Höns i häststall?

Immer

Trådstartare
Hur är det nu? Jag har i alla år hört att höns och hästar INTE hör ihop - men varför är det så?

I stallet där jag har Besten inackorderad kryllar det av höns. Med den påföljd att det är hönsskit överallt - på golvet, på fodertunnorna, i höet.....

Än så länge går våra hästar ute dygnet runt, men kommer att stallas in snart. Jag skulle helst se att hönsen blev portförbjudna i stall och på logen, men hur hittar jag hållbara argument att presentera för stallägaren?

Immer

Sv: Höns i häststall?

vad jag vet är det lite olika saker som gör att dom ska hållas åtskilda. Dom har ibland hönsloppor som kan flyttas över till hästarna vilket ger obehag med kliande m.m. dessutom är höns, liksom dom flesta fåglar, förtjusta i sandbad för att hålla sin fjäderdräkt fin. Detta medför att runt fåglar bildas massvis med fina partiklar i luften. Detta kan sätta sig i luftrören på hästarna och orsaka hosta och om det vill sig illa och inget görs är värsta scenariot bronkit. Att hönsen sen får gå vid fodret är verkligen inte bra eftersom deras avföring kan innehålla flera dåliga ämnen för hästarna som kan göra dom sjuka.
Självklart kan man ha hästar och höns i samma byggnad om man absolut måste men dom ska hållas instängda och i motsatt ände av byggnaden om det går. Det jag har tagit upp är väl det mest extrema och kanske inte alls märks om man har väldigt bra ventilation och hästarna får vara ute så mycket som möjligt. Hönsen måste väl också få bo nånstans men du bör absolut försöka få igenom att dom ska hållas instängda i en bur (inte så svårt att bygga) och inte få tillåtelse att uppehålla sig i direkt kontakt med hästarna.

Tack. Det du skrev låter som anledningar till att hönsen ska ut ur stallet!

Jag har en häst, som i april månad konstaterades ha akut luftvägsinflammation och sedan dess har hon gått ute dygnet runt. Hon har behandlats med penicillin och Fabrol, samt genomgått två kurer på Ismovit. Vi var på sista återbesöket på djursjukhuset i onsdags, och hon är ännu inte riktigt bra. Alltså gäller det för mej att skapa en så bra miljö som möjligt för henne.

Hoppas stallägaren lyssnar.....

Immer

Varför ska hönsen bo i en bur? Det är väl trevligare för dom att få bo i en hönsgård eller?

Tack. :)
Jag kunde ju naturligtvis ha använt sökfunktionen, men är ändå glad att jag startade en egen tråd eftersom jag fick ett så bra svar från Lena.
Jag har skrivit ut det och tar det med till stallet idag.

Immer

Hej,
vi pratade med veterinär om att ha höns i stallet(en kompis har köpt höns som hon ville ha där).
Om man ska ha höns i ett stall ska de inte ha någon kontakt med hästarna eller deras mat, de ska helst ha en egen box att vara i.
Hästarna kan bli allergiska mot hönsen och kan bli väldigt sjuka.
Mer än så sa veterinären inte.
Så försök att bli av med dom!!

Mest pga att fåglar sprider en motsvarighet till hästens stöv omkring sig som kan sätta sig på hästens luftvägar. Om ni går in i vilket hönshus som helst så borde det första ni märker av vara att det är så OTROLIGT dammigt därinne. Det beror alltså på fåglarna. Själv får jag alltid hosta i hönshus.

I mitt förra stall hade man duvor/fasaner och höns, fast de hölls i en helt annan del av stallet med sadelkammaren emellan. Nu ska där byggas ett eget fågelhus till alla fåglarna och då finns det planer på att låta de boxarna som finns i den delen av stallet där fåglarna har bott bli stallplatser igen. MEN! Då behöver man ta ut Anticimex (eller motsvarande) för att totalsanera rummet efter att fåglarna har bott där, så nog är det viktigt att hålla sina fåglar och hästar separerade alltid.

/JES

***knapplån***

Tack alla ni som svarat, nu har jag tillräckligt med argument när jag ska prata med stallägaren. (Jag såg henne inte igår, och idag har jag inte varit i stallet alls). Förhoppningsvis blir det av imorgon!

Immer

Jag har pratad med en djurskyddsinspektör idag och fått klart besked på att höns och hästar inte hör ihop.
Framför allt talade vi om höet, som INTE håller godtagbar hygien om hönsen tillåts skita, sprätta och ligga i det. Hästar har visserligen en god förmåga att sortera bland fodret, men just vad gäller grovfodret är det inte så självklart att de lyckas sortera bort all hönsskit och andra föroreningar.
En annan fara med frigående höns är , allt enligt djurskyddsinspektören, risken för salmonella. Höns som går ute kommer i kontakt med bl a duvor (och deras avföring) som är en smittspridare.

Nu träffar jag inte stallägaren på några dagar, men jag räknar med att "någon annan" informerar henne även om detta inlägget. :devil:

Immer

Kassiopeja skrev:
Mest pga att fåglar sprider en motsvarighet till hästens stöv omkring sig som kan sätta sig på hästens luftvägar. Om ni går in i vilket hönshus som helst så borde det första ni märker av vara att det är så OTROLIGT dammigt därinne. Det beror alltså på fåglarna. Själv får jag alltid hosta i hönshus.

/JES

:bump:
Precis, det är dammet alla hönsdjur ger i från sig som kan vara ganska skadligt för vissa vissa hästar.
försök verkligen att bli av med dom!

/K.A

Allmänt!

Vi har haft hönshus i en del av stallet i 15 år utan problem. Reflekterar över en del sagt här.

Att det skulle behöva vara så "OTROLIGT" dammigt i ett hönshus förstår jag inte. Kanske beror det på hurdan hönshållning man har?
Att alltid ha höns instängda i bur, skulle det innebära bättre miljö för någon??
Att frigående höns indirekt kan smittas av vilda vilda fåglar är självklart. Precis lika självklart som att hästarna kan det! Utan omvägen via höns.
Att "vara tvungen" att ta ut Anticimex för att bygga boxar där höns varit, låter en smula överdrivet, minst sagt.

Givetvis ska man inte låta hönsen leva fritt i stallet, lika lite som dom ska ha tillgång till hästarnas foder. Det säger vanligt förnuft. Däremot går det alldeles utmärkt att ha dom i samma byggnad och med egen lucka för utegående.

LIA

Jo, hönsen ger ifrån sig ett speciellt damm som många hästar är känsliga för. Jag vet också att det inte är ovanligt att hästar håller tillsammans med höns, men det är inte rekommenderat. Likaså inte rekomenderat med kombinationen häst/gris

K.A

Vad för speciellt damm skulle det vara?
Vad för problem skulle kombinationen häst/gris innebära?
Vi har nämligen, under flera år, även haft den och utan problem.

LIA

nja, anledningen till att kombinationen häst/gris inte är passande minns jag inte mycket av, längesen vi hade denna diskusionen nu. Men minns att det pratades mycket om att många hästar i stort sett är omöjliga att lasta i en transport som nyligen har transporterat grisar. De känner obehag av den lukten. Men det kan ju också vara en vanesak förstås. Minns inte exakt allting som sagt.

hönsdamm däremot, vet jag mycket väl kan vara skadligt för överkänsliga hästar. Jag känner lätt av dammet som utges från hönsen i hönshus.
Där våra hästar går på sommarbete har de nämligen hönor, och det är något obeskrivligt damm som samlas i ladan, men för oss inget större problem eftersom hästarna ändå går ute då.

visst, det är klart det är många som kombinerar, men hälst ska inte höns och hästar stå i samma stall.

K.A

Vi hade grisar och hästarna ihop, dvs grisarna (gick fritt) var i hästarnas hagar. Enda problemet med det var, att hästar och grisar har olika uppfattning om hur man leker.

Undrar fortfarande vad som är så speciellt med "hönsdamm"? Damm finns överallt och "tillverkas" av allt och alla, även hästar. Dammar gör det, om någon/något rör upp det damm, som normalt ligger på golv etc. Lugna höns rör upp ett minimum av damm, exempelvis. :angel:

LIA

Hej!

Efter ett litet klick tog jag mig till SVA:s hemsida och där finns allt man behöver veta om parasit-sjukdomar hos fjäderfän. Hittade en smittsam ohyra hos höns som drabbar hästar hårt: Röda Hönskvalster. Jag citerar från SVA:

"Röda hönskvalster
Art Dermanyssus gallinae

Värdjur: Höns, men även andra fjäderfä och vilda fåglar utgör värddjur för parasiten. Däggdjur, inklusive människor, kan angripas tillfälligt vilket kan vara ett problem för djurskötare i hönshus. HÄSTAR ÄR MYCKET KÄNSLIGA FÖR röda hönskvalster (drabbas av svår klåda) och av denna anledning bör höns och hästar aldrig hållas i samma byggnad."

Däremot står det inget om att just damm skulle vara en anledning att separera hästar och höns.
Här är en direktlänk: http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=494

Jag skulle inte ha höns och häst i samma stall då dom avger ett väldigt fint damm som kan vara till skada för hästen Speciellt om dom är lite dammkänsliga.
Grisar skulle jag ej heller ha i samma byggnad pga. av att dom kan vara väldigt högljuda.
Kolla på gammla gårdar, där finns alltid ett höns/grishus. Varför???

LIA skrev:
Givetvis ska man inte låta hönsen leva fritt i stallet, lika lite som dom ska ha tillgång till hästarnas foder. Det säger vanligt förnuft. Däremot går det alldeles utmärkt att ha dom i samma byggnad och med egen lucka för utegående.LIA

Det är just det som är problemet, hönsen strövar fritt i stallet och skiter både här och där. Dessutom har de "fri tillgång" till hösilaget, vilket innebär att de ligger i det, lägger ägg i det, krafsar i det och skiter i det.
Stallägaren menade att hästarna "sorterar ut" skiten, och att det inte alls är några problem att ge hösilage med hönsskit i.
Jag har bestämt mej för att bara betala kallhyran även i fortsättningen (dvs 1500 kronor/månad) och köpa eget hösilage, som jag förvarar hemma och tar med mig för varje dag. Jobbigt, men det är bara en och en halv månad kvar innan jag flyttar. :D

Immer

Liknande trådar

A
Hästvård Hej ! Någon som vet varför man inte ska ha höns i samma stall som hästar ? Eller det kan man kanske ? Vet att jag har hört det...
2
Svar
31
· Visningar
14 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka