NitsrekStar
Trådstartare
Jag har ett Lettiskt halvblodssto på 8 år. Jag har bara haft henne i ett år. I början var hon helt ihopsjunken och hade inga muskler och då köpte vi en ny sadel. En Thorowgood allround. Vi har konstant ridit för en jätteduktig dressyrtränare. Hon har alltid haft svårt för att galoppera i höger varv och vänster har alltid gått, men nu har det blivit tvärtom?! Och nu blir hon riktigt arg när man skänklar och sparkar bakut vid minsta spödutt. Jag kunde till och med korta ihop henne så att hon kunde galoppera nästan på stället, men nu kan jag inte ens fatta galopp i det varvet. Och nu har vi konstaterat att hennes sadel inte är så bra (korkade vi är!!) Kan hennes aggressivitet och anledningen till att hon inte vill galoppera (på ridbanan mest, för i skogen galopperar hon och gärna fort...) bero på att vi haft en dålig sadel som legat på fel ställe? För vi provade en ny sadel idag, en dressyrsadel, men hon var fortfarande lika tjurig, fast den ligger bättre. Tar det tid innan det kommer ske en förändring och hon ser att sadeln är bättre eller kommer det fortsätta bli en ond cirkel?? Detta är ett jättestort problem som vi har! För idag höll jag nästan på att ramla av av hennes sparkar och skutt.