Rubinen

Trådstartare
Har försökt hitta info om varför det skulle vara bra att ge honung till hästar. Fick en stor burk honung av en biodlare som han tyckte att jag kunde ge till min häst, min reaktion: :confused::confused:

Har erfarenhet av att använda honung av bra kvalitet på sår och eksem etc, men inte som fodertillskott. Och eftersom att min tjej har fångtendenser skulle jag aldrig komma på tanken att ge henne extra socker i fodret. Resonerar jag rätt? Var är era tankar om detta?


Kan även tillägga att anledningen till att jag fick honungen är att den blivit uppvärmd till 40 grader och kan därför inte säljas.. Tar inte uppvärmningsprocessen bort det mesta av honungens positiva egenskaper?
 
Tycker du har helt rätt i ditt resonemang!
Min man är biodlare, och vi gör precis så som du beskriver, använder honung på sår och eksem och liknande. Men aldrig som fodertillskott, och aldrig honung som är uppvärmd, eftersom mikroorganismerna dör då. Så den biodlaren visste nog inte riktigt vad hen pratade om... :crazy:
 
Har försökt hitta info om varför det skulle vara bra att ge honung till hästar. Fick en stor burk honung av en biodlare som han tyckte att jag kunde ge till min häst Och eftersom att min tjej har fångtendenser skulle jag aldrig komma på tanken att ge henne extra socker i fodret. Resonerar jag rätt?

Honung är i princip bara socker och vatten, 82% socker och 17% vatten. De få milligram mineraler och vitaminer som honung innehåller kan du bortse ifrån. Naturligtvis är honung en helt olämplig produkt att ge till en häst som har haft “fångtendenser”.
 
Tack till er båda. Hade inte tänkt ge henne honungen ändå utan ville mest bekräfta att mina tankar var vettiga. Tror nog att den åker rätt i soptunnan ändå eftersom att jag antagligen inte ens kan använda den till annat.
 
Tack till er båda. Hade inte tänkt ge henne honungen ändå utan ville mest bekräfta att mina tankar var vettiga. Tror nog att den åker rätt i soptunnan ändå eftersom att jag antagligen inte ens kan använda den till annat.
Nej, nej, inte kasta!!! Tänk så mycket bina slitit för att hämta hem denna dyrbara last!
Honungen är absolut inte förstörd, den innehåller bara inte de nyttigaste ämnena längre då de går förlorade i upphettning. Du kan använda den precis som vanligt. Betänk att det är många som använder honung i varmt te. Inte blir den honungen otjänlig bara för att den blir varm.
Även honung som råkat jäsa går alldeles utmärkt att använda till matlagning och bakning tex.
Men ge till hästen skulle jag aldrig göra precis som redan sagts. Endast till sårvård i så fall och då bör honungen helst vara helt nyslungad för att innehålla så mycket nyttiga mjölksyrebakterier som möjligt, det är de som främjar läkningen.
 
Precis som macan säger; använd den själv, den blir inte oanvändbar för att den är upphettad, det är de nyttiga mikroorganismerna som förstörs, själva honungen förstörs inte.
Tänk på att det mesta av den honung som säljs i butikerna och inte är svenskproducerad är upphettad, och den använder man ju glatt!
När jag använder honung som sårläkningsmedel ser jag alltid till att den är svenskproducerad med sigill. I Sverige får man nämligen inte hetta upp honungen och sen sälja den med sigill.
Kan säga att honung är superbt på sår, mugg och liknande. Bakteriedödande, svampdödande och nu kommer forskning om att den troligen är virusdödande också.
 
@macan , @Cornelia
Har inte kastat än! Lovar att inte slösa bort den, ni har helt rätt att jag kan använda den själv :D
Har du inte redan provat, så kan jag rekommendera att byta ut allt eller delar av sockret i olika bakrecept. Du kommer att upptäcka nya smakvärldar! Jag experimenterar hej vilt sedan jag själv blev biodlare för några år sedan och det är riktigt spännande. Tänk dock på att honung ger sötare smak än socker, så du bör använda mindre honung än socker. Jag brukar ta ca hälften eller möjligen två tredjedelar honung jämfört med sockermängden som anges i receptet.
 
Tack @macan! Jag själv är i minimalt behov av socker då jag inte tycker så mycket om sött, men man kan ju alltid baka och ge bort :D
 
Jag har faktiskt sett positiva resultat vid luftvägsinfektioner och det är bra att använda istället för melass till sjuka hästar med anorexi, men jag hade aldrig gett honung till en fånghäst eller bara för att.

Honung är gott i bröd!
 
Jag har faktiskt sett positiva resultat vid luftvägsinfektioner och det är bra att använda istället för melass till sjuka hästar med anorexi, men jag hade aldrig gett honung till en fånghäst eller bara för att.

Honung är gott i bröd!

Menar du att hästar kan ha anorexi?

"Anorexi är en ätstörning som innebär att man bantar så kraftigt att man svälter sig själv. Man tycker att man är tjock även om man väger mindre än andra. Man är mycket rädd för att gå upp i vikt och tänker ständigt på vad man ska eller inte ska äta." Saxat från 1177.
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 937
Senast: Araminta
·
O
  • Låst
Övr. Barn För några månader sedan fick anhöriga till oss ett sent missfall (v. 16 tror jag) fostret hade varit dött i några veckor innan det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 951
Senast: Björk
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 538
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp