Höns - ett par nybörjarfrågor.

Skogstrollet

Trådstartare
Vi ska flytta i sommar och helst hade jag velat hamna lite lantligt så att jag kunde skaffa de höns jag varit sugen på länge. Nu hamnar vi förvisso lantligt men med en typisk villaträdgård på ca 1000kvm och med grannar på tre sidor.

1. Kan/får man ha höns i en sådan trädgård? Jag kommer i så fall kolla med närmsta grannar först om de godkänner men finns några regler att ta i beaktande om man vill ha ett litet hönshus i trädgården?

2. Jag är främst ute efter en liten flock hönor för äggens, och nöjets, skull. Behöver jag ha en tupp? Kan jag få en harmonisk flock utan? För det är väl tuppen som låter mest (med tanke på fråga 1)?

3. Tips på bra böcker/hemsidor om hönsskötsel efterlyses om jag får positiva svar på frågorna ovan! :)

Sv: Höns - ett par nybörjarfrågor.

Mina grannar hade höns när jag var liten (typiskt villaområde). De hade ett gäng hönor+ en tupp och när vi flyttade in kom de och frågade vad vi tyckte då de hade en höna mer än vad man egentligen fick ha. Kommer inte ihåg antalet dock. (mängden utökades sen under kommande år, både av höns och tuppar).

Jag tycker faktiskt att hönsen lät mer men så är det väl inte alltid.

Lite dåligt svar kanske :o Men i alla fall; du både kan och får, men jag är osäker på om du behöver tillstånd eller ej.
Som jag har förstått det kan du ha en bra fungerande grupp även utan tupp, men det är lättare med.

1) Brukar inte vara något problem med att få ha en liten hönsflock om det är ok med grannarna.

2) Man kan ha höns utan tupp; ja. Bäst är såklart om man kan ha en tupp också, men som sagt; de gal ju lite nu och då och låter således mest (högst) i gruppen.

3) Finns massor med bra hönsböcker. Adlibris kan du söka hos ex.vis.

Är det ett tätbebyggt område eller annat..vad räknas det som ? Inom tätbebyggda områden tex så kan det skilja från kommun till kommun vad dom tillåter. Tex läste jag en kommun tillät max 3 hönor utan tillstånd.

:idea: Du kan hämta både kycklingar och jordgubbsplant här samtidigt :angel:

Ska snart börja hacka på i jordgubbslandet och gallra ut en del fjolårsskott så får jag se hur mycket det blir till dig :D

Nej det är inte tätbebyggt, det är ett litet gäng villor mitt ute bland fält och åkrar. Men bra där, jag ska kolla med kommunen vad som gäller! :)

:idea: Du kan hämta både kycklingar och jordgubbsplant här samtidigt :angel:

Ska snart börja hacka på i jordgubbslandet och gallra ut en del fjolårsskott så får jag se hur mycket det blir till dig :D

Nu börjar incitamenten för en norrlandstripp samlas på hög! :D Men jag törs bara åka om det är garanterat valpfritt hos dig... :cool:

Hu ja.. Här finns inga småttingar under sommartid. Hur skulle det gå :eek:

har ju bara höst/vinter-valpar och plutten som föddes i senvinter flyttar till veckan, så det är lugnt :D Många kycklingar hoppas jag dock ha :love:

Jag har aldrig varit i norrland men velat åka dit och jag tror sambon skulle gilla att göra ett studiebesök (och prata jakt/jakthundar) så det är inte alls omöjligt att jag återkommer om det. ;) Nu är vi hopplöst fullbokade t.o.m juli dock och höns lär bli aktuellt först nästa vår. Vi ska vara förnuftiga och lägga om vårt eget tak innan vi fokuserar på fjäderfän... :P

(Så mycket planer...!)

Ännu bättre ;)

Då kan du hämta värpfärdiga unghönor istället för små kycklingar. Kommer också att ha grönvärpare värpfärdiga till våren om allt går som tänkt :D

Var tvungen att googla på grönvärpare och det låter ju jättespännande! De äggen ska tydligen innehålla mindre kolesterol också. *tummen upp*

Tyvärr visade det sig att höns inte funkar i denna trädgård. Kommunen har krav på att visst avstånd ska finnas till andra bostäder/byggnader och min tomt är helt enkelt för liten/grannarna är för nära. Så höns får vänta (tills jag har min gård istället).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka