F
Fruentimber
Flyttade äggen till den provisoriska kläckaren för att kunna ha mer koll. Två på väg ut. Men nu springer hönan runt i halv panik och letar efter sina ägg? Dumhöna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför tjuvar de varandras ägg och kycklingar? Om de redan har ägg de ligger på dvs. Är det hormonfnatt eller vad är det frågan om? :P
Ah, nu kunde jag inte bärga mig längre - nio små bedårande dunbollar!
Två kycklingar kläktes, resten av äggen har jag burit ut till hönan igen som lade sig mycket nöjt efter att hon försökt hugga av mig samtliga fingrar, hand och gärna även arm.
Jag satt en bur av kompostgaller runt redet de första dagarna, så de skulle få ha sin mat ifred.Lyst alla äggen och det var en del att plocka bort tyvärr.
De grönblå äggen var väldigt svårlysta, någon kunde jag se kycklingen i, men vågade inte plocka bort något ifall jag skulle sett fel. 12 ägg är det kvar i redet (av 20).
Ska fundera på om jag vågar flytta henne och äggen till boxen bredvid innan de kläcks, eller om jag bara ska försöka avskärma henne.
Har inte låtit en höna kläcka fram egna ägg sen den gången jag hade en höna som hackade ihjäl alla sina kycklingar, tyckte det var sjukt jobbigt.
Det dumma är att de har sitt/sina redan i en gamla grisho i sten, så behöver göra en specialare på åtminstone två av sidorna.Jag satt en bur av kompostgaller runt redet de första dagarna, så de skulle få ha sin mat ifred.
Jag har aldrig flyttat en höna, utan jag har byggt specialare istället. Men någon annan i tråden har kanske erfarenhet?Det dumma är att de har sitt/sina redan i en gamla grisho i sten, så behöver göra en specialare på åtminstone två av sidorna.
Men jag funderar på att lägga äggen i en mindre hink/ liten balja och ställa i hon, och dagen efter flytta hönan och baljan med ägg till boxen bredvid. Vad tror du?
Det dumma är att de har sitt/sina redan i en gamla grisho i sten, så behöver göra en specialare på åtminstone två av sidorna.
Men jag funderar på att lägga äggen i en mindre hink/ liten balja och ställa i hon, och dagen efter flytta hönan och baljan med ägg till boxen bredvid. Vad tror du?
Vad bra!Jag har flyttat höna med ägg och det har gått bra. Har mina reden en bra bit upp från marken, så flyttade ner henne till ett eget utrymme gjort av pallkragar och kompostgaller. De två senaste har fått kläcka sina kycklingar i redet, som jag då satt för med putsnät för att de ska få vara ifred och ingen kyckling ramla ut, och sen när kläcket är klart har de fått flytta till pallkragarna.
Det dumma är att de har sitt/sina redan i en gamla grisho i sten, så behöver göra en specialare på åtminstone två av sidorna.