Hopp-Stigläder ??

I

Idrus

Hur vet man säkert hur långa hopp-stigläder man ska ha ?

MVH Ida:angel:

Sv: Hopp-Stigläder ??

Släpp stigbyglarna och låt benen hänga. Stigbygelplattan ska då vara vid fotknölen.

När det känns bra är dem ofta lagom ;)

när jag började var det nån som sa att stiläder+stigbygel tillsammans skulle vara lika långa som armen fast jag minns inte om det var för hopp eller dressyr...

Fotknölen ska vara vid stigbygelplattan...men vissa har fotknölarna fotknölarna högre upp och då får man ju känna sig fram..

blir inte stiglädrena mer dressyr då? jag brukar ha typ tre-två hål kortare än när jag rider dressyr. Huvudsaken är väll at man ska kunna hålla om och skänkla men även kunna stå ordentligt upp i fältsits.

Man prövar sig fram, tycker jag!:idea: Jag har te.x ganska korta hoppläder, men jag tycker det känns bäst så, så då har jag dem så!:)

Man prövar sig fram, tycker jag!:idea: Jag har te.x ganska korta hoppläder, men jag tycker det känns bäst så, så då har jag dem så!:)

okej ;)
brukar man också inte ha lika lång som armen ? har hört nått sånt förut..

Jag har dem så pass korta att jag kan trampa ner hälen ordentligt och får stöd för knäet mot sadeln.

Detdär med fotknölen är ett bra riktvärde - men för att uppnå den garanti och visshet du är ute efter krävs att man provrider sina läder. Skänkeln måste hamna på rätt plats i sadeln för att lädren ska kännas bekväma ett rida i.

Ja, så är det.

Jag red nyligen i en för mig okänd hoppsadel, och avpassade mina läder efter mina vanliga mått. Dock var jag tvungen att korrigera lädren ngt hål, då jag inte kunde inverka tillfredsställande på hästen i de ursprunliga lädren.

Förklaring;
sadeln hade skänkelstöd.
Dessa stjälpte mer än de hjälpte med skänkeln i felaktigt läge - men efter en korrigering var saken biff!

Jag brukar ha mellan 2 och 4 hål kortare än dressyr, beroende på hur högt jag ska hoppa och hur sadeln är utformad. Hoppade nyligen i en dressyrsadel, där jag inte kunde ha så mycket kortare läder än dressyrlädrerna, eftersom att knäna hamnade långt utanför då :(

Liknande trådar

Utrustning Var kan jag hitta "pluppar" som man kan trä på stigläderkrampan för att få stigläderna längre bak?
Svar
4
· Visningar
350
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: WildHorse
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 401
Senast: MalanMjöl
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 816
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30