Höns i häststall

Sv: Höns i häststall

Jag hadde 5 hönor 2 kyklingar och 1 tupp tillsammans med en häst som jag ägde för massor av år sedan. Hästen var en stor och hårig nordsvensk dam. Hon fick hönsloppor! :eek:
För att ta och korta ner en ganska lång historia så...
Det tog ganska länge innan hon fick loppor och det tog ett tag innan jag kom på vad det var och det var allt utom lätt att bli av med.
Jag fick använda loppmedel som man har på hundar och katter....
Gissa vilka mängder det gick åt för att få in det i pälsen på hästen.....
Så jag rekomenderar inte att ha höns med hästar.....

Jag har både höns och hästar men skulle ALLDRIG drömma om att ha dom i samma byggnad då höns har en förmåga att damma, kackla och flyga runt i hönshusset villket inte passar in på hästarnas krav på att ha ett lungt stall.

Om jag inte kunde bygga ett hönshus så höns och hästar inte stördes av varandra skulle jag valt att bara ha en djurart.

Nej INGA HÖNS i samma stall som hästarna.
Jag har själv ca 60 höns. Det blir mycket dammigt trotts att de går ute som de vill.

jag försöker också ha olika kläder när jag fixar med hästar och höns.
Mina höns bor i ladugården har ett stort ställe att vara på. Fri utevistelse. Hästarna bor i eget stall.

Allmänt svar.

Som så ofta när det gäller hästar, är problemen överdrivna. Mycket överdrivna.
Vi har hönshus i en del av stallet sedan 15 år- inga problem.
Hönsens resp hästarnas miljö styr man över genom kunskap och förnuft.

Våra c.a 20 höns inkl några tuppar "dammar inte" mer än all annan verksamhet i stallet. Dom är fritt ute dagtid och lugna inne.
Vi har vid några tillfällen haft ruvande höns i hästbox utan ohyra. ;)
Får hönsen ohyra, är det ens skyldighet att omedelbart åtgärda. Som skrivits, kan hästarna (och höns) få fågelburen ohyra även av vilda fåglar. Det är inte direkt ovanligt med gråsparvar i hagar och stall, exempelvis.

Se tidigare trådar i ämnet.

LIA

HUr ser man att hönsen har ohyra.??
I stallet där min häst står inackorderad bor 7 hönor och 2-3 tuppar. De sitter mycket runt hans box. När jag läste om röda hönskvalster och hästar blev jag orolig. Jag vill ju inte att hästen skall drabbas av svår klåda som är svår att bli av med.
Hur vanligt är det med detta hönskvalster?+ Stallet är öppet, hästarna är ute mycket och det är hönsen också. De är i stallet när det är dåligt väder och när det är mörkt.
För närvarande finns inget hönshus så hönsen har ingenstans att ta vägen. Tacksam för råd och tips. Vill ha lite mer kött på benen innan jag pratar med stallägaren.

Höns brukar bli ruggiga i fjäder dräkten och glans lösa. Blir ofta hängiga.
De brukar bli slöa mm Går ofta undan för sig själva. Lite mobbade kan de bli.
Jag har ca 60 st höns själv men i höns hus.
Titta på deras fjädrar fjäderdräkt, deras ben hur de ser ut.

Som Rotterö säger, plus att man måste titta noga på hönsen för att se ohyran på ett tidigt stadie.

Som jag skrev ovan, ska man inte blåsa upp riskerna i onödan. Hönsen har ingen medfödd ohyra som plötsligt poppar fram, utan den kommer någonstans ifrån. Det kan vara med nyinskaffade djur, eller foder, strö etc, eller vilda fåglar. Ohyra som kommer från dessa går inte att skydda sig mot. Den kan lika gärna hamna på hästen direkt och inte via hönsen.

Ett råd till dig är att tala med stallägaren, och be henne/honom kolla hönsen betr ohyra, om det inte redan görs regelbundet, vilket en ansvarsfull djurägare gör. Höns som går ute, har större möjlighet att hålla sig friska och sunda genom en naturlig livsföring.

I övrigt ska du se hönsen som ett positivt inslag i gårdsbilden. Dom gör nytta genom att plocka i sig en hel del insekter t ex.

LIA

vi har höns, eller ja mest tuppar :) dem är väldigt fina, har inga loppor mm men dem dammar och de kacklar så jag skulle inte vilja ha dem i samm stall som mina hästar....

Om dom dammar, är det kanske dags att titta över deras livsbetingelser?
Går dom fritt ute?

Är det för många tuppar relativt hönor, kan man få oro i ett hönshus.

LIA

Senast ändrad:

min morfar har alltid haft höns med hans köttdjur och de har under 45 år aldrig haft ohyra... Mitt stall låg vägg i vägg med våra höns (ca 25) och har aldrig haft ohyra varken på höns eller annat.
Skulle inte tveka att ha några höns i boxen bredvid nu heller, slippa köpa "bur" ägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
528
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
16
· Visningar
899
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 287
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
598
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama