Hönskunniga se hit! - rasfunderingar

Sv: Hönskunniga se hit! - rasfunderingar

Orpingtonhöns är jättefina!! Gillar de raser som har rik fjäderdräkt... men absolut viktigast är att hönsen är sociala!

Väntar på att sambon ska komma hem så ska det börja röjas i blivande hönshuset :)

Brahma låter som rasen för dig! De har räät mycker fjädrar som bildar "tofflor" på fötterna. Socialare höns har jag aldrig träffat. De vi har kan man lyfta upp och de ligger lugnt i knät och verkar njuta av att bli klappade. Tyvärr har en tjej lärt dem att hoppa efter godis så en av tupparna (den största förstås :grin: ) har lärt sig att sno bullar från fikande besökare...

Hur har det gått för dig med hönsfunderingarna? Har du fått tag på några hönor, vilken/vilka raser blev det?
Inget är klart än... sambon har fått lite tid att fundera :angel: och nu verkar det som att det blir höns :) Det lutar åt mina kära dvärgkochins, och kanske även ett gäng hedemorahöns... men isåfall blir det dvärgkochintuppar. Anledningen till att jag vill ha några hedemora är att jag gärna får lite större ägg också, förutom de små som dvärgkochinsarna lägger.

Ikväll ska vi åka på "hönsturné" :D, titta lite på hedemorahöns, dvärgkochins mm så sambon får en uppfattning om vad han skulle vilja ha, och börja fixa i blivande hönshuset... (foton kommer).

Jag har lagt ut lite krokar om dvärgkochins här i trakterna, så får vi se när vi hittar några :) Hoppas såklart få tag i åtminstone halvstora kycklingar :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har två hedemora, renrasiga.
Trevliga små fröknar.

En av dem kom fram ur höet idag faktiskt med 7 små.Jag visste inget, och vi har inte heller efteråt hittat redet.:)

Har i år fått etthundrasex kycklingar,:crazy:, men då är ju det mestadels från min egen korsningsavel, men har även några blomme, lite ettrigare möjligtvis, men de ruvar också bra.

ginnies, vad roligt med kycklingar!! Hoppas på att kunna få några kycklingar nästa år, vi får väl se om det blir något... alltid roligt med extra hönor :)

Idag har jag påbörjat hönshusbygget, vi har tömt huset på bråte, och tagit fram material till sittpinnar. Imorgon ska sittpinnarna upp, och reden ska sättas upp också. Snart fattas bara hönsen :D

Anledningen till att jag vill ha några hedemora är att jag gärna får lite större ägg också, förutom de små som dvärgkochinsarna lägger.

:)
Angående denna mening har jag idag vägt ägg.

Ett vanligt ägg, normalstort från min gatukorsning-80 g,ett ägg från den hedemora som inte har kycklingar- 46 g.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Våra planer på att skaffa höns kommer bli av nu i sommar. Detta är första dagen jag har satt mig ner och börjat läsa lite fakta om vad...
2
Svar
20
· Visningar
7 733
Senast: lillkillen
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 280
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama