Hööks-kombisadel

M

_mikaela_

Nån som har erfarenhet av den, "barn-sadel" som man spänner bakom den riktiga sadeln?

Funkar den bara på western sadlar eller går det på andra också?

Mvh Mikaela

Sv: Hööks-kombisadel

Hej! Jag köpte den i julklapp till mina tjejer (3 och 5 år) för att de skulle kunna följa med lite oftare, blev faktiskt possitivt överaskad av kvalite´n! Den var mycket tjockare å stabilare än vad jag hade räknat med å tjejjerna satt jättebra där bakom (en i taget såklart;) )

Har ju bara testat med western sadel, vet faktiskt inte hur man skulle kunna spänna fast den i en engelsk...

Okej, nej för jag har ju en vanlig engelsk sadel.. Men jag får väl prova mig fram och se om det funkar då!

Hmm...

Jag har funderat på det där... Jag är nog lite för harig för att sätta treåriga sonen BAKOM mig. Än har han iofs inte visat något intresse för att vilja hänga med men den dagen kanske kommer...

När dottern var liten så hade jag henne framför mig (från 1 1/2 till ca 4+.
Sedan fick hon sitta bakpå, paddade med lång filt så satt hon delvis på skirten. På längre turer somnade hon, man kände hur hon blev tyngre och tyngre, fick man ta bak en hand och hålla lite om benet så hon inte drattade i backen.

mvh Eva

när jag var liten fick jag sitta på framvalvet/manken och framför manken.. det var lite hårt PÅ manken, och framför var det lite vingligt, men det gjorde ingenting ;)

Jo det är ju min systerdotter som det handlar om och hon tycker verkligen att det är jätte kul att hänga med, hitills har hon suttit framför mig, men jag rider ju i engelsk sadel..
Jag tycker mest att det är jobbigt för mig att hålla i henne hela tiden :)..

Hola,

Ett hett tips är att skaffa en voltigegjord som du monterar dit ett par stigläder/stigbyglar på..(alltså stigbyglar för egen del)

På med en filt/schabrak att sitta på, smacka på voltigegjorden, Ungen kan sitta framför dig och hålla i sig själv medans du sitter hyfsat stadigt ifall ungen börjar kana och du måste göra en insats.
Till nöds kan du alltid ta tag i handtagen själv.

Blir inte världens bästa ridning men det funkar hyfsat.

När min äldsta var liten hade jag ingen gjord utan vräkte dit en bit av en trasmatta som jag och ungen satt på. Då gled hon inte så förbålt.
Men på den tiden hade jag mindre vett, mera benmuskler och stadigare sits. ...

mvh Eva

Okej, nej för jag har ju en vanlig engelsk sadel.. Men jag får väl prova mig fram och se om det funkar då!

Hej! Har du provat än?
Jag har är sugen på att köpa en westernsadel bara för att jag vill åt kombisadeln, tycker den verkar jättebra (men min brorsdotter är en så länge bara 1½ så jag behöver inte stressa...)!

Hej! Har du provat än?
Jag har är sugen på att köpa en westernsadel bara för att jag vill åt kombisadeln, tycker den verkar jättebra (men min brorsdotter är en så länge bara 1½ så jag behöver inte stressa...)!

Jag har beställt en iaf, så ska jag prova :)..

Så jag kan återkomma när jag vet!

Jag har nu provat sadeln och skrittat runt lite.. Jag tyckte att det funkade att spänna fast den i en "vanlig" sadel! Tyvärr var min systerdotter lite liten så vi får kanske vänta ett tag tills hon kan sitta lite bättre i den, trodde inte att den skulle vara så stor! :)

har en kombisadel den funkar bra men det är lite krångligt att ta sig upp när det redan sitter en unge på ryggen(i allafall för en halvstel kärring)men med en bänk tillhands så är det ok eller så får man vara två så ungen blir upplyft när man själv har kommit upp. är jättenöjd med den för då kan vi komma ut och är inte beroende av barnvakt bara för en ridtur eller när vi ska ut på tur och alla ska med så känns det tryggare att ha ungen hos sig än på egen häst. för att ha lite koll på vad hon gör bakom mig så har jag ett skärp kring midjan som hon kan hålla sig i dels så har vi kontakt hela tiden sen så om hästen skulle göra ett hopp eller bli skrämd så kan hon lättare klamra sig fast i mig än i den "hållare" som är monterad på kombisadeln lycka till och hoppas ni får många goa ridstunder.:)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 600
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
768
Senast: MiniLi
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka