Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oj, jag trodde de dog av attacken när rovfåglarna tar dem. Otroligt att hon klarade sig så bra. Grannkatten har lyckats ta en tupp för många år sedan och förra året tog han en av mina ruvhöns.
Häromdagen hörde jag en av mina katter skrika ute så jag skyndade mig ut och såg en okänd katt hoppa in i syrénhäcken så jag ropade på ena hunden. Efter en stund dök han lite lojt upp och undrade vad det tagit åt mig, men när han fick korn på den andra katten fick den brått att sätta sig i säkerhet. Jag hoppas den blev bortskrämd, vill inte ha några kattslagsmål hemma eller fler försvunna höns.
Fortsätter spamma tråden
Vi försökte oss på att könsbestämma de små via vingarna idag. Och vi får det till 6 hönor och en tupp. Sån tur kan vi väl ändå inte ha? Tiden lär utvisa det, men det är just nu endast en av de små som behagar sitta framför eller uppepå värmetaket och gasta högt emellanåt.
Börjar nästan se skillnad på alla som individer redan nu...Det bådar inte gott om det är fler tuppar och de ska slaktas i vinter.
Alltså, nä, galer gör den då inte . Det är nåt annorlunda ljud, högt och gällt, rätt entonigt.Fina bilder! Vad menar du med "gasta högt"? Inte gala väl? Jag har bara erfarenhet av hedemora, och har just nu tre tuppar på fem veckor och ingen har ens försökt gala än. Jag har ingen erfarenhet av att så små kycklingar låter olika beroende på kön men orpington kanske gör?
Jag försökte könsbestämma mina kycklingar utifrån fjädrarna och kom fram till att det nog var en tupp och fyra hönor. Tänkte att sån tur kan man ju inte ha, då hade vi ju sluppit slakta i höst! Men nä, sån tur hade man inte. Tre tuppar och två hönor.
Jag tror att det är vanligt att själva smällen när de träffas brukar vara dödande, men jag vet inte. Inga fågelattacker än så länge på hönsen, även om småfåglarna lever farligt emellanåt för sparvhöken.Jag läste förut att det är vanligt att rovfåglar punkterar lungorna på bytena med klorna när de slår ner på dem, men jag vet inte om det är sant? Ja verkligen, otrolig tur. Först när jag såg att ögat var skadat var jag inne på att avliva henne för jag inte ville att hon skulle gå och ha ont men jag blev övertalad att vänta ett par dagar och se hur det utvecklade sig och det blev väldigt snabbt mycket bättre. Jag var också rädd att hon skulle bli utstött av de andra men det var inga problem alls. Men just det, katter kan ju också ta höns... Ingen här i närheten har katt så det är inte ett problem vi hittills har stött på. Håller tummarna för att den blev såpass skrämd att den inte kommer tillbaka!
Inga fler dunbollar det här kläcket, däremot en mycket obehaglig upptäckt när jag gick in i badrummet senare på kvällen och möttes av en fruktansvärd stank!Nu har jag sex små dunbollar, får se om det blir några fler.
Hönshjärnan till höna stökade runt så mycket efter de första tre kläcken att en liten gul pip dog, så jag tog in resterande ägg till kuvösen. Två hade påbörjat kläckningen igår men den ena visade bara svaga livstecken och den andra trodde jag var död, men jag stoppade in bägge och tänkte vi får se hur det går.
I morse levde fortfarande den ena men hade inte orkat ut ur skalet, så jag knackade försiktigt sönder det i mindre bitar och sprayade med varmt vatten för att mjuka upp de torkade hinnorna och efter lite försiktigt pill kunde kycklingen komma ut och vila upp sig i värmen.
Medan jag höll på med den tyckte jag mig höra lite mer pipanden och kycklingen jag trodde var död levde! Samma procedur med den här, försiktigt knacka sönder skalet, spraya de torra hinnorna men här fick jag även klippa lite med nagelsaxen då de var så torra och sega. Kyckling nr två vilar även den i värmen med syskonet.
Ägg nr tre hade hålslag och när jag nu lite senare tittade igen så är det tre små kycklingar som senare ikväll ska smugglas in tillbaka till hönshjärnan och de andra tre småttingarna. Jag får se om det blir någon fler som kläcks, jag är lite osäker på om de andra fått ruvas ordentligt nu på slutet när hon stökar tunt så väldigt.
Var livrädd för exploderande ägg, så vi lyste våra flera gånger, sista gången dag 15 och då tog vi bort de obefruktade.Inga fler dunbollar det här kläcket, däremot en mycket obehaglig upptäckt när jag gick in i badrummet senare på kvällen och möttes av en fruktansvärd stank!
Ett ägg hade exploderat i kuvösen, så det var bara att plocka upp de små, skölja av de andra äggen och torka dem, demontera kläckaren och försöka ta rätt på eländet. Nu när det är lite mörkare passade jag även på att lysa de andra äggen och har slängt alla som var kvar.
Efter många om och men är kläckaren hjälpligt ren igen och de små får vara inne tills i morgon då jag tyckte den ena verkade lite ynklig. Nu får de vila över natten i värmen med tillgång till lite vatten så ska jag fixa lite mat åt dem i morgon.
I morgon kväll efter jobbet ska jag försöka lura hönan att ta hand om dem, jag har lyckats tidigare genom att lägga in dem när det är mörkt så hon inte märker vad jag gör. Efter en natt i hennes dun gör de ingen skillnad på de som kläckts i redet eller som jag kläckt fram inne. Lite "fusk" men hellre att de går med sin mamma än är utan.
När de flyttat ut ska jag göra rent kläckaren ordentligt och vänta på nästa kull som ruvas för fullt om några ägg behöver lite hjälp att hinna kläckas om hon går av innan alla är klara.
Jag fasar lite för vår första avlivning/slakt. Antar att man vänjer sig till viss del, även om det aldrig är roligt.Ikväll har jag slagit ihjäl en döende kyckling. Typiskt nog så tror jag dessutom att det var en hönskyckling då alla med samma teckning tidigare blivit höns. Jag tror den skadades när jag försökte ta loss den efter att den lyckats fastna i kläckaren när den var nykläckt så nu ska jag modifiera den lite så inga fler kycklingar kan fastna mellan ett galler och väggen.
Jag är verkligen åt fanders för blödig för att ha djur egentligen, jag dör tusen dödar varje gång något djur måste avlivas. Jag har svåra samvetskval varje gång en tupp måste bort, slänger ut de spindlar jag hittar inne och det är nog egentligen bara stickande insekter jag tar död på utan pardon.
Nu ska jag vara ledig nästa vecka och ska då gå igenom alla ägg och se vad som ska kastas, vad som ska få ligga kvar och vad som kanske bör flyttas. Jag kommer även behöva se över tillfällig bur åt hon som ligger och ruvar nu så de kommande småttingarna hinner bli lite större innan de får komma ut under uppsikt.
Jag har aldrig slagit ihjäl en kyckling tidigare eller slaktat, min granne sköter slakten och får äta upp tupparna sen, jag har faktiskt nästan helt slutat äta fågel sedan jag började med höns. Lite dumt då jag vet att mina har det väldigt bra som får bra mat och gå ute på gräsmattan hela dagarna och picka fritt. Tidigare åt jag fabrikskyckling så det är iaf bra att den efterfrågan minskat.Jag fasar lite för vår första avlivning/slakt. Antar att man vänjer sig till viss del, även om det aldrig är roligt.