Hönät - bra eller dåligt?

Sv: Hönät - bra eller dåligt?

Anledningen att hon äter ur påse över huvudtaget är att hon inte får ut luften hon sväljer när hon äter från marken och det inte finns tillräckligt med mat inne. Veterinären sa att det är bra för dem att äta högt uppifrån när de är såna.

Spontant undrar man ju hur struplocket ser ut på en sån häst, har du gjort endoskopi på henne?

Det är ju FEL på hästen när den inte kan äta normalt från marken, fast det vet du ju.

Jag hoppas att inte hästen tränar hårt då hästar med fel på struplocken är benägna att få hjärtmuskelinflammation pga att struplocket även kan hindra lufttillförseln när de håller huvudet i normal höjd.

Jag tycker att hönät är en bra idé, men vågar inte själv använda det, eftersom jag såg hur en häst slitit upp en bit av benet då han fastnat i hönätet, trots att dom satt det tillräckligt högt, så hade hästen lyckats slita ner det på nåt sätt.

Jag tycker att hönät är dåligt för tänkt om hästen t.e.x. ställer sig/stegrar och fasnar med hoven i hönötet och inte kommer loss?:mad:

Hej!

De få gånger min häst fått hö i nät har hon använt hönätet som tandpetare och fastnat i det igen och igen och igen. Hon fattar inte lls hur man SKA göra utan fastnar med det mellan tänderna och får lite småpanik..

De gånger jag träffat folk som vill ge hästen i nät har det varit för att hästen antingen trampar runt sin vanliga giva eller för att hästen behöver så mycket att den inte äter upp det och således (igen) trampar runt det i boxen. En sån häst skulle jag ge mindre så den lärde sej äta upp.. Får min för mycket lämnar hon kvar, så jag måste hela tiden hålla mej preis på gränsen..

Nätet ger ju fel vinkel i tänderna när de äter men till fördelarna hör ju att hästen slipper stå med näsan i ströet på backen, bland eventuella ammoniakångor mm..

sov gott! / Lavinia, som pensionerat sitt nät för 4 år sen..

Det ger ju fel ätposition... Min har en stor krubba i boxen som hon äter allt foder ur och det funkar utmärkt, den är nästan i markhöjd. Har lärt mig att hästar ska äta så nära marken som möjligt.

Senast ändrad:

våra hästar får inte höet i hö nät. men det skulle ibland behövas.. då våra hästar går runt mycket i boxarna.
det finns alltid en risk med hö nät. men det finns risker med allt... en häst kan fastna i vattenkoppen och eller i box gallret... det går så himla lätt ibland... om det funkar hor er så e det ju super...

ett hönät hjälper oxå hästar som får lite hö.. då det tar längre tid att äta upp det

Fick ett tips från "ameo" här för ett antal år sedan.....

Man kan sätta en eller ett par brädor i ett boxhörn, men se till att avståndet mellan brädorna är lagom stort så att det inte finns risk att hästen fastnar. Sedan lägger man höet i hörnet (alltså bakom brädorna i det "avrundade" hörnet)

Hästen får rätt ätställning och spillet minskar.
Vi har gjort så i unghästarnas boxar och har aldrig haft några skador....peppar peppar.

Jag är urdålig på att förklara, men Ameo kanske kan ge en mer utförlig beskrivning.

Jag gav min ena häst i en hökrubba när han stog på torv just för att det gick smidigare att mocka. Men sedan sa min vetrinär att att hästens käkar inte är gjorda för att äta på den höjden. Det blir som ett överbett och täderna används och slits fel. Man kanske kan kompromissa och låta dem äta normalt ute?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 771
Senast: Angel
·
Anläggning Hej! Min häst står just nu i en liten sjukhage och jag funderar på hur jag enklast kan lösa fri tillgång på hö till henne. Problemet är...
Svar
3
· Visningar
823
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 907
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama