Hopp-Stigläder ??

Sv: Hopp-Stigläder ??

När jag rider i nya sadlar och ska "prova" nya läder så brukar jag känna efter lite hur jag tycker :P

okej, så det finns inge direkt så man vet exakt hur man ska ha ? typ.. ? :crazy: :smirk:

Svaret verkar entydigt vara "NEJ".
Likväl som att övrig utrustning och hjälper är individuellt avpassade per ekipage, moment och händelse.

Har du själv ngn teori kring hur detta exakta mått skulle kunna fastställas?

Nej, men vissa säger att den ska vara lika lånt från tex fingerspetsen till nästan slutet av armen (eller hur man ska säga). men jag vet inte... sen har jag hört nå annat.. så jag tänkte bara ifall det fanns något liknande mått ? :smirk:

Exempel på sådant mått (ssom redan nämnts);
Stigbygelns bottenplatta vid fotknölen.

Men detta "exakta mått" kan mkt väl vara obekvämt och således direkt felaktigt på en och annan häst och sadel. Olika typer av av arbete inom hoppningen kan även kräva en justering av lädren, från dag till dag tom!

Så det finns egentligen bara riktvärden för detta, och även här ligger en variation iom trend och tradition.

KL

När jag rider dressyr har jag stigläder som är ca en dm längre än armen, så riktlinjer nog bra, men vi är rätt olika skapta så det gäller att hitta sitt eget mått! Vore jag häst skulle jag vara fruktansvärt överbyggd ;)

Å andra sidan hittade jag min balans i hoppning med rejält mycket kortare läder än enligt standardmodellen, men som någon redan skrivit beror det en hel del på sadeln och "hur bred hästen är i knähöjd".

Liknande trådar

Utrustning Var kan jag hitta "pluppar" som man kan trä på stigläderkrampan för att få stigläderna längre bak?
Svar
4
· Visningar
350
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: WildHorse
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 401
Senast: MalanMjöl
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 816
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar