Hon VILL INTE galoppera

Sv: Hon VILL INTE galoppera

Vi ska kolla upp med en veterinär, låta dem kolla ryggen och benen på henne. Jag tror inte hon har börjat brunsta ännu, men jag ska inte säga att hon är världens arbetsvilligaste sto. Jag ska inte skryta och säga att jag är en bra ryttare, men jag kan rida henne bra. Det är även min mamma som rider henne och hon upplever samma problem.

Idag longerade jag henne och hon galopperade med öronen framåt i båda varven även inspänd och det gick hur bra som helst. När man rider ute på rakt spår kan hon göra typ allt, men så fort som jag ska korta in henne på en volt på blir det konstiga små hopp och sura miner... :(

Det du beskriver är typiskt för en halt häst. Det går bra på raka spår, men böjda spår börjar problemen.

Åk till en klinik så ni kan göra en utredning. Att ta ut en veterinär är bara slöseri med tid och pengar.

Vi ska åka ut till Mälaren Hästklinik AB i nästa vecka. Mamma ska ringa imorgon och boka tid så ska de få göra en hälsokoll, dvs. böjprov och kolla upp ryggen osv.

Vi snackade precis med en veterinär därifrån som trodde att hennes problem även kan sitta i psyket. Alltså att de fortsätter trots en ny sadel. Därför ska vi efter kontrollen (om inget visar sig vara fel, men hon markerar inte alls i nuläget, så jag tror inte att hon är halt.) rida mycket ute och inte på volt tills hon inser att hon faktiskt har en sadel som inte klämmer. :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 204
Senast: Grazing
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar