Hönskunniga se hit! - rasfunderingar

C

CeciliaW

Ja, jag har lite hönsfunderingar... tycker det är enormt trevliga djur, lättskötta dessutom och skulle passa bra på våran gård. Det jag skulle vilja ha lite idéer av er hönskunniga är, vilken ras som skulle funka hos oss.

Om det blir en liten hönsflock kommer de bo i vårt gamla stall i en av boxarna och ha reden och pinnar där. De kommer ha en hönsgård de kan gå ut och in i som de vill. Dock finns det ingen värme i stallet, så det är viktigt att de klarar den svenska vintern.

Jag vill gärna ha sociala höns, trevliga hönor man kan klappa och mysa lite med (på hönsvis). Vill naturligtvis att de ska vara äggläggande, men behöver inte vara några äggfabriker. Är själv löjligt svag för Dvärgkochin... Någon som har någon idé om vilka höns som kan passa?

Sv: Hönskunniga se hit! - rasfunderingar

Vi har dvärgkockhin och de är urmysiga. Lugna och blir lätt tama.

Äggen de värper blir ju dock inte så stora.

Annars är hedemorahönan också en trevlig ras, och tålig.

Vi har även haft plymoth rock som vi gillade mycket. Stora, fina, lugna och duktiga värpare.

Vi har dvärgkockhin och de är urmysiga. Lugna och blir lätt tama.

Äggen de värper blir ju dock inte så stora.
Att äggen inte blir så stora gör inget, jag får väl ta två istället ;) Hur funkar de med kyla? Det är ju inte dragigt i det stall de ska få bo i, men fixar de ett kallstall?

En lantras låter väl som ett bra val om de ska klara vintern. Exempelvis åsbohöna? Vi har sådana och dom är jättetrevliga.

Jag har tre favoritraser:

Hedemora för att det är en lantras, tåliga, vackra och trevliga

Brahma Stora, mysiga, borde tåla kyla rätt bra med sina "tofflor"

Silkeshöna för att de är så fruktansvärt söta och roliga. Vi har en liten höna som tror att hon är lika stor som brahmorna, hon brukar sitta på axeln och spana :)

*kl*

Vi hade dvärgkochin under min uppväxt och de var verkligen jättetrevliga! :laugh: Väldigt sociala och så vackra att se på.
Vi hade visserligen isolerad innedel men upplevde aldrig några problem på vintern. Dock känner jag mig för okunnig för att svara säkert på den frågan.

http://www.kackel.se/Old/index.htm
Adressen till Svenska Lanthönsklubben.

Bland lanthönsen finner du ett antal olika "raser" med den gemensamma nämnaren att dom sedan oräkneliga generationer är anpassade till svenska förhållanden.
Dom klarar klimatet och är tåliga, dom flesta är medelgoda äggläggare, nästan alla är goda ruvare samt bussiga och fredliga att ha att göra med.
Vintern är inget problem, dom (mina gotlandshöns) verkar tåla hur låg temperatur som helst. Övernattat ute i -20 (eller om det var 25?) grader helt frivilligt.

Lämpligare för dig finns nog inte. :)

LIA

Bland lanthönsen finner du ett antal olika "raser" med den gemensamma nämnaren att dom sedan oräkneliga generationer är anpassade till svenska förhållanden.
Dom klarar klimatet och är tåliga, dom flesta är medelgoda äggläggare, nästan alla är goda ruvare samt bussiga och fredliga att ha att göra med.
Vintern är inget problem, dom (mina gotlandshöns) verkar tåla hur låg temperatur som helst. Övernattat ute i -20 (eller om det var 25?) grader helt frivilligt.
Ja, lanthönsen lockar - just för att de är svenska, gamla raser. Dock är jag svag för dvärgkochin, som faktiskt även den är en gammal ras - urdvärg tll på köpet.

Vi får se vad jag hittar (vill helst inte åka alltför långt för att köpa höns), härnäst på schemat står upprustning av stallet - dvs vårt blivande hönshus :)

Jag gillar Maraner, dels för att de kopparfärgade är så vackra, sen är de inte så flygbenägna och sen för de stooooora mörkbruna äggen:love:
Orpington och Sussex är helt okej de med. Våra är ute och strosar vintertid utan att frysa.
De höns som dock är mest sociala i vår hönsgård är de 5 bruna som jag köpte från äggfabriken när de skulle slaktas vid 18 mån ålder.

Jag gillar Maraner, dels för att de kopparfärgade är så vackra, sen är de inte så flygbenägna och sen för de stooooora mörkbruna äggen:love:
Orpington och Sussex är helt okej de med. Våra är ute och strosar vintertid utan att frysa.
De höns som dock är mest sociala i vår hönsgård är de 5 bruna som jag köpte från äggfabriken när de skulle slaktas vid 18 mån ålder.
Orpingtonhöns är jättefina!! Gillar de raser som har rik fjäderdräkt... men absolut viktigast är att hönsen är sociala!

Väntar på att sambon ska komma hem så ska det börja röjas i blivande hönshuset :)

*kl*
Min morsa hade skånska blommehöns för en sisådär drygt 10 år sedan. Jag är ingen hönsexpert och är inte ens överdrivet förtjust i höns, men dessa kackelmajor med två tillhörande tuppar var riktigt trevliga. (Om nu höns kan vara trevliga.)
Tupparna var jättesociala och skulle vara med och kolla allt man gjorde! :love:
Dom var väl inga storproducenter av ägg (hönsen alltså, inte tupparna!) men dom ägg som blev var väldigt goda. :d
Blev väldigt fina gula sockerkakor på dom äggen!
Sen så är Blommehönsen tjusiga med sina prickar! :banana:

Så jag lägger min röst på skånska prickeliner!

Vi kör korsningar, då behöver man inte leta efter ny tupp utan tar den som dyker upp.
Det vi får messt nu är plymot rock färgade höns med fjädrar på bena. Fick en renrasig jättkoching av granen och den föra var en rockare. Trevliga höns som kommer fram och pratar med en när man ger dem mat och inga agrisiva tendenser.
Korching lägger inligt mig inte så mycket ägg, har både dvärg och jätte.
En ras som inte är så trevlig och ofta blir agrisiv är blomme.

Du vet väl att det finns en dvärgras bland lantraserna med? :idea:
Öländsk dvärghöna.
olandsdvarg5.jpg
olandsdvarg2.jpg
olandsdvarg3.jpg

Du vet väl att det finns en dvärgras bland lantraserna med? :idea:
Öländsk dvärghöna
Jag veet! De är JÄTTEFINA! :love: Men verkar vara svåra att få tag i härikring... likaså gammelsvensk dvärghöna. Menmen, får kanske jaga efter sådana också :)

Kontakta genbanksansvarige på kackel.nu så kan du nog få hjälp och tips på var du ska vända dig om du vill stödja de gamla lantraserna. :idea:

Jag har fastnat för Brahmahöns. Dom är stor, lugna, tupparna är inte så skrikiga som många tuppar har en tendens att bli. Mina lägger ägg, men inte så mycket, men jag har antingen ganska unga höns eller dom som är till åren. Men äggen är stora.

Jag har två färger, silversvartbandade och rapphönsfärgade/blårapphönsfärgade. Jag hade gul och gul/blå colombia förut med, men det känns som om det räcker med färger nu.

Dom går och strosar i trädgården, hittar lite mat och solar. Dom kommer alltid och möter en när man är ute, inte flaxiga och flygiga som endel raser kan vara.

Jag hörde faktiskt en av tupparna i morse när den gal, det händer inte ofta, trots att jag har några stycken. Tupparna har ganska dovt galande så det hörs inte så väl.

Jag har faktiskt skaffat lite Leghorn nu, just för att få mera ägg, har folk på kö för att få köpa ägg.;) Men dom är hysteriska, dom bara far runt och flaxar när man går in.

Jag har en liten flock dvärgkochin i en gammal lekstuga. Har en grislampa över vattnet på vintern för att det inte ska frysa, annars klarar sig hönorna utmärkt i kyla.

Hur har det gått för dig med hönsfunderingarna? Har du fått tag på några hönor, vilken/vilka raser blev det?

Bland lantraserna har jag åsbo och skånsk blomme.
Båda raserna upplever jag som sociala och pratglada, kommer gärna och äter ur handen, men är samtidigt flaxiga och springiga.
Åsbodamerna flyger lätt ur hönsgården om jag inte har nät-taket på.
Att plocka upp dem i knäet är inte att tänka på, de trivs bäst "på egen hand" även om de gärna kommer och pratar en stund.

Jag har även New Hampshire och Plymouth Rock och de raserna älskar jag :love: .
Hoppar gärna upp på axeln, pratar och skrockar, följer en som en liten hund.
Nästan lite kramiga (för att vara höns) och tar gärna en tupplur i knät.

Spanar lite på Maran och Rhode Island Red också, ska se om jag får tag på några till våren.

Isbar verkar vara en kul ras också, med gröna ägg. Har beställt kycklingar, hoppas på leverans i oktober.

Höns är knaskul :p

Hönsen har inte några problem med kylan (om det inte handlar om många minusgrader) så länge de har torrt och dragfritt. Mkt viktigt att de har vatten så det är att rekommender att du har en värmelampa över vatten automaten om det är frysrisk.

Om du vill ha lugna trevliga höns och inte bryr dig om äggstorlek finns det många att välja på.

Tex:
Orpington - stor el. dvärg
Brahma - stor el. dvärg
Svensk Svarthöna
Dvärgkochin
Faverolle - stor el. dvärg
Silke - stor el. dvärg
Wyandotte - stor eller dvärg

Några små pigga och otroligt sociala raser är:
Holländsk dvärg
Svensk dvärg
Gamla engelska stridshöns
Moderna engelska stridshöns
Antwerpen skägghöns
Benbefjädrade dvärghöns

Alla uppräknade raser utom Svensk Svarthöna finns i flertalet färger.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Våra planer på att skaffa höns kommer bli av nu i sommar. Detta är första dagen jag har satt mig ner och börjat läsa lite fakta om vad...
2
Svar
20
· Visningar
7 733
Senast: lillkillen
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 280
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama