Hopp/allroundsadel

Sparrisen123

Trådstartare
Jag antar/hoppas att iallafall några av er har en hopp eller allroundsadel hängande, som ni kanske använder ibland? :) Vilka märken på hopp- och allroundsadlar passar era islandshästar?

Islandshästen jag rider ibland är byggd som en ganska normal ponny. Ganska vid, men inte extremt, och inte sådär jättekort rygg som många islandshästar verkar ha utan mer "normal". Ganska rak rygg, inte obefintlig manke men inte direkt stor heller. Funderar på om det finns några märken som bör kunna passa?

Sv: Hopp/allroundsadel

Jag brukar låna hoppsadel av grannen, den ligger helt ok. Hästen har kort, rak rygg ganska vid. Sadeln är en 16" Pessoa. Något jag märkt skillnad på är bomvidden. Min häst drar Amerigos +3,5, vilket e typ deras bredaste om jag förstått det rätt. Men hoppsadeln, som ju läggs mycket längre fram är en normal mot smal bom, och bomvidden ser helt ok ut där framme.

img_0444.jpg

wpid-dsc_0632.jpg

Jag funderar nu på om jag skulle köpa en egen Pessoa! Lokala ridsportbutiken har en begagnad för ok pris... Men vet inte om jag vill lägga flera tusen på en hoppsadel...

Min Rodi hade en allroundsadel Lewa Comet, om jag minns rätt var den 17,5" W.

Rodi30.jpg

Nu är det ju ganska vanskligt att ge sadelråd via internet, men stoet vårt låter som om hon har en ganska likadan rygg som din häst och hon har (hade) en Glodus Esperanza, 16,5". Är en väldigt rak sadel, så hästen skall nog ha rak rygg till den.
Nu ligger dock sadeln och skräpar eftersom hästen inte mer får hoppa pga benproblem :( och den definitivt inte passar våra andra hästar med mer böjda ryggar (inte för att vi hoppat dem heller...)

Min islänning har en Bates Caprilli hoppsadel som passar bra :)

Annars så brukar Pessoa, Cliff Barnsby, Morris & Nolan, Albion, Crown och Wintec passa många islänningar.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 212
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar