Hönstråden II

Igår, kanske också det efter en mat- och vattenpaus, hade hon lagt sig på ett nyvärpt ägg i ett annat rede, i stället för på sin egen hög 😩 de var inte helt kalla, men vi får väl se hur det går med dem...

Så gjorde min mamma höna ett par gånger också, jag lyfte tillbaka henne i rätt rede på kalla ägg och det gick fint ändå. :)
 
Jag satte igår 14 kalkonägg i kläckaren. Mina hönor är troligen inte så gamla än att de kommer i ruvläge. Det har åtminstone inte hänt denna gång. Vad jag förstår är det ganska vanligt när de är unga. Det är först när de är 2 år eller äldre som de blir duktigare, en del kommer dock inte dit alls.

Det är meningen att de ska slaktas sedan till hösten.

Något jag tror jag kommit på är det där med känsligheten hos kalkonkycklingar. Det verkar inte alls vara så att de är känsliga för kyla, drag eller fukt. Våra står inte långt ifrån ett fönster med grund botten som inte ger så mycket skydd mot drag och fukt på grund av vattenkoppen är det på några ställen också. Ingen av dem har dött denna gång och bara en förra gången. Jag är alltså inte så noga annat än att det ska finnas värmetak och hönskycklingar som lär dem att äta.

Däremot.......första veckan när de ramlar kommer de inte upp. Hamnar de på rygg är det helt kört. De är inte så kraftiga som kycklingar och har inte så korta ben. Det är som om en sköldpadda hamnat på rygg. Ligger de för länge dör de av utmattning.
De skriker på hjälp och nu när de är inne så länge i huset har det varit lätt att rädda dem. Och, de ramlar av många anledningar, en grop, matskålen är hal, kycklingarna springer över dem o.s.v.
Som tur är har detta inte hänt på natten då jag sover i annat rum.

Jag såg även detta på en film på YT där man bara visade en kalkon med ungar (ingen informationsfilm alltså) där en kyckling ramlade och skrek och mamman vände den direkt. Så, jag tror att det är det snarare än att de är känsligare än hönskycklingar.
 
Våra 6 kycklingar som jag kläckte fram har blivit 3,5 vecka. De växer och frodas. Tänkte först de skulle flytta ner till hönshuset ganska snart när det blev så vårvarmt och fint. Såklart i egen avdelning. Men så blev det svinkallt på nätterna igen :meh: Så dom får nog bo kvar i verkstaden ändå. Troligen till de blir en 5-6 veckor i alla fall. Hoppas oavsett på lite vårvärme igen så att de kan få lufta sig korta svängar ute (självklart under tak och övervakning). Känns som om dom önskar lite omväxling. Men det får oavsett vänta tills vädret behagar bli i alla fall sol och 10+ igen!

Jag har ju också nya ägg i kläckaren. 14 ägg denna gång 🙈 de är dag 11 för dom nu. Får se vad det blir av dom! Sen ska jag ta en paus tänkte (hoppas jag) och låta hönorna stå för ruvningen istället. Hoppas de vill komma igång där i april/maj. Har ju ett par stycken som villigt brukar vilja ruva en del varje säsong!

Men vi längtar efter våren, och framförallt efter att fågelinfluensan ska dra över... det är svårt att ta sig in och ut ur hönsgården numera utan att någon lite äventyrlystern ligist vill smita ut...
 
Jäkla höna! Idag hände det igen 😩
Nu har jag faktiskt plockat in en hundbur i hönshuset och stoppat in henne och äggen i den.
Jag hittade två extra ägg bland hennes, så jag har mina misstankar om att jag har ett par damer som trycker undan henne ur redet... Nu får hon vara i fred och förhoppningsvis kan hon komma till ro i den. Det är ju rätt kallt ute och även om jag har plusgrader i hönshuset så är det ju inte jättemånga plus..
 
Jäkla höna! Idag hände det igen 😩
Nu har jag faktiskt plockat in en hundbur i hönshuset och stoppat in henne och äggen i den.
Jag hittade två extra ägg bland hennes, så jag har mina misstankar om att jag har ett par damer som trycker undan henne ur redet... Nu får hon vara i fred och förhoppningsvis kan hon komma till ro i den. Det är ju rätt kallt ute och även om jag har plusgrader i hönshuset så är det ju inte jättemånga plus..

Jag flyttade min också, efter att ha sett en annan höna DRA ut henne från redet med brutalt våld. Och så är redena ändå för högt upp, så jag hade behövt flytta henne ändå.
 
Jag har alltid mina ruvhöns i ruvbur. Det går aldrig väl om de ska ligga i flocken iom att de blir utjagade ur redena vilket medför att ägg går sönder och att de lägger sig i fel rede. Vid kläck så slutar det också med döda kycklingar eftersom de för lätt trillar ur redet med alla intresserade besökare.
 
Jag har alltid mina ruvhöns i ruvbur. Det går aldrig väl om de ska ligga i flocken iom att de blir utjagade ur redena vilket medför att ägg går sönder och att de lägger sig i fel rede. Vid kläck så slutar det också med döda kycklingar eftersom de för lätt trillar ur redet med alla intresserade besökare.
Vad har du för raser? Mina Hedemorahöns morrar ordentligt så att ingen skulle våga komma i närheten :laugh:
 
Jag har mina reden rätt lågt, och hönor som ligger har en tendens att plocka på sig alla andras ägg också. Jag rekommenderar (om man har plats) att ha en vanlig utebur för kaniner till hönor som ligger på ägg. Perfekt för kycklingar när de vill upp och röra sig också!
 
Vad har du för raser? Mina Hedemorahöns morrar ordentligt så att ingen skulle våga komma i närheten :laugh:
Jag har gotlänningar och nog morrar de men är den besökande hönan högre i rang (nej rang funkar inte som man trott tidigare) så ger hon upp tillslut. De kan bli rätt elaka när de sätter den sidan till.
 
Jag har alltid mina ruvhöns i ruvbur. Det går aldrig väl om de ska ligga i flocken iom att de blir utjagade ur redena vilket medför att ägg går sönder och att de lägger sig i fel rede. Vid kläck så slutar det också med döda kycklingar eftersom de för lätt trillar ur redet med alla intresserade besökare.

Jag gör samma. Vissa kan dock hålla redet rent från andra men då är redet istället lite för högt upp så vi flyttar ibland ner dem till bur på golvet när de är kläckta.

Vi har också testat att ha våran höna med kycklingar i gruppen men vi har lite för många höns och kycklingarna kommer vilse och det blir panik.
 
Jag flyttade min också, efter att ha sett en annan höna DRA ut henne från redet med brutalt våld. Och så är redena ändå för högt upp, så jag hade behövt flytta henne ändå.

Jag har alltid mina ruvhöns i ruvbur. Det går aldrig väl om de ska ligga i flocken iom att de blir utjagade ur redena vilket medför att ägg går sönder och att de lägger sig i fel rede. Vid kläck så slutar det också med döda kycklingar eftersom de för lätt trillar ur redet med alla intresserade besökare.

Jag har mina reden rätt lågt, och hönor som ligger har en tendens att plocka på sig alla andras ägg också. Jag rekommenderar (om man har plats) att ha en vanlig utebur för kaniner till hönor som ligger på ägg. Perfekt för kycklingar när de vill upp och röra sig också!

Jag gör samma. Vissa kan dock hålla redet rent från andra men då är redet istället lite för högt upp så vi flyttar ibland ner dem till bur på golvet när de är kläckta.

Vi har också testat att ha våran höna med kycklingar i gruppen men vi har lite för många höns och kycklingarna kommer vilse och det blir panik.

Gött, tack för input hörrni! Då känns det som att jag har gjort rätt ändå.
Hon hade lagt sig i det översta redet, så det hade ju varit för högt när det närmat sig kläck ändå...
Hundburen är dessutom helt ok i storlek, hon kan i alla fall vända sig ordentligt och röra sig till skillnad från om jag bara hade satt för i redet.
Hon verkade lugn och tillfreds i morse :)
 
Idag tog vi den äldsta tuppen. Inte heller han klarade av konkurrensen av en till tupp och i detta fall var valet ganska enkelt då han är extremt feg så han varnar hela tiden och ingen tror riktigt på honom. Är ganska gillad av hönorna men senaste tiden jagar han den andra tupp inklusive alla hönor som har samma färg som han. Dessutom har han börjat gå på ”sina” egna hönor när det vankas mat.

När vi tittade närmare på hans kam visade det sig att han troligen förfryst selar av kammen (spetsarna). Vi har trott att det varit bett från den andra men det var tydligt när vi fångade honom att så inte var fallet.

Jag tror vi satsar på lågkammade tuppar eller gamla raser med lite lägre än CCL.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har mycket Råkor där jag bor och nästan varje morgon har jag fågelskit på fönstren. Nu pratar vi inte om lite skit, utan mycket...
Svar
2
· Visningar
411
Senast: ufot
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 355
Senast: Troll
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 748
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 139
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp