoppning!:bow:

Sv: Hopp - tips!

Det kommer med tiden :)

Tips som jag kan ge rent spontant är väl att hålla dig i manen tills du lär dig hitta balansen. Mantag är alltid bättre än ryck i munnen, något som jag tycker man ska lära sig redan från början.
Har du möjlighet så träna gärna upp benstyrkan och balansen genom att rida mycket i lätt sits/fältsits mellan hopppassen.
Se även till att ha lagom längd på lädren så du inte hamnar i obalans pga det.

ja, som Vita sagt, att ta mantag är ett jättebra sätt att hitta balans och även om man kommer ur balans så straffas inte hästen. Jag har hoppat länge men tar även jag mantag ibland när jag vet att det kommer att bli väldigt fel. När du har hoppat några gånger och fått lite mer rutin: att tänka på som många gör fel är bla att trampa ner hälarna, men tårna ner kommer man i framvikt. Tänk på att räta upp dig i språnget utan att ta hästen i munnen. Många skippar eftergiften och det är en källa till att många hästar stannar. Hoppa inte för högt för tdigt, det är nått dom man bara förlorar på. ;) Lite hjälp iaf :)

Som Katleen skrev att man inte ska göma att trampa ner hälen ett lite tips är att istället tänka att man ska hålla upp tårna så åker hälen ner atomatiskt. Det tycker iaf jag är lättare ;)

Hejsan!Ja, du kan testa hålla dig i manen och stå upp tills det har gått fem steg för hästen efter hindrena...Eller kan du bara testa att luta dig lite mera frammåt!:banana:

man ska inte luta sig framåt, eller hur menar du?

man ska inte luta sig framåt, eller hur menar du?

Hejsan, och tack för alla underbara svar! Jag ska tänka på att trampa ner hälarna, och ta tag i manen om det känns att jag behöver det. Jag tror att shetlandsponnyn jag sköter är en bra nybörjarhäst. Han är ju inte så hög, så det är inte så långt till marken ;) Men han är ändå jätteduktig. Han har klarat 65 cm från stillastående!

en sak som ja tror de ovanstående har glömt att skriva, Kolla Aldrig ner! Ha alltid blicken långt fram, aldrig ner på hindret. om du har blicken långt fram kan det hjälpa din sits och allt i hopa :D

en sak som ja tror de ovanstående har glömt att skriva, Kolla Aldrig ner! Ha alltid blicken långt fram, aldrig ner på hindret. om du har blicken långt fram kan det hjälpa din sits och allt i hopa :D

Joo, det har jag vetat sedan tidigare, då jag hoppade på ridskolan. Om man tittar ner är det kanske där man hamnar :rofl:

Joo, det har jag vetat sedan tidigare, då jag hoppade på ridskolan. Om man tittar ner är det kanske där man hamnar :rofl:

Tack för alla svar (För andra gången) Det var jättesnällt av er att ge tips till min hoppning! :P Nu ska jag öva öva öva! ( Och kanske kommer det MEER tips t.o.m!

Asså, om jag ska vara riktig så är du nog inte redo att hoppa än. Inte för att jag sett dig rida, men det låter så. Man ska hitta Balansen, sitsen, hållningen i hinderna, skänkelläget m.m. Dressyren är mycket viktig. Första gången jag hoppade hade jag ridit i 3år. Då hade jag fått in alting i huvudet, hur man ska sitta, och massa sånt. Nu har jag ridit i 6år och tävlingshoppar på 80-100cm. Jag har fått en väldigt bra start. vi tjatade jämt å att få börja hoppa då men det fick vi inte eftersom vi inte va riktigt redo i dressyren än. Så ha tålamod och lär dig grunderna. Det är väldigt bra att se på när några erfarna ryttare hoppar, elr om du kanske kan åka o titta på en tävling. Hade bra <33

Jag förstår inte riktigt hur du menar, alltså, jag går på ridskola, och där får alla som gått i ett och ett halvt år börja småhoppa lite. Vi galopperar inte ens över hindrena där. Jag tycker du har lite fel, för man måste börja någonstans, och det verkar ju som att min ridlärare anser att alla i min grupp är mogna för hoppningen... Hon säger då att jag har bra balans för att inte ridit så länge. ( Jag vill inte på något sätt verka barnslig eller vad man ska kalla det, bara klargöra lite )

Och som ett litet tillägg så vill jag bara säga att jag lär mig dubbelt så mycket då jag har två sköthästar på ett privat stall, än om jag bara skulle ha ridit på ridskolan.

// Lilla jag :)

Och, jag är ledsen om jag verkar lite dum eller på något sätt otrevlig, för det vill jag verkligen inte vara, men jag är jätteglad över det jag redan åstadkommit i hoppningen, och jag tycker det är en bra start att trava innan och efter hindren nu i början ( Jag är ledsen att jag inte skrev det tidigare! )

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka