hööks allroundsadel

FrittePower

Trådstartare
Bra eller dåligt köp? :D
Sadeln på baksidan av hökkskatalogen, den bruna med gula stickningar har jag funderat att köpa till en fjording jag lånar.

Jag kör med henne mest och promenerar/markarbetar men rider också och skulle behöva en billig men fungerande och passande sadel. just nu lånar jag en sadel som sitter väldigt fint, har en annan egen också som sitter bra men den behöver nu stoppas om och dessutom är den för liten i sitsen för att karlar ska kunna sitta i den (16´)så det känns bättre att skaffa nåt annat eget till henne.

Är ju en billig sadel så den behöver inte hålla i 100år och jag räknar med att den kan behövas stoppas om och annat för att hållas i god kondition. Men är det ett bra köp för ridning 1-3dagar i veckan?
Äger inte hästen så jag vill ej köpa något dyrt och nåt jag inte sen kan ha på mina egna hästar.

nån som köpt den eller känt på den?
Åsikter kom igen! ;) :)

Sv: hööks allroundsadel

Det är VÄDLIGT dålig kvalitet på lädret! Jag klämde och kände på sadeln när jag var uppe på hööks i Sthlm. men det anske bara var ett "måndagsexemplar" :angel:

Men för ridning 1-3 dagar i veckan så är den helt funktionduglig trots läderkvalitet :) Den såg fin ut i bossorna, men smal tunnel (eller vad det nu heter :p)!

Dock inget jag skulle köpa, men jag rider ju ofta och mycket :p

Jag kande pa den sadeln nar jag var i Boras for nagon manad sedan, och jag tyckte att sadeln var helt ok for det priset. Jag hade kanske inte rekommenderat den till nagon som rider flera hastar varje dag, men for nagon som rider ett par ganger i veckan duger den prima!!
Den jag sag hade inte alls sa daligt lader. Alla nya sadlar ar ju lite stela i ladret och man maste rida in sadeln.

frida=) jag har känt på den på hööks...och jag tycker faktiskt den verkar ovanligt mjuk endå och väldigt skön att sitta i men som någon annan sa så har den antagligen en ganska smal kanal..= inte bra...hehe
men du vet jag våga ju knappt peta på sadeln där i "vår" affär o hade jag lyft på den hade jag väl blitt halshuggen av expediten *garv*

en i mitt stall har en sån till sin ponny, skitdålig kvalité på lädret. de har inte använt den värst mycket ändå är det märken efter stiglädren. satsa hellre på en äldre märkessadel för samma pris

Jag har kännt på den på hööks och det kändes knappt som att det var en sadel ! Så jag rekomenderar Sigma sadeln i stället för 1745 kr som desstuton har 10 års garanti på bommen. Mycket bättre sadel om du vill lägga ut någon hundring till.

Inget jag skulle lägga på min häst. De jag har tittat på i butik har varit av sämre läderkvalitet, smal kanal, ojämna/sneda bossor osv.
Nej, jag skulle satsa på en av bättre kvalitet alt. köpa en beganad märkessadel som passar hästen.

en kompis har en sådan och den ligger jättebra på hennes vbl, har man en billig häst och inte har råd med en sadel för 10 000 så är det en ok alternativ, men man ska självklart se till att tra hjälp av en duktig person när man provar ut den

Hm nej det låter inget vidare det vissa av er skriver.
Sadeln får defivitivt inte vara ojämn och på något sätt skada hästar.
Skulle bara vara så smidigt att köpa nåt "nytt" och slippa böket med att hitta bra begagnat som ju kan vara svårt när det gäller billiga märken eller bra märken men då mycket gamla sadlar.
Jag äger inte hästen och hon är ingen ungdom heller så personligen har jag inte råd att slänga ut för mycket på henne. Jag vill undvika syntetsadlar då jag gillar rejäla läderdoningar :p

Läderkvaliteten spelar ingen roll, det får man räkna med vid så billigt pris att dem tar det sämsta skinnet från djuren. och läder är levande så det är bara smörja vid varje användartillfälle :cool:

ska titta på den idag när jag ändå ska in och köpa täcke men jag får kanske kolla mig efter någon annan sadel som sagt.

gullan86: ja fy hur ska det gå idag när jag åker in :crazy: får smyga mig fram när dem tittar bort och kika lite föööörsiktigt. dem lär anfalla mig bakifrån med en hovkrats i ryggen :D :eek: :o

Bison skrev:
en kompis har en sådan och den ligger jättebra på hennes vbl, har man en billig häst och inte har råd med en sadel för 10 000 så är det en ok alternativ, men man ska självklart se till att tra hjälp av en duktig person när man provar ut den

Hej Rebecka!!
Känner du igen mig?? Frida med dropi på rosendal du vet :D

Bison skrev:
en kompis har en sådan och den ligger jättebra på hennes vbl, har man en billig häst och inte har råd med en sadel för 10 000 så är det en ok alternativ

Jag har också en billig häst, är arbetslös men köpte sadel för 10.000 kr åt honom. Det var den enda sadel som låg riktigt bra på honom och verkligen passade hans rygg.
Har hon råd att betala skador för 10.000 kr på hennes häst då? :(

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 366
Juridik & Ekonomi skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation. Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: aleeza
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: Sorgsen
·
Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
8 487
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025