Höpåse modell stadig och hållbar, 10 kg

Sv: Höpåse modell stadig och hållbar, 10 kg

Jysk! Deras "My Blue bag"?

Googla så hittar du. Billig som attans. Dock korta handtag, beroende på vad du tycker om det? Sen är den smal i botten, men kika på den. Kostar 6 kr och hållbar som attans. Går tom att bära ved i =)

Rymmer mycket, står av sig själv (säckar inte ihop), inget lock, hållbar, billig. Apful dock, men ;)

Kl

Åh vad många bra tips! Ikväll höll min påse att ge upp när lilla hästen skulle ha 6 kg, efter era tips känns det lovande igen :-D

Lövkorg, finns de annat är med rund botten alltså?

Jag såg nån varaiant när jag bildgooglade som hade fyrkantig botten, men kollade inte närmare på det :)

Jysk! Deras "My Blue bag"?

Googla så hittar du. Billig som attans. Dock korta handtag, beroende på vad du tycker om det? Sen är den smal i botten, men kika på den. Kostar 6 kr och hållbar som attans. Går tom att bära ved i =)

Rymmer mycket, står av sig själv (säckar inte ihop), inget lock, hållbar, billig. Apful dock, men ;)

Fast det går ju inte alls att hålla i handtaget på en "my blue bag" och lasta i så som Ts har tänkt sig för då går släpper handtagen. De släpper ifrån sömmen på påsen. Jag har sytt en söm på flera stycken av mina sådana påsar just för att handtagen släpper, inte jobbigt men irriterande och ett extra jobb ändå.
Däremot är de bra storlek på dem men jag hade önskat mig en lite större botten och bättre fastsättning på handtagen.

Jag har fyllt ved såsom TS beskriver (och kraftigt överlastat den, det ska ju vara max 15 kg i dem) utan att handtagen gått av. Men kanske haft tur med mina handtag då? Men går de av åtminstone på vissa påsar då fungerar det ju inte för TS nej =/

Jag har själv "lämnat" höpåsestadiet eftersom jag numera packar allt direkt i hönät, men skulle jag börja igen skulle jag absolut använda lövkassar från Jula.
Vi har såna till halm i stallet, de rymmer en rejäl laddning, håller länge och har dessutom en plastskena som gör att öppningen hålls upp. De håller dock inte särskilt länge när 6-10 pers använder samma varje dag och inte är speciellt rädd om den/dem, men är man ensam och bara har två(?) hästar så tror jag de är betydligt mer hållbara, för när jag har haft en för mig själv har den hållit betydligt längre.

Den jag tänker på har iofs rund botten, och möjligtvis skulle man behöva sy någon extra söm över handtagen (men det tycker jag är ett problem på alla kassar, utom möjligtvis ikeas), men i övrigt hade jag valt den.

Har haft Jysks Blue bag (stora varianten) eftersom jag trodde att den skulle rymma mer än ikeakassarna. Blev dock besviken, de är så smala att de rymmer marginellt mer, och handtagen rök efter bara några veckor. Då hade jag packat ca 7-8 kg i dem..

*KL

Vi använder flera olika varianter på hökorg/påsar.
Till de hästar som får special (dvs hö istället för höfoder) gör vi iordning/väger vi alla dagens mål vid ett och samma tillfälle. Till dessa använder vi påsar (oftast IKEAs) men då det är hö/halm så väger de ju inte så mycket. Vi har haft några från ClasseO också som höll en evighet -de rekommenderas.

Till övriga där ett mål i taget vägs använder vi korgar (är förmodligen lövkorgar -i plast) med rund botten, de har dock inga handtag så vi har tillverkat egna av balsnören (fungerar bra och håller länge). Jag gillar att de är stapelbara också, de tar inte så mycket plats när de är tomma.

Jag skulle med glädje rekommendera Toys R Us påsar, men tyvärr säljer de inte dem längre. Om du kan hitta en butik som har kvar på lager så är det värt det. Den påsen är rektangulär i botten och har stadiga handtag. Hökakor från hårdpressade balar passar perfekt i den. Det är dessutom rätt stor. Har 3 stycken som jag haft i flera år. De håller väldigt bra.

Granngården säljer superbra stora sådana påsar för 15 kr st! De är sådana med hårdare sidor så de inte trillar ihop utan står upp självt när man ska stoppa i kakor! Jättebra!
Jag får i typ 6 kg i påsarna när de ligger i kakor men går nog att trycka i mer, jag har aldrig behövt stoppa i mer än 6 kg när jag använde dom.

Senast ändrad:

Jag tycker att Biltemas är rejälare än Ikeas :) Lite stadigare så man kan lägga i hö utan att den faller ihop.

Brukar ju vara bökigare att fylla en säck än en korg/låda med fasta sidor. Ska den sedan lyftas så du kan lyfta med "knäna" och rak rygg och använda båda armarna lika mycket vilket är svårare med säck. FInns ju plastlådor och vedkorgar som inte väger så mycket.

Iaf om jag ser till mig själv använder jag oftast en sida vilket ger snedbelastning med påse.

Som jag fattade var det bara för vägning du skulle använda detta? Ska det bäras långt förstår jag säcktänket :)

Vi har lådor till andra grejer och jag tycker det är så jäkla bökigt, därför undrade jag hur det kunde vara bättre :D

Jag väger och lägger direkt in i boxen typ 5 meter bort, eller i hagen typ 15 meter bort. Men jag gillar att hänga den på ena axeln och ha andra armen helt fri :) Har inte helt optimala lösningar på dörrar än så man kan def inte gå med en låda ut i hagen iaf :D

Ställ säcken i lådan då medan du väger så spar du handtagen lite då ;). Jag bär gärna över axeln själv

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 799
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 115
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 977
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta... 2 3
Svar
51
· Visningar
6 340
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31