Hon VILL INTE galoppera

NitsrekStar

Trådstartare
Jag har ett Lettiskt halvblodssto på 8 år. Jag har bara haft henne i ett år. I början var hon helt ihopsjunken och hade inga muskler och då köpte vi en ny sadel. En Thorowgood allround. Vi har konstant ridit för en jätteduktig dressyrtränare. Hon har alltid haft svårt för att galoppera i höger varv och vänster har alltid gått, men nu har det blivit tvärtom?! Och nu blir hon riktigt arg när man skänklar och sparkar bakut vid minsta spödutt. Jag kunde till och med korta ihop henne så att hon kunde galoppera nästan på stället, men nu kan jag inte ens fatta galopp i det varvet.:( Och nu har vi konstaterat att hennes sadel inte är så bra (korkade vi är!!) Kan hennes aggressivitet och anledningen till att hon inte vill galoppera (på ridbanan mest, för i skogen galopperar hon och gärna fort...) bero på att vi haft en dålig sadel som legat på fel ställe? För vi provade en ny sadel idag, en dressyrsadel, men hon var fortfarande lika tjurig, fast den ligger bättre. Tar det tid innan det kommer ske en förändring och hon ser att sadeln är bättre eller kommer det fortsätta bli en ond cirkel?? Detta är ett jättestort problem som vi har! För idag höll jag nästan på att ramla av av hennes sparkar och skutt.:confused:

Sv: Hon VILL INTE galoppera

Ja, vi ska till ett ställe som provar ut sadlar som heter Mustang nästa Lördag så att de får kolla upp vad som är fel på sadlarna och om hon har ont, fast hon är inte öm! :confused:

En häst som protesterar så kraftigt ska till veterinären för att kollas så att den inte har problem någonstans!!!
Mustang kan inte göra den kollen, dom kan bara kolla om sadeln passar. Det är deras jobb. Men det är veterinärens jobb att kolla om hästen har ont någonstans!!!

/Camilla

Ja, det var nyss en veterinär hos oss och klämde lite på hennes rygg, men hon är inte öm och det skojjiga är att när man longerar så kan hon galoppera perfekt i båda varvn i form dessutom...det är så skumt:confused::confused:

Vi ska nu iallafall se till att hon får en riktigt bra sadel! Det är prio. 1!

Klämde vet bara på ryggen eller gjorde han även en grundlig hältkoll, så att det inte sitter där? För det är långt i från alltid folk ser att hästen inte är helt fräsch i benen, och det är inte ovanligt att det orsakar problem vid ridning.

/Camilla

Det skulle ju även kunna vara så att hästen i fråga inte är nöjd med dig som ryttare (med tanke på att longeringen fungerar) Finns det något i din sits och dina händer du kan ändra på?
Rid barbacka nån gång och se hur hon reagerar.
Fortfarande samma problem är det du eller hästen som har problem
inga problem så är det sadeltjafs...

Det kan ju även vara tjafs med bettet som gör att hon beter sig som hon gör!

kolla tänderna om du har möjlighet.

Många problem börjar i munnen på hästarna :(

Lycka till :-)

Jag har ett Lettiskt halvblodssto på 8 år. Jag har bara haft henne i ett år. I början var hon helt ihopsjunken och hade inga muskler och då köpte vi en ny sadel. En Thorowgood allround. Vi har konstant ridit för en jätteduktig dressyrtränare. Hon har alltid haft svårt för att galoppera i höger varv och vänster har alltid gått, men nu har det blivit tvärtom?! Och nu blir hon riktigt arg när man skänklar och sparkar bakut vid minsta spödutt. Jag kunde till och med korta ihop henne så att hon kunde galoppera nästan på stället, men nu kan jag inte ens fatta galopp i det varvet.:( Och nu har vi konstaterat att hennes sadel inte är så bra (korkade vi är!!) Kan hennes aggressivitet och anledningen till att hon inte vill galoppera (på ridbanan mest, för i skogen galopperar hon och gärna fort...) bero på att vi haft en dålig sadel som legat på fel ställe? För vi provade en ny sadel idag, en dressyrsadel, men hon var fortfarande lika tjurig, fast den ligger bättre. Tar det tid innan det kommer ske en förändring och hon ser att sadeln är bättre eller kommer det fortsätta bli en ond cirkel?? Detta är ett jättestort problem som vi har! För idag höll jag nästan på att ramla av av hennes sparkar och skutt.:confused:

Din häst kanske har en låsning i ryggen??
Om du har möjlighet så skulle jag rekommendera att ta ut en kiropraktor som kan kolla upp så att ev. låsningar försvinner.

Det räcker inte med att vetrinären klämmer på ryggen. Gör en ordentligt hältkoll med tandkontroll för att förvissa er om att det inte är där problemet sitter. Sedan kan det vara klokt att låta en equiterapeut kolla om det finns ngn låsning i ryggen.
Sedan på med nya sadeln, låt gärna en erkänt duktig ryttare få prova om det släpper. Det borde det göra om hon är frisk för övrigt.

Det skulle ju även kunna vara så att hästen i fråga inte är nöjd med dig som ryttare (med tanke på att longeringen fungerar) Finns det något i din sits och dina händer du kan ändra på?
Rid barbacka nån gång och se hur hon reagerar.
Fortfarande samma problem är det du eller hästen som har problem
inga problem så är det sadeltjafs...

Det kan ju även vara tjafs med bettet som gör att hon beter sig som hon gör!

kolla tänderna om du har möjlighet.

Många problem börjar i munnen på hästarna :(

Lycka till :-)

Tänkte samma sak och vill bara lägga till att jag undrar om Ts har någon tränare? Det kan vara en bra idé att omgående skaffa en bra tränare annars och att låta denna rida hästen.

Om hästen gör en sak utan ryttare (galopperar) men inte med ryttare är det rätt enkelt att dra slutsatsen att något som står i samband med ryttare är problemet.

Troligen har hästen ont, eftersom den reagerar så kraftigt. Ryggproblem och dåliga sadlar ger ofta frambensproblem eftersom hästen inte bär med bakdelen utan lägger hela vikten fram.

Jag tycker du ska åka till en duktig veterinär och se att hästen inte har ont, det du berättar är en klassisk historia om en häst som har ont.

Tänkte samma sak och vill bara lägga till att jag undrar om Ts har någon tränare? Det kan vara en bra idé att omgående skaffa en bra tränare annars och att låta denna rida hästen.

Ts skriver ju i inlägget att hon tränar för just en tränare ;)

Jag tror ändå att det kan vara något med brunst alt ömma äggstockar. det brukar visa sig när man sitter på dem och trycker med skänkel.

>TS kolla upp så hästen inte har cystor på äggstockarna och hur hon ligger i brunst

Eftersom hästen länge gått med felaktiga sadlar kan jag nästan lova dig att hon kommer visa reaktion vid böjprov. Åk till klinik och gör en hältutredning, när hon är ok där tar du ut en Equiterapeuth och går igenom hästen muskulärt. Sen åker du till Mustang.

Man kan inte skylla allt på brunstiga ston. Har haft flera pissmärrar och aldrig att de tjurat ihop eller sparkat endast pga brunst.

Jag tror inte att det är bettet det är fel på, eller jag är väldigt säker du jag snvänder ett tjockt vanligt enkelt tränsbett, dock är bettet ihåligt, fast..ja jag vet inte.

Jo hon är faktiskt en riktig bitch och blir rätt tjurig bara för att hon är sto.:confused:

En del hästar har små munnar och vill ha tunna bett :idea:

En häst har igentligen inte alls plats för ett bett i munnen (lyft själv på läppen och kolla, har hästen munnen stängd så finns inget tomrum).

Men först tycker jag du ska ta hästen till veterinär för hältutredning.
Sedan kan du ta hästen till en veterinär som är utbildad på tänder, och dels kolla tänderna, och få hjälp med att passa ut ett bett!

Eftersom hästen länge gått med felaktiga sadlar kan jag nästan lova dig att hon kommer visa reaktion vid böjprov. Åk till klinik och gör en hältutredning, när hon är ok där tar du ut en Equiterapeuth och går igenom hästen muskulärt. Sen åker du till Mustang.

Man kan inte skylla allt på brunstiga ston. Har haft flera pissmärrar och aldrig att de tjurat ihop eller sparkat endast pga brunst.

Men hur har dina pissmärrar betett sig då?

Skyller gör man inte men eftersom detta kom nu vid denna tiden så är det ju stor risk att det kan hänga ihop med brunst, och om hästar helt plötsligt beter sig konstigt så KAN det vara en cysta som ställer till det...

Ts skriver ju i inlägget att hon tränar för just en tränare ;)

Jag tror ändå att det kan vara något med brunst alt ömma äggstockar. det brukar visa sig när man sitter på dem och trycker med skänkel.

>TS kolla upp så hästen inte har cystor på äggstockarna och hur hon ligger i brunst

Jaså, ja det misssade jag visst. Jag förutsatte nog att en tränare skulle haft lite idéer..

Men jag håller definitivt med om ston och brunst, har själv ett sto som blir superkänslig för beröring och "grinig", vi har t o m kollat äggstockar och efter cysta för att utesluta det. Hennes mamma var f ö likadan.
´

Om hästen gör en sak utan ryttare (galopperar) men inte med ryttare är det rätt enkelt att dra slutsatsen att något som står i samband med ryttare är problemet.
ja eller sadeln, de är för hårda i stoppningen de där, och även om nya sadeln passar bättte så kanske inte hästen tycker det är bra

Troligen har hästen ont, eftersom den reagerar så kraftigt. Ryggproblem och dåliga sadlar ger ofta frambensproblem eftersom hästen inte bär med bakdelen utan lägger hela vikten fram.

Jag tycker du ska åka till en duktig veterinär och se att hästen inte har ont, det du berättar är en klassisk historia om en häst som har ont.

Håller med med så kraftig reaktion - och det kan likasväl sitta i muskler.

Fast sadeln måste man ju ändå sätta i samband med ryttaren? Troligen reagerar inte hästen för sadeln under longering, det är något som är ryttarrelaterat. Sadeln kan mycket väl vara problemet fortfarande, men inte förrän ryttaren belastar.

Ett besök hos en duktig veterinär kommer nog att ge lösningen, vare sig det är cystor, hälta, ryggen eller bara ouppfostran och dålig motivation

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 204
Senast: Grazing
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar