Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack!
Om ni är intresserade kan jag hålla er lite uppdaterade. Både med kläck och äggkläckare.
@Efwa Jag har gjort på lite olika sätt. Antingen har de gått i en egen utebur bredvid de andra hönsen. Då känner de varandra och när kycklingarna är tillräckligt stora så flyttar vi över dem.
Hur stora är dem? Kommer de igenom kompostgaller?
Har man lite större så kan mamman ta sats och hoppa över och kycklingarna kan gå igenom. Blir de jagade så hinner de sätta sig i säkerhet genom att springa igenom och tillbaks.
Alternativt att lägga ordentligt med ris/grenar mitt på gården och i huset så att de kan gömma sig bland grenar om de så önskar. Det är rätt smidigt, för efterhand som de växer så sitter de gärna på grenarna och trycker under natten. Smiter de in bland grenarna så är höns sällan så rabiata att de fortsätter.
Är de så små hade jag väntat en månad. Tycker höns har en förkärlek för att trampa på andras kycklingar?Bra med lite nya infallsvinklar!
De kommer dagsläget inte ut och in ur kompostgallret då jag har finmaskigt nät nertill. Vi har också galler uppepå eftersom de andra hoppar ner från pinnarna annars. Det var så tuppen kom ner till dem och visade maten.
De är nu ca 1,5 vecka och ganska små jämfört med alla andra kycklingar vi haft, dock alerta och pigga/snabba.
De verkar kanske lite för unga för att få en så stor vy att de uppfattar var de kunde gömma sig, så det med grenar kanske får vänta lite?
Jag funderar en stund och uppdaterar sedan.
Tack!Denna gillar jag!
Vad kul och vad ordentligt ni gör det.
Hämta hem dem i stängd kartong, jag brukar lägga gammal handduk i botten så de inte halkar omkring. Tror de är lugnare när de är instängda, alternativt katt ur med handduk över.
Hur har ni tänkt med gård, ska de gå lösa också?
Jag har "packat" mina i flyttkartonger, beroende på storlek 2-3/låda.Tack!
Dom ska främst gå lösa, men vi ska bygga en ordentlig hönsgård så dom kan vara ute när vi inte är hemma också. hur stor kartong? En till varje höna? Flyttkartong? Banankartong (då borde det rymmas sex stycken inne i min bil, dom ska åka drygt 1h)?
Tack!Jag har "packat" mina i flyttkartonger, beroende på storlek 2-3/låda.
Det händer grejer i Hönstråden!!! Kul med alla kläck, hönshusbygge mm!!!
Undrar hur gamla era tuppar har blivit? Tuppen Gullan börjar bli lite stelbent nu och jag funderar på framtiden... Han är en fantastisk flockledare, så jag tar inte in någon ny förrän han är borta, men hur gamla brukar de bli innan man får ta bort dom/de dör själva. Obs, inga rekordåldrar nu, utan ”vanliga” tuppar, där de tas bort pga att de inte längre kan sköta sin uppgift som tupp på olika sätt.
Det händer grejer i Hönstråden!!! Kul med alla kläck, hönshusbygge mm!!!
Undrar hur gamla era tuppar har blivit? Tuppen Gullan börjar bli lite stelbent nu och jag funderar på framtiden... Han är en fantastisk flockledare, så jag tar inte in någon ny förrän han är borta, men hur gamla brukar de bli innan man får ta bort dom/de dör själva. Obs, inga rekordåldrar nu, utan ”vanliga” tuppar, där de tas bort pga att de inte längre kan sköta sin uppgift som tupp på olika sätt.
Du får hålla oss uppdaterade på hur bygget går! Låter som om det kommer bli hur bra som helst!Tack!
Och @Pilot , boken är genast beställd!
På tal om huset, så är planen ett sedumtak (om vi listar ut hur man gör), tjärat virke och en liten altan också!
Jag brukar vilja byta blod och byter därmed tupp. Så efter en 3- 4 år så brukar de bli utbytta. Jag har för mig när jag tittade upp när fertiliteten blir sämre är det då någon gång. Är det en bra tupp som tar hand om hönorna så kan det ibland räcka med att skaffa en ny och ha kvar den gamla. Tycker att det dock inte ovanligt att de tuppar till sig och så har man slagsmål, så ibland är det ändå lugnast att byta.Det händer grejer i Hönstråden!!! Kul med alla kläck, hönshusbygge mm!!!
Ok! Ja, fertiliteten har ju redan sjunkit, han har sina favoriter och de andra får vara utan... Men han är ändå mån om dom och visar mat och så.Tuppar brukar kunna bli tio år
Det är som med mänskliga gubbar, dom åldras olika. Min första hade bara ca 30 % befruktning av äggen då han var sex år. Arkman däremot har nyss blivit far till en stor kull och han är lika gammal. En del har flera tuppar och då gör det ju inget om den äldste mest liknar han i Cornelis berömda visa